AB Tranås Vagnfabrik...

Startat av Ola Almquist, 05 november 2013, 02:59:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Mycket intressanta upplysningar om fordonets utseende! Likaledes mycket intressant att personsläpet kan finnas kvar än i dag. Vad var det för fabrikat och kaross på släpet?
Mvh Jan G

Bengt H

Citat från: Lars Bengtsson skrivet 10 november 2013, 14:25:23 PM
Hej, jag minns båda Tidaholmarna. Som buss- och biltokig kille kollade man allt sådant. Åkte även i dem när vi besökte släktingar i Alingsås. Båda var lika till utseendet förutom att den ena hade undre kanten på vindruta o sidorutorna framför dörrlinjen  lite högre upp än övriga sidorutor. Bussen i tidningsurklippet ser ut att vara den andra. Om jag minns rätt så såg kylarmaskeringen ut som på de tidiga Boxerkarosserna (lite osäker). Över de bakre hjulhusen var det långsoffor. I åtminstone den ena var det en slags kupéindelning genom en tvärvägg in trä med fönster på vardera sidan om mittgången framför boggin, ungefär som avskärmningen bakom förarplatsen på en del bussar. Som äkta Tidaholmare hade de enkelhjul på bakaxlarna, som båda var drivande. I hjulnavens centrum var "TB" ingjutet (Tidahoms Bruk). Släpvagnen som nämns i tidningen kom inte till  någon vidare användning. Det blev för tungt i de långa och sugande backarna mellan Borås och Alingsås. Vagnen stod kvar i garaget ännu i slutet av 70-talet, men har nu annan ägare. Som en kuriositet kan nämnas att jag fick reg.nr P 9048 på en bil som jag köpte från F-län.

Släpbussen som du nämner kan vara denna. Fotograferad bakom Linjebuss 577 alldeles efter att vi den 2 augusti 1973 hade anlänt till Malmköping efter att under två dagar transporterat släpet från Alfredssons garage i Lundaskog i Borås. Spårvägssällskapet behöll sedan inte denna fina, nästan oanvända släpbuss, och var den sedan tog vägen vet inte jag.