Huvudmeny

Bussförar pool

Startat av 1896, 09 februari 2014, 18:25:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Svårplacerat ämne, men jag lägger det här så länge.

Det hände sig, när GDG miste sin busstrafik i Dalarna -89, att en bussförare vid GDG hade en ide om hur man skulle hantera det från bussförar håll:

- om man bildar en pool, där samtliga bussförare ingår, när den nya entreprenören söker förare, då säger poolen: "- här har ni x antal bussförare, som kan linjerna och övriga rutiner, vi ställer upp och kör, på våra villkor, bland annat vill vi ha betalt x antal kronor...."

Hade detta genomförts, och förökat sig till andra upphandlingar, hade statusen på bussförar yrket varit skyhögt idag. Dessutom hade garanterat upphandlingar avskaffats tvärt, om arbetsgivare ställts inför detta.  ;D

Tyckte det var värt att återge.  8)

Ersa

Idén fanns även i Jämtland omkring 2001-02. Men då den vid tillfället största aktören KR Trafik inte ville ha något med detta att göra, och gjorde klart att de inte tänkte hyra in en enda förare från denna "pool", så föll hela idén.
Det är nog så att många bussföretag starkt föredrar egna anställda, framför inhyrd personal från annat håll.

Att statusen skulle höjas till skyarna av ett sådant förslag har jag dock svårt att tro. I Stockholms län förekommer ju redan idag obligatoriskt övertagande av nästan all personal vid upphandlingar, men detta har inte alls lett till att upphandlingarna minskat. Inte heller har det lett till att statusen på busschaufförsyrket höjts, eller att kvaliteten på trafiken och personalen stigit.

Jo

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2014, 18:55:05 PM
Idén fanns även i Jämtland omkring 2001-02. Men då den vid tillfället största aktören KR Trafik inte ville ha något med detta att göra, och gjorde klart att de inte tänkte hyra in en enda förare från denna "pool", så föll hela idén.
Det är nog så att många bussföretag starkt föredrar egna anställda, framför inhyrd personal från annat håll.

Att statusen skulle höjas till skyarna av ett sådant förslag har jag dock svårt att tro. I Stockholms län förekommer ju redan idag obligatoriskt övertagande av nästan all personal vid upphandlingar, men detta har inte alls lett till att upphandlingarna minskat. Inte heller har det lett till att statusen på busschaufförsyrket höjts, eller att kvaliteten på trafiken och personalen stigit.

Risken är väl bara att det är ytterligare en part som ska skära emellan och ha en del av kakan så det kanske istället blir en press nedåt av löner och liknande.
Arriva hade väl något samarbete med Uniflex ett tag. Finns det kvar?

Ersa

För att inte tala om att framförallt fackförbunden ser risker i att förare från EU:s låglöneländer (t.ex Bulgarien) anställs via bemanningsföretag, och att en hel del pengar stannar hos mellanhanden. Dvs att bussbranschen riskeras att utvecklas i samma riktning som lastbilsbranschen, där 1000 SEK/månad förekommit som lön. Knappast skyhög status.

www.tidningenproffs.se/nyhet/2012/02/Inga-fler-bulgarer-i-Volvos-chassitransporter/
www.arbetet.se/2012/02/10/volvo-och-scania-kraver-rimlig-lon-for-sina-forare/

1896

GDG andan var något alldeles extra måste jag tillägga.  :)

Tanken med detta var att man inte skulle acceptera de försämrade villkor upphandlingar medför, och att en helt ny entreprenör i ett län ska lyckas trolla fram helt nytt manskap, på kort tid, det är väl föga troligt ?

En anledning till att det inte fungerar i praktiken, är väl att den sammanhållningen som krävs, inte finns ?  ???

-89 var vi inte medlemmar i EU, så någon risk för "lågprisförare" fanns knappast.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 10 februari 2014, 09:58:11 AM
GDG andan var något alldeles extra måste jag tillägga.  :)

Tanken med detta var att man inte skulle acceptera de försämrade villkor upphandlingar medför, och att en helt ny entreprenör i ett län ska lyckas trolla fram helt nytt manskap, på kort tid, det är väl föga troligt ?

En anledning till att det inte fungerar i praktiken, är väl att den sammanhållningen som krävs, inte finns ?  ???

-89 var vi inte medlemmar i EU, så någon risk för "lågprisförare" fanns knappast.

Nu är det ju inte ofta som alla trafik i ett o samma län upphandlas samtidigt och så länge man kan snabbutbilda förare och det inte är ett bristyrke som t.ex lokförare skulle en förarpool inte lyckas.