Norra Bantorget 1960

Startat av Greger Larsson, 12 januari 2014, 20:22:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 januari 2014, 22:20:42 PM
Gamla Stockholm Norra låg tydligen precis där enligt boken iaf. 1924 flyttades Norra och hamnade väl då där vid det som kom att heta Norra Stationsgatan vid Norrtull då det blev för trångt vid Norra Bantorget.

Jo, det stämmer ser jag nu också i Wikipedia. Det hade jag faktiskt inte en aning om. Men huset kallades i alla fall expeditionsbyggnad och inte stationshus. En godsstation behöver ju inte ha vad vi normalt kallar stationshus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2014, 18:45:11 PM
Vore rätt kul att se en blid hur det ser idag på denna plats ..

Det närmsta Google Street Veiw kommer är detta, dock några meter längre ner, på gatunivå:
http://goo.gl/maps/XV391

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 januari 2014, 20:22:03 PM
Bengt Nederfeldt besökte Stockholm påsken 1960 och tog denna vy över Norra Bantorget på påskdagen. Lite disigt i fonden, men detaljerna i förgrunden framträder desto tydligare, relativt ny VW med tygtak bl a



Capitoler syns på bilden. Men jag ser ingen Metropol. Men nog fanns det väl även Metropoler vid Norra Bantorget omkring 1960?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

SS Essingelinje gick med trådbuss, sedan H23-Capitol. I övrigt var det väl bara SJ:s förortsbussar som angjorde Norra Bantorget. Tror inte att någon linje med Metropol terminerade där.

Mr H

#19
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 januari 2014, 08:57:18 AM
SS Essingelinje gick med trådbuss, sedan H23-Capitol. I övrigt var det väl bara SJ:s förortsbussar som angjorde Norra Bantorget. Tror inte att någon linje med Metropol terminerade där.

Skulle ha varit SS linje 80 då med Metropol. Skulle ha kunnat skett kring den här tidsepoken. Mot vänstertrafikens slut förekom väl mest Metropoler på både linje 80 och 96 men linjerna gick ju inte då heller till Norra Bantorget.

Jag har rådfrågat "Den heliga skrift" som Mr G plägar att kalla den. Där står att Metropoler insattes på linje 80 den 27 nov 1953 och att det p.g.a axeltrycket innebar en linjeomläggning runt S:t Eriksplan. 31 maj 1957 ersätts Metropolerna med Capitoler H21 och då görs ånyo en linjeomläggning.

Efter detta datum är det då tveksamt om man överhuvudtaget fick köra Metropol på linjen till Norra Bantorget. Den 18 juni 1966 läggs linjesträckan Fridhemsplan-Norra Bantorget ner, som ett led i bussinbesparingen inför dagen H, och då finns inga hinder längre att köra Metropol på linjen. Det gjordes ju också. I nattrafiken gick linje 80 hela tiden endast Fridhemsplan - Traneberg och då fanns följaktligen inte heller några hinder att köra Metropol på linjen.

Här är en bildlänk från Spårvägsmuseet där en Metropol vänder på Norra Bantorget på linje 80 den första trafiktiden för Metropolerna. (En "Dogg" avvaktar på linje 58 till "Vanföreanstalten". Ett hemskt ändhållplatsnamn!) Betrakta f.ö den nedre bilden som jag hittade när jag letade efter Metropoler på linje 80. Anges som tagen vid Norra Bantorget men nog kan man väl snarare tro Västerbroplan?

http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/22/stor/22-278.jpg
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/22/stor/22-386.jpg
Mr H

Mr H

En till härlig bild på en Metropol på linje 80 från Spårvägsmuseet. Plats ej angiven men jag gissar på S:t Eriksgatan/Fleminggatan.

Mr H
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A9794.jpg

Mr H

Egentligen så kan jag ju tycka att det är lite konstigt att linje 80 aldrig blev trådbusslinje. Ett nytt bostadsområde från 40-talet att trafikförsörja på lagom avstånd från innerstaden. Befintligt nät att "hänga på" från Lindhagensplan och till Norra Bantorget.

Det fanns ju en plan för trådbusstrafik till västerort men det handlade väl mest om linjerna 62 och 63. Någon omslagsbild till en gammal MfSS visade en bild på F1 (F2?) som var skyltade "Brommaplan" och "Beckomberga". Så långt var det alltså förberett. Men linje 80 då? Någon som kan lägga ut texten om det här?

Mr H

Mr G

Jag tror att det handlar om lite olika tidsperspektiv. Planerna på trådbuss på linje 62-63 är, vad jag förstår, från trådbusspeiodens allra första tid, dvs alldeles i början av 40-talet. Jag tror de planerna faller med att Ängbybanan byggs. Linje 80 skulle annars ha kunnat komma ifråga i den stora trådbussomställningen efter kriget kan man tycka. Sen var det väl extremt tät trafik på 96:an, så kanske bedömdes det som att kapaciteten inte räckte till t ex på S:t Eriksgatan, där även 36:an passerade. Amatörgissningar förstås.

Andra linjer som jag tycker hade passat bra för trådbuss, inte så långa och tät trafik, tycker jag hade varit linjerna 67-68-70. Tillsammans med den planerade 97:an till Fågeltorget via Blommensbergsvägen och 98:an hade de bildat ett rätt praktiskt trådbussnät i sydväst.

Det fanns ju långtgångna planer på att garagera trådbussar i Brännkyrkahallen. Men, jag har för mig att SS placerade fler innerstadsspårvägslinjer där än vad som var tänkt från början, och bl a därför blev det ingen plats för trådbussar.

吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 21 januari 2014, 19:17:57 PM
Jag tror att det handlar om lite olika tidsperspektiv. Planerna på trådbuss på linje 62-63 är, vad jag förstår, från trådbusspeiodens allra första tid, dvs alldeles i början av 40-talet. Jag tror de planerna faller med att Ängbybanan byggs. Linje 80 skulle annars ha kunnat komma ifråga i den stora trådbussomställningen efter kriget kan man tycka. Sen var det väl extremt tät trafik på 96:an, så kanske bedömdes det som att kapaciteten inte räckte till t ex på S:t Eriksgatan, där även 36:an passerade. Amatörgissningar förstås.

Andra linjer som jag tycker hade passat bra för trådbuss, inte så långa och tät trafik, tycker jag hade varit linjerna 67-68-70. Tillsammans med den planerade 97:an till Fågeltorget via Blommensbergsvägen och 98:an hade de bildat ett rätt praktiskt trådbussnät i sydväst.

Det fanns ju långtgångna planer på att garagera trådbussar i Brännkyrkahallen. Men, jag har för mig att SS placerade fler innerstadsspårvägslinjer där än vad som var tänkt från början, och bl a därför blev det ingen plats för trådbussar.

Hm det blev ju nästan så ändå. Har för mig att jag sett bilder på ett hav av F2:or som stog avställda i Brännkyrkahallen.

Mr H

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr H skrivet 21 januari 2014, 14:59:44 PM
En till härlig bild på en Metropol på linje 80 från Spårvägsmuseet. Plats ej angiven men jag gissar på S:t Eriksgatan/Fleminggatan.

Mr H
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2017/stor/2017-A9794.jpg

Ja det var verkligen en trevlig bild på en riktig Metropol :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 21 januari 2014, 19:17:57 PM
Andra linjer som jag tycker hade passat bra för trådbuss, inte så långa och tät trafik, tycker jag hade varit linjerna 67-68-70. Tillsammans med den planerade 97:an till Fågeltorget via Blommensbergsvägen och 98:an hade de bildat ett rätt praktiskt trådbussnät i sydväst.

Ja speciellt linje 67 över den kuperade Hägerstensåsen hade ju varit perfekt. Kanske man hade kunnat slå ihop tänkta linje 97 med 67:an men då hade man förstås missat sträckningen genom Midsommarkransen.

Mr H

Nils-Bertil

På bilden där Capitolen har en pappskylt i bakfönstret finns en buss med "snibb" i nosen.
Minns att den va SJ gul med grön "snibb".
Vad var det för buss. Vad hände med dessa.
Finns det någon kvar i någon form.

Björn Forslund

Citat från: Nils-Bertil skrivet 01 februari 2014, 20:59:02 PM
På bilden där Capitolen har en pappskylt i bakfönstret finns en buss med "snibb" i nosen.
Minns att den va SJ gul med grön "snibb".
Vad var det för buss. Vad hände med dessa.
Finns det någon kvar i någon form.

En "Volvo Capitol" alltså. SKV-kaross på Volvo mittmotorchassi. Utvandrade sannolikt till Pakistan efter Dagen H då de inte blev högerombyggda.

Nils-Bertil

Tack för info.
Finns det mer fakta och kanske några bilder.
Hur många bussar. Bara SJ?

Uffe E

"Volvocapitolerna" voro 12 st: 2720-31; 2721-26 placerades Sub-garaget och övriga i Udl, ("träsket"), därefter
i Råsta efter dess öppnande juli -63.  2727 brann upp vid Ulriksdalsträsket och 2724 + 2730 brann vid ramp i Råsta.  2720 levererades urspr. till Västerås -57 för att -61 flyttas till "Sumpan" i utbyte mot  BF73/H&S, 2850.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Mvh, UE.