Metropol möter Mustang

Startat av Gunnar D, 27 november 2013, 18:02:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Richard Walter skrivet 29 november 2013, 11:17:23 AM
Det borde vara en Ford Taunus Transit Polis som står bakom Valianten.
****
Jag lutar också åt att det är en Transit. Dodge A100 är väl mindre?

HJP

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 november 2013, 15:39:10 PM
Kan det inte vara en Dodgevan, A-100?

Hej!

Nja, då tycker jag att den "knäckta" vindrutan på Dodge A100 borde framträda mer tydligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_A100

Jag håller nog med om Richard Walters förslag om Ford Taunus Transit, även om jag var lite inne på dess efterträdare Ford Transit.

mvh K R

Harald Nordius

Citat från: Gunnar D skrivet 28 november 2013, 18:25:54 PM
Ok, här är då ett bildbevis från 3 aug 1967 från Hornsgatan/Rosenlundsgatan ungefär mitt på dagen vad jag kan bedöma utifrån solens läge.
Vore kul att se några av Haralds bilder från det gamla Stockholm.  :)

Mvh Gunnar
Se där, då får jag ju ge mig. Undrar varför den hade släp. Innan sydvästra tunnelbanan öppnade gick linjerna 4, 8 och 10 med mustanger med släp. Sommartid blev de flesta turer på fyran och åttan av med släpen medan tian hade dem kvar. När sydvästra tunnelbanan hade öppnat var det bara fyran som hade släp på alla turer och det bara fram till omkring kl. 19.

Tyvärr har jag inte så många bilder och de jag har är av dålig kvalitet. Jag kan väl visa en bild från den 2 september 1967 i alla fall.


BengaB40

Hej! Helt underbar tidsnostalgi i en epoks sista skälvande timmar! Rex-huset, Styrmansgatan 2, inte minst uppskattat att skåda, en gammal arbetsplats för undertecknad!  Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Harald Nordius skrivet 29 november 2013, 18:46:08 PM
Tyvärr har jag inte så många bilder och de jag har är av dålig kvalitet. Jag kan väl visa en bild från den 2 september 1967 i alla fall.
****
Du har åtminstone en fin bild. Den ovan. Mycket trevligt  :)

Tre år senare, sommaren 1970, var jag nyutbildad bussförare, och skulle köra linje 69 för första gången. Något gick snett efter Nybroplan, och jag hamnade med min H33:a, där spårvagnen befinner sig, men i andra körriktningen - mot Blockhusudden. Det var ett reserverat busskörfält, men mot Norrmalmstorg. Det var för sent att korrigera, så jag chansade på att inte få något möte. Turen var med mig, för första mötet kom där bussfilen blev dubbelriktad. En förvånad förare i den mötande bussen, såg ut som en s.k. fågelholk i ansiktet, men jag körde glatt vidare mot Blockhusudden.
Än i dag, tänker jag på den händelsen, när jag befinner mig vid Nybroplan  :)

HJP

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 29 november 2013, 18:46:08 PM
Se där, då får jag ju ge mig. Undrar varför den hade släp. Innan sydvästra tunnelbanan öppnade gick linjerna 4, 8 och 10 med mustanger med släp. Sommartid blev de flesta turer på fyran och åttan av med släpen medan tian hade dem kvar. När sydvästra tunnelbanan hade öppnat var det bara fyran som hade släp på alla turer och det bara fram till omkring kl. 19.

Tyvärr har jag inte så många bilder och de jag har är av dålig kvalitet. Jag kan väl visa en bild från den 2 september 1967 i alla fall.

Några turer på 4:an behövde väl släp i högtrafiken som fick gå kvar över dagen.
Se där, Büssing möter Mustang!

/Gunnar


JDS

Citat från: HJP skrivet 29 november 2013, 21:56:01 PM
****
Du har åtminstone en fin bild. Den ovan. Mycket trevligt  :)

Tre år senare, sommaren 1970, var jag nyutbildad bussförare, och skulle köra linje 69 för första gången. Något gick snett efter Nybroplan, och jag hamnade med min H33:a, där spårvagnen befinner sig, men i andra körriktningen - mot Blockhusudden. Det var ett reserverat busskörfält, men mot Norrmalmstorg. Det var för sent att korrigera, så jag chansade på att inte få något möte. Turen var med mig, för första mötet kom där bussfilen blev dubbelriktad. En förvånad förare i den mötande bussen, såg ut som en s.k. fågelholk i ansiktet, men jag körde glatt vidare mot Blockhusudden.
Än i dag, tänker jag på den händelsen, när jag befinner mig vid Nybroplan  :)

HJP

Nu blir jag nyfiken!

1970 var jag inte född, men på 80-talet var i alla fall körfältet för bussar österut just där spårvagnen är på Haralds bild. Jag antar att det hade varit så ända sedan dagen H, och då var det ju just där du skulle köra om du körde mot Blockhusudden! (I andra riktningen höll man sig närmast husen som är t v på Haralds bild.)

Var det möjligen så att du körde i andra körriktningen, alltså från Blockhusudden, och att det var vid Djurgårdsbron som du körde fel, och vid Nybroplan som du mötte den förvånade bussföraren? Det verkar mer logiskt för mig.

Eller var det faktiskt som idag de första åren med högertrafik, d v s att kollektivkörfältet utåt fanns på Strandvägens södra körbana och att man sedan "ändrade tillbaka" så att bussarna gick på norra körbanan i båda riktningarna?

Mr G

Jag funderade också på det här, men kommer inte ihåg exakt hur trafikföringen var. Att busstrafiken länge var dubbelriktad på Strandvägens norra halva minns jag, men kanske var det så att det var en snutt närmast Nybroplan som den inte var det, och att bussarna svängde över till norra sidan efter några hundra meters körning på södra halvan.  ???

吉先生

HJP

Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 13:09:10 PM
Nu blir jag nyfiken!

1970 var jag inte född, men på 80-talet var i alla fall körfältet för bussar österut just där spårvagnen är på Haralds bild. Jag antar att det hade varit så ända sedan dagen H, och då var det ju just där du skulle köra om du körde mot Blockhusudden! (I andra riktningen höll man sig närmast husen som är t v på Haralds bild.)

Var det möjligen så att du körde i andra körriktningen, alltså från Blockhusudden, och att det var vid Djurgårdsbron som du körde fel, och vid Nybroplan som du mötte den förvånade bussföraren? Det verkar mer logiskt för mig.

Eller var det faktiskt som idag de första åren med högertrafik, d v s att kollektivkörfältet utåt fanns på Strandvägens södra körbana och att man sedan "ändrade tillbaka" så att bussarna gick på norra körbanan i båda riktningarna?

Citat från: Mr G skrivet 02 december 2013, 13:23:17 PM
Jag funderade också på det här, men kommer inte ihåg exakt hur trafikföringen var. Att busstrafiken länge var dubbelriktad på Strandvägens norra halva minns jag, men kanske var det så att det var en snutt närmast Nybroplan som den inte var det, och att bussarna svängde över till norra sidan efter några hundra meters körning på södra halvan.  ???
****
Troligen uttryckte jag mig otydligt. Jag träffad KR på Hjulmarknaden, och han var också lite undrande.
Så här var det:
Jag körde mot Blockhusudden. När jag lämnade Nybroplan, körde jag rakt ut på det enkelriktade busskörfältet. Det var enkelriktat mot mig. Jag skulle ha svängt något åt höger, för att komma in i det enkelriktade busskörfält, som var avsett för linje 47 och 69, i min körriktning. På andra sidan allén, alltså.
Vid Skeppargatan gick mitt körfält över till det andra körfältet, som då blev dubbelriktat. Det var där jag fick mitt tursamma möte.
Var precis, spårvagnen befinner sig, på bilden, kan jag inte avgöra.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 02 december 2013, 15:56:08 PM
****
Troligen uttryckte jag mig otydligt. Jag träffad KR på Hjulmarknaden, och han var också lite undrande.
Så här var det:
Jag körde mot Blockhusudden. När jag lämnade Nybroplan, körde jag rakt ut på det enkelriktade busskörfältet. Det var enkelriktat mot mig. Jag skulle ha svängt något åt höger, för att komma in i det enkelriktade busskörfält, som var avsett för linje 47 och 69, i min körriktning. På andra sidan allén, alltså.
Vid Skeppargatan gick mitt körfält över till det andra körfältet, som då blev dubbelriktat. Det var där jag fick mitt tursamma möte.
Var precis, spårvagnen befinner sig, på bilden, kan jag inte avgöra.

HJP

Aha! Det förklarar saken.

Bilden visar kvarteret mellan Grevgatan och Styrmansgatan. Precis där spårvagnen är finns idag hållplatsen Styrmansgatan mot Sergels torg.

När du nådde fram till spårvagnens position hade du alltså passerat Skeppargatan och var därmed återigen i "rätt" körfält. Men från Nybroplan till Skeppargatan körde du alltså på fel körbana. Och jag har under tiden lyckats hitta en bild i en bok, som bekräftar att kollektivkörfältet närmast Nybroplan låg på södra körbanan. Då måste man ha tagit sig över genom att korsa allén strax före Skeppargatan. Så då får vi ihop allting!

En ny fråga som jag då ställer mig, är hur bussar från Djurgårdsbron mot Nybroplan tog sig över körbanan från högra till vänstra sidan. Detta måste ha skett strax före eller vid Skeppargatan. Fanns det en signalreglerad överfart eller behövde man trixa sig över genom upprepade körfältsbyten?

Leyland

Citat från: HJP skrivet 02 december 2013, 15:56:08 PM
****
Troligen uttryckte jag mig otydligt. Jag träffad KR på Hjulmarknaden, och han var också lite undrande.
Så här var det:
Jag körde mot Blockhusudden. När jag lämnade Nybroplan, körde jag rakt ut på det enkelriktade busskörfältet. Det var enkelriktat mot mig. Jag skulle ha svängt något åt höger, för att komma in i det enkelriktade busskörfält, som var avsett för linje 47 och 69, i min körriktning. På andra sidan allén, alltså.
Vid Skeppargatan gick mitt körfält över till det andra körfältet, som då blev dubbelriktat. Det var där jag fick mitt tursamma möte.
Var precis, spårvagnen befinner sig, på bilden, kan jag inte avgöra.

HJP

69:an svängde väl upp Styrmansgatan (eller var det senare/tidigare?).

HJP

Citat från: JDS skrivet 02 december 2013, 16:42:00 PM
Aha! Det förklarar saken.

Bilden visar kvarteret mellan Grevgatan och Styrmansgatan. Precis där spårvagnen är finns idag hållplatsen Styrmansgatan mot Sergels torg.

När du nådde fram till spårvagnens position hade du alltså passerat Skeppargatan och var därmed återigen i "rätt" körfält. Men från Nybroplan till Skeppargatan körde du alltså på fel körbana. Och jag har under tiden lyckats hitta en bild i en bok, som bekräftar att kollektivkörfältet närmast Nybroplan låg på södra körbanan. Då måste man ha tagit sig över genom att korsa allén strax före Skeppargatan. Så då får vi ihop allting!

En ny fråga som jag då ställer mig, är hur bussar från Djurgårdsbron mot Nybroplan tog sig över körbanan från högra till vänstra sidan. Detta måste ha skett strax före eller vid Skeppargatan. Fanns det en signalreglerad överfart eller behövde man trixa sig över genom upprepade körfältsbyten?
****

SL-kartan från 1969, visar busskörfältet, men....


....jag skulle ha kört efter den knaggliga blå linjen. Från vänster (Nybroplan), till höger.

När man körde åt andra hållet (din fråga), körde man enligt övre kartbilden.

Citat från: Leyland skrivet 02 december 2013, 17:37:47 PM
69:an svängde väl upp Styrmansgatan?

Ja.

HJP

JDS

Citat från: HJP skrivet 02 december 2013, 17:57:15 PM
När man körde åt andra hållet (din fråga), körde man enligt övre kartbilden.

Fast den visar ju inte exakt var busskörfältet ligger eller var refuger och sådant fanns, dessutom ser jag nu att det fanns en hållplats strax väster om Skeppargatan! Den bör ju rimligen ha legat vid gångbanekanten, och därifrån skulle man alltså på något sätt ta sig över till vänster sida av körbanan, och det är alltså hur det närmare gick till som jag undrar.

Att 69:an har gått på Styrmansgatan har jag missat, gick den ända upp till Karlaplan? och hur kom den sedan vidare till Blockhusudden (för det var väl den som gick dit)?

Mr G

Alla hållplatser längs Strandvägen var fd spårvagnshållplatser, ingen sådan manöver som du antyder behövdes alltså.

69:an gick inte till Karlaplan, utan körde Linnégatan hela vägen från Styrmansgatan till Oxenstiernsgatan.
吉先生