Angående Neoplan Jumbocruisern i Malmö

Startat av da206hbe, 12 februari 2014, 19:42:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

da206hbe

Jag bodde i Malmö under början av 90-talet och såg den väldigt speciella gula Jumbocruisern (som nämns i forumen här och var) flera gånger när jag skulle hämta mina föräldrar som kom på besök. Den kom nästan alltid in samtidigt med deras buss. En anslående syn med dess väldiga storlek. Som flera säkert vet handlar det ju om en ledad dubbeldäckare. Jag vill minnas att den nedre delen bakom "dragspelet" användes som ett kök/sällskapsrum med välutrustad köksbänk och ett stort bord i mitten av utrymmet? Såg inga vanliga passagerarstolar där i alla fall. Som nämns i någon tråd borde det inte vara så mycket utrymme för packning på denna buss, men jag har för mig att det satt en "ryggsäck", eller vad det kallas på fackspråk, utanpå bakväggen. Alltså ett stort påhängt skåp med dörrar som täckte nästan hela höjden på ekipagets akter. Framgår inte riktigt av de foton som jag sett hittills.

Hur som helst en förmån att ha sett detta "monster" i trafik... Mycket att släpa på när den ormade sig runt kurvorna in till bussterminalerna i Malmö.