AB Tranås Vagnfabrik...

Startat av Ola Almquist, 05 november 2013, 02:59:31 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

...hör man inte så ofta talas om. Hittade dock detta:





Ur Östgöta Correspondenten, 1948-12-20 resp. 1948-12-21.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Synnerligen intressant! Fråagn är om Tranås byggde fler bussar efter denna?

BengaB40

Hej! Mycket spännande! Undrar om den nämnda bussen var en ScV B22 eller Volvo B530! Hästkraftantalet lite överdrivet i artikeln, både ScV:s och Volvos största förkammardieslar låg väl i intervallet 130-135! Hälsn. BengaB40

sweman

Av bilden att döma så handlar det om ett Tidaholms-chassi. Alfredsson var en av Tidaholms största kunder på den privata bussägarsidan. Efter kriget byttes motorerna på vissa av dessa bussar mot Volvos VDB-motorer. Den sista Tidaholmaren gick i trafik hos Alfredsson ända till 1958 så den lär säkerligen ha behövt en ny kaross under mellantiden.

Det förvånar mig bara är att jag som växte upp utefter Alingsåsvägen i Borås och dagligen såg Alfredssons bussar bara minns dem i halvhyttsutförande.

Ted Selander

Har ställt en fråga till fabriken i fråga, ännu verksam som hytt- och påbyggare! Kanske gamle fabrikörn sparade en pärm...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


Mats Karlsson

1950-06-16 köpte Alfredsson en begagnad 1934 års Tidaholms boggibuss från Jönköpings län. Den var då försedd med en helt ny kaross! Jag har haft mycket funderingar om vad det var för kaross, men inser nu att det måste vara Tranås-karossen på bilden ovan! Bussen hette F3063 i Jönköpings län och blev P450 hos Alfredsson år 1950. Den var i drift fram till 1958 och avregistrerades slutligen 1960-11-02. I P-läns papper står det att antalet sittplatser var 45 för denna buss. I artikeln ovan står det 47, men det kan ju ha ändrats från 47 till 45 i efterhand. Säkerligen skedde också motorbyte i samband med bytet till ny kaross.

BengaB40

Hej! Verkligen kul med udda "monster-åbäken"!  Hälsn. BengaB40

sweman

Tidningsklippen är ju från december 1948 så det är väl tveksamt om det kan handla om bussen som köptes 1950.

Mats Karlsson

Ja, det har Du rätt i. Det står visst att urklippet är från 1948-12-21. Det missade jag. Ja, då tittar jag på en annan sida i mina anteckningar och hittar en likaledes treaxlig Tidaholmare från 1934 som anges ha fått ny kaross just år 1948. Tyvärr har jag inget datum för karossbytet. Reg.nr var P9048 och antalet sittplatser anges till 46. Den avregistrerades 1958-12-31. Det står dock 90 hk diesel i mina anteckningar. Någon ytterligare Tidaholmare som kan passa in hittar jag inte, så vi får hoppas att det är just denna buss det handlar om..

BengaB40

Hej igen! Volvo byggde några boggiebussar typ B530 och har via hörsegen för mig att ScV gjorde detsamma med ett fåtal B22:or, men när man ser fotot från tidningen, som jag fick fram i datorn bara för en stund sedan. tycker jag det verkar vara ett nytt karossbygge på ett gammalt Tidaholms-chassie! Sista 3-axliga Tidaholmaren i tjänst kanske? Hälsn. BengaB40

Ola Almquist

Tack för alla uppgifter. Det var intressant att få veta att några Tidaholmare hängde med så länge.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Hej! Det vore intressant om det finns något bättre foto av bussen någonstans, där man även ser frontpartiets utseende.
Mvh Jan G

sweman

Jag hittade nedanstående notering som jag dock inte vet varifrån den kommer men som antyder att det skulle kunna vara den aktuella bussen.

"F 3063 > P 450 Tidaholm T6O60F SKV 1934 Knut Gunnar Lydén, Jönköping > Trafik AB Jönköping-Gränna-Ödeshög > Alfredssons Omnibustrafik, Borås. Ny kaross o Volvo-motor 1948, avförd 1958, avreg 1960."

Mats Karlsson

Citat från: Arne Porsman skrivet 07 november 2013, 21:47:02 PM
Jag hittade nedanstående notering som jag dock inte vet varifrån den kommer men som antyder att det skulle kunna vara den aktuella bussen.

"F 3063 > P 450 Tidaholm T6O60F SKV 1934 Knut Gunnar Lydén, Jönköping > Trafik AB Jönköping-Gränna-Ödeshög > Alfredssons Omnibustrafik, Borås. Ny kaross o Volvo-motor 1948, avförd 1958, avreg 1960."

Det var denna buss jag först angav här ovan, men som Du inte trodde att det var. Då fanns bara P9048 att välja på. Båda är alltså Tidaholmare från 1934. Båda fick ny kaross och båda fanns hos Alfredsson i Borås. Det som är osäkert är datum för karossbytet. För P450 vet jag inte mer än att karossen var bytt när Alfredsson köpte den från F-län 1950. Du anger 1948. För P9048 gäller att karossen tydligen byttes under 1948 och då fanns bussen redan i Alfredssons ägo. Vi har alltså två tänkbara bussar som kan passa in på tidningsurklippet här ovan. Till P450:s fördel talar att den tydligen också fick Volvo-motor 1948. Till P9048:s fördel talar att den fanns hos Alfredsson vid karossbytet 1948, vilket P450 tydligen inte gjorde enligt P-läns papper. Vidare forskning krävs...

Lars Bengtsson

Hej, jag minns båda Tidaholmarna. Som buss- och biltokig kille kollade man allt sådant. Åkte även i dem när vi besökte släktingar i Alingsås. Båda var lika till utseendet förutom att den ena hade undre kanten på vindruta o sidorutorna framför dörrlinjen  lite högre upp än övriga sidorutor. Bussen i tidningsurklippet ser ut att vara den andra. Om jag minns rätt så såg kylarmaskeringen ut som på de tidiga Boxerkarosserna (lite osäker). Över de bakre hjulhusen var det långsoffor. I åtminstone den ena var det en slags kupéindelning genom en tvärvägg in trä med fönster på vardera sidan om mittgången framför boggin, ungefär som avskärmningen bakom förarplatsen på en del bussar. Som äkta Tidaholmare hade de enkelhjul på bakaxlarna, som båda var drivande. I hjulnavens centrum var "TB" ingjutet (Tidahoms Bruk). Släpvagnen som nämns i tidningen kom inte till  någon vidare användning. Det blev för tungt i de långa och sugande backarna mellan Borås och Alingsås. Vagnen stod kvar i garaget ännu i slutet av 70-talet, men har nu annan ägare. Som en kuriositet kan nämnas att jag fick reg.nr P 9048 på en bil som jag köpte från F-län.