Huvudmeny

Grön express

Startat av joacimw, 19 december 2013, 20:37:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

joacimw

 när ja åkte på riksväg 40 så såg ja en trasig grön express buss Scania Lahti Scala .är de nån som vet vilken buss detta var?
På den senaste tiden är de ofta man ser att  dom står sönder lite här och var, är de inga bra bussar eller är de bara  otur

Walter

Citat från: joacimw skrivet 19 december 2013, 20:37:59 PM
när ja åkte på riksväg 40 så såg ja en trasig grön express buss Scania Lahti Scala .är de nån som vet vilken buss detta var?
På den senaste tiden är de ofta man ser att  dom står sönder lite här och var, är de inga bra bussar eller är de bara  otur


Nobina har ca 30 Scala för denna trafik så utan mer detaljer är det omöjligt och bussen är säkert snart i trafik igen så vad är intresset kring vilken individ det var? Bussens funktion avgörs mer av kvalitén på underhållet än busstyp.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan B

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av just Scala men har hört från en del som kört dem mycket att de inte skall vara något vidare kvalitetsmässigt utan ungefär som Säffle. Scania som drivlina däremot brukar ju vara ordentliga doningar.

yngrot

Citat från: Johan B skrivet 20 december 2013, 16:47:56 PM
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av just Scala men har hört från en del som kört dem mycket att de inte skall vara något vidare kvalitetsmässigt utan ungefär som Säffle. Scania som drivlina däremot brukar ju vara ordentliga doningar.




Håller inte med om vad gäller att Scala skulle vara som Säffle i kvalité  Scala är mycket bättre  och Scania drivlinan hur bra som helst   har kört en hel del Scala .. och tyvärr mängder med Säffleskräp 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Märkligt jag vet flera som föredrar Volvo Säffle före Scania Scala..

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:19:35 AM
 




Håller inte med om vad gäller att Scala skulle vara som Säffle i kvalité  Scala är mycket bättre  och Scania drivlinan hur bra som helst   har kört en hel del Scala .. och tyvärr mängder med Säffleskräp

pegee

Volvo eller Scania, det är nog väldigt subjektivt. Volvon är bättre att köra då den är betydligt motorstarkare än den
fruktansvärt undermotoriserade Scanian. Till yttermera visso är Volvon 12-växlad och Scanian har bara 8-växlar till
en svagare motor.
Scanian har en behaglig fjädring, medan Volvon verkar vara byggd av gråsten i fjäderpaketen.   

Min personliga uppfattning är att förarmiljön generellt är bättre på Scanian. Volvos fruktansvärda uppfinning med alla
knappar i två satelliter på ömse sidor om ratten är så dumt att det saknar beskrivning. Man kommer inte bekvämt åt
spakarna vid ratten utan måste sticka in handen under eller (ännu dummare) genom ratten för att nå spakarna.

Men som sagt, varje chaufför har sin uppfattning om bussarna.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

pegee

Citat från: yngrot skrivet 21 december 2013, 11:19:35 AM
  Håller inte med om vad gäller att Scala skulle vara som Säffle i kvalité  Scala är mycket bättre  och Scania drivlinan hur bra som helst   har kört en hel del Scala .. och tyvärr mängder med Säffleskräp

Vad gäller kvaliteten på Scanias drivlina så beror det mycket på hur man hanterar retardern. Låter man den ligga till på fel sätt så får man haveri
förr eller senare. Vi har massor med bussar som fått problem tack vare felaktig hantering av retardern.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Erling.L

Citat från: pegee skrivet 22 december 2013, 17:40:53 PM
Volvo eller Scania, det är nog väldigt subjektivt. Volvon är bättre att köra då den är betydligt motorstarkare än den
fruktansvärt undermotoriserade Scanian. Till yttermera visso är Volvon 12-växlad och Scanian har bara 8-växlar till
en svagare motor.
Scanian har en behaglig fjädring, medan Volvon verkar vara byggd av gråsten i fjäderpaketen.   

Min personliga uppfattning är att förarmiljön generellt är bättre på Scanian. Volvos fruktansvärda uppfinning med alla
knappar i två satelliter på ömse sidor om ratten är så dumt att det saknar beskrivning. Man kommer inte bekvämt åt
spakarna vid ratten utan måste sticka in handen under eller (ännu dummare) genom ratten för att nå spakarna.

Men som sagt, varje chaufför har sin uppfattning om bussarna.

Volvos 2 satteliter gör ju man slipper böja sig utan bara flyttar handen lite för o öppna o stänga... men visst saknar jag o ha dörrarna på vänster sida men hellre satteliter än som många andra där knapparna sitter lågt eller en bit fram så man får böja sig varenda hållplats.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus