Skolbussar i Höör.. 2 x Scania! En gammal och en ny.. (2 bilder)

Startat av Andreas Ljungqvist, 25 maj 2007, 21:51:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas Ljungqvist

Citat från: Janne Rickman skrivet 26 maj 2007, 22:04:02 PM


Samma buss innan han såldes till Höör Kommun.

/Janne

Stiligt, den håller sig bra än idag tycker jag.. tack för bilden..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Kvarne skrivet 26 maj 2007, 21:46:01 PM
Trevlig bussbild på en udda busstyp! Är den redan slopad eller rullar denna fortfarande...? Synd att den skall ersättas med en Vest...Personligen faller jag inte alls för utseendet på Vestarna....Uschiamig!

Hade helt missat ditt inlägg Kvarne.. Tack för berömmet..  Den är i trafik, för dagen var den utlånad till Taxibil Syd vars andra Autozan var på långfärd.. 30 byggda enligt Uffes databas... Nej jag kan inte påstå att jag uppskattar Vest, jo de lite äldre V 10 / V 25.. Men de e väl så de ska se ut nuför tiden..


Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 26 maj 2007, 21:46:01 PM
Trevlig bussbild på en udda busstyp! Är den redan slopad eller rullar denna fortfarande...? Synd att den skall ersättas med en Vest...Personligen faller jag inte alls för utseendet på Vestarna....Uschiamig!

Kanske är jag skadad (läs "invand"), men jag börjar gilla V10 och V25 mer och mer. De gör sig iaf bra med svart kring strålkastarna a'la "Ajokki-Carrus" och Scania Omni. Särslikt gillar jag att blinker/p-ljus sitter så högt jämfört med halvljuset, vilket gör att de ser ut att köra med parkering+dimljus på avstånd.  ;D

Nyare Vestar med sina "trafikljus" till strålkastare är väl mindre vackra. Överlag är bussar med en massa små runda fjuttstrålkastare mindre snygga än bussar med riktiga stora strålkastare i glas.

Frågan är man någonsin kommer att vänja sig vid Scalan...  ???

bjalle

V10/V25 är ganska snygga..
Vest ser ju för tusan likadana ut i bägge ändar i stort sett

Andreas Ljungqvist

Citat från: Verspieder skrivet 27 maj 2007, 15:47:41 PM
Kanske är jag skadad (läs "invand"), men jag börjar gilla V10 och V25 mer och mer. De gör sig iaf bra med svart kring strålkastarna a'la "Ajokki-Carrus" och Scania Omni. Särslikt gillar jag att blinker/p-ljus sitter så högt jämfört med halvljuset, vilket gör att de ser ut att köra med parkering+dimljus på avstånd.  ;D

Nyare Vestar med sina "trafikljus" till strålkastare är väl mindre vackra. Överlag är bussar med en massa små runda fjuttstrålkastare mindre snygga än bussar med riktiga stora strålkastare i glas.

Frågan är man någonsin kommer att vänja sig vid Scalan...  ???

V10 V25 är trevliga.. Men varför inte scalan?? Den är ju iaf inte som en kartong med hjul o ljus som Vest Horizont mfl.


Bussmicke

Scalan är ful som ett Ägg.
Pga. formen kallar jag dem Äggbuss.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

jag som kallar det modern formgiven utan massa fyrkantiga rutor osv..
men smaken är som baken....delad...tur är väl det

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 22:05:23 PM
Scalan är ful som ett Ägg.
Pga. formen kallar jag dem Äggbuss.
Men Säffle från 90-talet går bra. Så fyrkantigt som möjligt!  :-X

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 22:05:23 PM
Scalan är ful som ett Ägg.
Pga. formen kallar jag dem Äggbuss.


Smaken är olika. För min del gillar jag faktiskt Lahti Scala. Tycker att den har ett modernt och smäckert utseende :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 27 maj 2007, 22:31:27 PM
Men Säffle från 90-talet går bra. Så fyrkantigt som möjligt!  :-X

Finns inget mer kantigt än Scania CN112/113..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 27 maj 2007, 19:15:05 PM
V10 V25 är trevliga.. Men varför inte scalan?? Den är ju iaf inte som en kartong med hjul o ljus som Vest Horizont mfl.

Scalan är väldigt väldigt trevlig att åka/köra jämfört med Vegan, men att titta på.... nja....  :-\
Hade strålkastarna suttit i bredd, eller ovanför varann a'la Kvarnes Säffle hade det varit gymt!
Jag har idag svårt för det diagonala, samt fördjupningen i fronten i form av en halvcirkeln (glad mun?)
Bakänden är däremot snygg. Tufft med rund bakruta!  ;D

Andreas Ljungqvist

Citat från: Bussmicke skrivet 27 maj 2007, 23:36:58 PM
Finns inget mer kantigt än Scania CN112/113..

Fyrkantighet hörde väl lite den tiden till?!! Men de e charmiga vackra fordon på sitt sätt..


Andreas Ljungqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 maj 2007, 23:22:56 PM

Smaken är olika. För min del gillar jag faktiskt Lahti Scala. Tycker att den har ett modernt och smäckert utseende :)

Jag kan bara hålla med dig och Björn, men de tog tid att vänja in sig.. I början hade jag tvivel, nu tycker jag nog det är en av de snyggaste lågentréerna i trafik..


Andreas Ljungqvist

Citat från: Verspieder skrivet 28 maj 2007, 03:29:32 AM
Scalan är väldigt väldigt trevlig att åka/köra jämfört med Vegan, men att titta på.... nja....  :-\
Hade strålkastarna suttit i bredd, eller ovanför varann a'la Kvarnes Säffle hade det varit gymt!
Jag har idag svårt för det diagonala, samt fördjupningen i fronten i form av en halvcirkeln (glad mun?)
Bakänden är däremot snygg. Tufft med rund bakruta!  ;D

Tur att smaken är klöven som r.... Jag uppskattar deras desig tilltag i fronten me "sneställda" strålkastare, sen kanske jag kan tycka att den borde fått sig en liten facelift när man byggde om bakänden så rejält som man gjorde till 06'orna..