VI startar tillsammen en egen expressbusslinje pa kontinenten ?

Startat av busexperte, 27 januari 2014, 23:11:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busexperte

Jag har redan informerat över chancen att man kan starta nu lätt en egen framgangsrika expressbusslinje nagra dagar sen här i forum. Men det är ocksa möjligt att VI startar gemensamt en expressbusslinje. Det huvudproblem är att finansera en buss. Det finns diversa begagnada bussarna till salu, f.ex. SETRA 319 UL med WC för ca. 60.000/70.000 Euro med ca. 60 sitsplatser eller dubbeldäckare Ayats med 94 platser för ca. 95.000 Euro. Om man köra endast vid absoluta högsäsongdagarna och flera av de populärsta sträckningen mellan största städerna är risken minimerat. Om allt gar bra har man bussen nästan finanserat efter första driftsaret och 2. och 3. ar är nästan full vinst.

EXEMPEL:
20 personer insatter € 5000,- ELLER 40 personer insatter € 2.500,- ELLER 100 personer insatter € 1000,- kan man köpa dubbeldäckaren direkt. Är de mindre antal personer räckar det för SETRA 319 UL. . Är det mer personer som är interesserad, kan man ocksa köpa 2 stycken bussen.

Hamburg-Berlin-München-Wien-Bratislava
Det är körbar i ca. 15 timmar inkl. flera sma uppehall. Det betyder 2 förare i bussen - varje kör 2 x ca. 3:45.
Exempel-tidtabell: 7:30 fra Hamburg, Berlin ankomst 10:40, Berlin avgang 11:00, München ankomst 17:20 (nagra hundra meter fra oktoberfesten...), München avgang 17:50, Wien ankomst 22:50, Bratislava ankomst 23:50. Nästan dagen tvärtom - bättre blir naturligtvis med 2 bussarna... .
((Exakt samma körplan - ca. 15 timmar restid finns pa en linje fra Meinfernbus som gar Stuttgart-Münster-Berlin med 2 chauffören och passagerare byte normalt i Münster)).
Titta gärna delsträckör vid www.busliniensuche.de .
Hamburg-München är mycket snabbara än alla andra - 9:50 timmer jämfört med 11:30-14 timmar körtid, aktuella ADAC priset 19,99 gäller ej i sommaren, det är en startpris endast till 1.april - bussen är helt ny och nu är det lägsta säsongen. Sa man kan tar bra € 29,- minst.
Berlin-München är april-oktober ocksa minst € 22,- - vid oktoberfesten och i sommaren oftast fullbokad/ € 30,-/€ 40,-.
München-Wien finns endast 1 nattbuss fra Eurolines och en förbindelse fra Flixbus.de med byte till taget (!) i Salzburg - och bade 2 är ganska dyrt ! IC-Taget är ocksa endast 1 timme snabbare. Till Bratislava har man monopol - men alla vill till München och till Oktoberfest... .
Om man far en del bokningar endast Hamburg-Berlin passar det bra - dom som lämna bussen i Berlin ersättas genom resenär fra Berlin till München... .
Sa har man 3 huvudstäder + Hamburg + München kombinerat i en snabba attraktivt linje. Naturligtvis kan man ocksa köra endast delsträckor - utan Hamburg eller utan Wien/Bratislava.
Kalkulationsexempel:
2 x € 30,- x 60 sitsplatser = € 3600,- per dygn. (€ 30,- för Hamburg-München och € 30,- för München-Wien/Bratislava - med dubbeldäckare är det ännu bättre...)
Om man kör fra/till Bratislava kann man 100% legalt insättar slovakiska förare som har egen lägenhet där i Bratislava och i Hamburg organiseras billigt hotelrum. Eller kanske att nagra svensk chauffören här i forum vill köra kontinent-bussen 3, 4, 5 dagar under semestern (naturligt för normalt svensk lön...) ?
Kort paus finns i Berlin, naganstans mellan Berlin och München vid en Autohof och i München. 1-min extra-stop (ocksa för chaufförs-byte) är möjligt i Salzburg-Airport.

Trafikdagar (tysk+österrike gemensama helgdagar):
17.4., 18.4., 20.4., 21.4., 1.5., 2.5., 3.5., 4.5., 29.5., 30.5., 31.5., 1.6., 6.6., 9.6., 19.9.-5.10. (oktoberfesten) daglig, 31.10.,2.11.,19.12.-23.12. daglig, 27.12.-3.1. daglig.
Jag har hela aret tittat pa prisarna och bussarna här i bussterminalen i Berlin - vid denna speciella dagarna var alla bussen normalt 100% fullbokad - delvis 1-3 veckorna före avgangsdatum. Det samma är ocksa med taget - f.ex. 9.juni är varje ar högsta antal passagerare i alla taget i tyskland.
Sa har vi endast dom bästa dagarna - alla andra konkurrenrande företaget kör dagligen hela aret och har f.ex. nu i januari/februari delvis högra förluster. Marknadsföringen är gratis genom olika sidorna som busliniensuche.de . Jag kan gärna hjälpa med flera saker som f.ex. professionelt websidan, professionelt linjename, design, billigt mini-kontorsrum, översättningar, kontakter m.fl. . Om ca. 20-30 eller mer personer är interesserad, kan det bli en mycket bra - och lönsamt - projekt. Prinzipen är likasom än bostadshus med högt antal lägenheter och varje person äggs en lägenhet. Alla delägare har endast minimalt risk - men med stora chans att fi far alla bra extra-inkomst speciellt i 2./3. ar. Allt är svensk-ägad - men du har en man i Tyskland till :). Bussen kan man använda 3, 4 ar och därefter salgs till östeuropa och köpa en nya begagnad bättre buss. Ocksa samarbete med SVO-föreningen är tänkbart - f.ex. att dom kan hyra ut bussen under övriga tiden till bröllopsturer/rundturer i Stockholm etc. . F.ex. i juli/augusti är bussarna oftast ej full i tyskland p.g.a. mycket folk är bortrest till Spanien etc. .
Sa mitt förslag:
Om Du personligt är eventuellt theoretiskt kanske är interesserad - kontakta mej över privat meddelande här.
Jag sammla här alla interesserade personer ca. 1-2 veckorna och om det räckar fra antalet kan vi ser vidare och eventuellt organisera en möte i Stockholm (de flesta i forum bor i Stockholm ?) och allt diskuteras i detail.
Och om den är endast 0, 1, 2, 3, 4, 5... personer är interesserad, vi glömma det hela projektet... :)



admin

Detta är ett forum som drivs av Svenska Omnibusföreningen för att entusiaster ska mötas och dela med sig av sina tankar och kunskaper.

Det står sedan inte i reglerna (allt kan inte stå där), men det är underförstått att SvOf inte medverkar till eller upplåter forumet för rent kommersiella syften. Då det enda egentliga syftet med hela denna tråd verkar vara att försöka locka folk att delta i ett diffust/tvivelaktigt affärsupplägg så låses därför tråden tillsvidare.

Om någon har synpunkter på detta så ta kontakt med admin och ange argument för att vi har missuppfattat saken. I så fall tas ärendet under ett nytt övervägande.