Norra Bantorget 1960

Startat av Greger Larsson, 12 januari 2014, 20:22:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Bengt Nederfeldt besökte Stockholm påsken 1960 och tog denna vy över Norra Bantorget på påskdagen. Lite disigt i fonden, men detaljerna i förgrunden framträder desto tydligare, relativt ny VW med tygtak bl a


LYR



En härlig överblick med en mångfald av bussar, varav jag kan se tre SJ/Solna-Capitoler,
varav den närmaste visar akterpartiet där linjenummerskylten är infälld under bakrutan.
Hur vanligt var det bland dessa SJ/Solna-Capitoler, där annars en lös pappskylt satt på insidan av bakrutan, enligt bifogade bild?
/LYR

Ingwar Åfeldt

Egentligen var det inte mycket som hade ändrat sig vid Norra Bantorget 1960 jämfört med bilden nedan som jag skulle tro var tagen i slutet av 30-talet, bortsett från bussarna. Jag har visat bilden tidigare.





M v h
Ingwar

Björn Forslund

Undrar om man inte övergick till pappskyltar för att slippa böket med att ändra linjenumret baktill. Man fick ju öppna luckan med rullarna utifrån för att kunna veva fram ett annat nummer. På SvOf:s Capitol finns denna lucka men glaset är målat.

Uffe E

Skyltskåpen bak försvann (till mångas belåtenhet) på samtliga C70 vid SJ. C75-orna (spetten) hade ju "riktiga"  skyltskåp manövrerade inifrån.      /U.E.

Mr H

Citat från: Uffe E skrivet 13 januari 2014, 14:05:35 PM
Skyltskåpen bak försvann (till mångas belåtenhet) på samtliga C70 vid SJ. C75-orna (spetten) hade ju "riktiga"  skyltskåp manövrerade inifrån.      /U.E.



Fast det här emigrerande f.d SJ-spettet C75 ser ju ut att ha bakre linjekrukan försatt men det kanske var den nya ägaren SOAB som stog för det? Märkligt vilken omsorg de fick med ny lack på SOAB för att rulla en så begränsad tid!

Mr H

Björn Forslund

SOAB var väl inte intresserade av att visa något nummer baktill och lät väl lacka över det för dem onödiga skyltskåpet. SOAB hade väl inga andra bussar med sådana faciliteter,
Det verkar som om Wallenbergs bussbolag över huvudtaget höll på stilen om man bortser från BSBV. Såväl BSS som SOAB kostade på ny lack på de flesta begbussar trots en kort trafiktid. Tyvärr lackade inte BSBV om sina "spett", vilket grämer Mr H mycket!

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 januari 2014, 20:56:34 PM
Tyvärr lackade inte BSBV om sina "spett", vilket grämer Mr H mycket!

Absolut, gul med svart snibb hade säkert varit en skönhet!  :D

Mr H

Gunnar D

Två F1 synes på linje 96 som ett drygt år senare ersattes av H23. Någon som kan återge övergången som väl inte var helt problemfri?

/Gunnar

yngrot

Vore rätt kul att se en blid hur det ser idag på denna plats ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2014, 18:45:11 PM
Vore rätt kul att se en blid hur det ser idag på denna plats ..

Några bussar syns inte längre om inte någon råkar passara förbi. Kåken till höger, SJ:s gamla stationshus, står kvar, inklämd mellan två moderna kolosser. Macken och kåken med skorren, SJ:s gamla panncentral eller tvätteri, är borta och utsikten med stadshuset i fonden skyms av huskolosserna. Den klassiska rotundan som skymtar till vänster bakom husfasaden har man också rivit. Knappt något motiv man ens ödslar en digital bild på idag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 januari 2014, 19:11:29 PM
Några bussar syns inte längre om inte någon råkar passara förbi. Kåken till höger, SJ:s gamla stationshus, står kvar, inklämd mellan två moderna kolosser. Macken och kåken med skorren, SJ:s gamla panncentral eller tvätteri, är borta och utsikten med stadshuset i fonden skyms av huskolosserna. Den klassiska rotundan som skymtar till vänster bakom husfasaden har man också rivit. Knappt något motiv man ens ödslar en digital bild på idag.

Fast huset som står kvar har aldrig varit ett stationshus utan gick under namnet Stockholms norra expeditionshus. Det användes alltså SJ som en administrativ byggnad. Innan detta hus byggdes stod här dock ett enkelt stationshus i trä men detta blev överflödigt när sammanbindningsbanan mellan Stockholm C och Stockholm S invigdes 1871 och revs.

I en av de moderna kolosserna finns Hotell Clarion Sign, ett hotell som är hårt drabbat av design ritat av Gert Wingårdh som det är.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2014, 21:39:34 PM
Fast huset som står kvar har aldrig varit ett stationshus utan gick under namnet Stockholms norra expeditionshus. Det användes alltså SJ som en administrativ byggnad. Innan detta hus byggdes stod här dock ett enkelt stationshus i trä men detta blev överflödigt när sammanbindningsbanan mellan Stockholm C och Stockholm S invigdes 1871 och revs.

I en av de moderna kolosserna finns Hotell Clarion Sign, ett hotell som är hårt drabbat av design ritat av Gert Wingårdh som det är.

Ja, expeditionsbyggnad är kanske en bättre benämning. Stockholm Norra var godsstation fram till mitten av 20-talet.
På ömse sidor om huset fanns magasinsbyggnader och lastkajer. Kåken med skorstenen till vänster var ångcentralen. (Detta efter lite koll i boken Stockholms järnvägar del 2)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 januari 2014, 22:10:15 PM
Ja, expeditionsbyggnad är kanske en bättre benämning. Stockholm Norra var godsstation fram till mitten av 20-talet.
På ömse sidor om huset fanns magasinsbyggnader och lastkajer. Kåken med skorstenen till vänster var ångcentralen. (Detta efter lite koll i boken Stockholms järnvägar del 2)

Stockholm Norra är ju en helt annan sak. Den skall inte förväxlas med Norra Bantorget.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

#14
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2014, 22:18:14 PM
Stockholm Norra är ju en helt annan sak. Den skall inte förväxlas med Norra Bantorget.

Gamla Stockholm Norra låg tydligen precis där enligt boken iaf. 1924 flyttades Norra och hamnade väl då där vid det som kom att heta Norra Stationsgatan vid Norrtull då det blev för trångt vid Norra Bantorget.

Se sid 84 o framåt i nämnda TNF- bok, som ingår i en mycket rekommendabel serie om Stockholms järnvägar.