Bredäng 1964

Startat av HJP, 25 oktober 2013, 14:46:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2013, 23:48:05 PM
Rondellen vid Svedmyra? Dragare är spårvägens AEC.

När jag tittar på kartan, ser jag att det är just den jag också tänkte på.

Bussmicke

Ursäkta uttrycket men det är underbart för oss yngre att ni gamla Rävar finns så vi få se hur det såg ut.
Jafg skulle vlije seFittja-Alby i nån tråd, där växte jag upp.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Svedmyra verkar rätt. Kanske klev du in i A75068 efter att du hade plåtat den i Bredäng och åkte hela vägen till Svedmyra? De bägge ändstationerna på den tiden för 193:an.
吉先生

Mr H

Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 21:52:18 PM
Tyvärr var jag av någon outgrundlig anledning snål med bilderna. Skärholmen är första bilden på remsan och sista bilden på föregående film är spårområdet på Stockholms central norrut från norra plattformsänden, spår 17-18. Bilden efter Metropolen i Bredäng är från en rondell nåonstans i de sydvästra förorten med en spårvagn upplastad på trailer svårt skymd av träd. Sedan är det centrala delarna igen. Om vi åkte högerbuss borde jag ha knäppt en bild för det hade ju varit något speciellt. Så, tyvärr inget mer från de sydvästra förorterna, men som tröst kan jag visa en trevlig bild från Vasagatan, farligt nära att bli beskylld för trådkapning.



I bakgrunden syns också en av två H21 där den vackra snibben ersatts med "SL-randen". Åtminstone ett skäl att vara glad över att man inte fick se de i högertrafik "SL-fierade"!

Mr H

Bengt H

Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2013, 10:08:09 AM
Svedmyra verkar rätt. Kanske klev du in i A75068 efter att du hade plåtat den i Bredäng och åkte hela vägen till Svedmyra? De bägge ändstationerna på den tiden för 193:an.

Det är mycket troligt. Med ett tredagarskort gällde det att åka av linjenätet ordentligt.

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 26 oktober 2013, 10:10:08 AM
I bakgrunden syns också en av två H21 där den vackra snibben ersatts med "SL-randen". Åtminstone ett skäl att vara glad över att man inte fick se de i högertrafik "SL-fierade"!

Mr H

Jag tycker att det ser ut som en SJ-Capitol, fast den har väl också blivit av med sin vackra snibb.
吉先生

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2013, 10:39:38 AM
Jag tycker att det ser ut som en SJ-Capitol, fast den har väl också blivit av med sin vackra snibb.

Tror du? Fast de fick väl inte ens en gång en rand när de blev av med snibbarna?
Jag ser inte vad den är skyltad. Är den inte lite väl mörk för att vara SJ-orange?
F.ö. kör bilen bakom H21-an t.v med bagareluckan helt öppen?
Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 26 oktober 2013, 11:03:02 AM
Tror du? Fast de fick väl inte ens en gång en rand när de blev av med snibbarna?
Jag ser inte vad den är skyltad. Är den inte lite väl mörk för att vara SJ-orange?
F.ö. kör bilen bakom H21-an t.v med bagareluckan helt öppen?
Mr H

Jag tycker det ser ut som att den är skyltad SJ, och först tyckte jag att registreringsskylten såg kort ut, men nu vet jag inte. Jag har putsat brillorna extra noga, men jag är inte helt säker ändå.

Raggaren har väl nåt skrymmande i bakluckan. Kanske kommer han från Broddmans på Kungsgatan med en nyinköpt TV med gigantiskt stor skärm, så där en 26 tum eller nåt annat ofattbart stort.
吉先生

Bengt H

Citat från: Mr G skrivet 26 oktober 2013, 11:37:32 AM
Jag tycker det ser ut som att den är skyltad SJ, och först tyckte jag att registreringsskylten såg kort ut, men nu vet jag inte. Jag har putsat brillorna extra noga, men jag är inte helt säker ändå.


Jag har tittat på orginalskanningen och bussen är skyltad "50" och registreringen kan vara A75398, sista siffran möjligen en sexa.

Fredrik Klint

A75361 var den ena som blev av med snibben, vad hette den andra?

Gunnar D

Citat från: Fredrik Klint skrivet 26 oktober 2013, 14:09:51 PM
A75361 var den ena som blev av med snibben, vad hette den andra?

75356 enl mina uppgifter. Kan nog vara den på den fina bilden.

/Gunnar

HJP

#26
****
Bredäng 2013.10.26



Nu har jag plåtat om mina gamla bilder. Det är inte helt lätt att hitta samma fotoplats, men här tror jag att jag är ganska nära platsen för min första bild.



Svårare var det med andra bilden. Här skulle jag ha behövt en motorsåg, för att komma på rätt plats. Här står jag lite för lågt, men det gick iallafall att komma ganska nära. Rakt ner i grönskan, mitt i bilden, bör den provisoriska vändslingan ha legat.



Här zoomade jag ut något, så att man lättare kan orientera sig. 163:an är strax framme vid ändhållplatsen i Bredängs centrum, som ligger till vänster om bilden.



Ungefär här, stod Bengt H, när han plåtade Metropolen. 163:an står inne, men nu är det högertrafik.



Så en bonusbild på hållplatsstolpen i Bredäng. Sedan många år går även 135:an här. Från att ha varit en mycket kort (den kortaste?) SL-linje, går den numera mellan Klubbacken och Vårberg. Lustigt nog anger man änhållplatsen som "Hägersten", och inte "Klubbacken", som brukligt är. Klubbacken ligger visserligen i Hägersten, men det gör även "Mälarhöjden", i samma körriktning, och "Selmedalsvägen" (tror jag hpl heter nedanför Klubbacken).

HJP

Bengt H

Det var verkligen intressant att se skillnaderna mellan då och nu!

Citat från: Gunnar D skrivet 26 oktober 2013, 14:15:36 PM
75356 enl mina uppgifter. Kan nog vara den på den fina bilden.

/Gunnar

Det kan absoulut vara 75356


Gunnar D



Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 23:24:38 PM
Tack för alla vänliga ord. Eftersom tråden redan har spårat ur, kan vi även göra det bokstavligen med detta mustangsläp som har lämnat spåret och blivit upplastad på en trailer för att med en SS-dragbil bli dragen till de sällare jaktmarkerna.

Såvitt jag kan se har vagnen nummer 961, något som väl kan stämma.

...och här ovan anländer systervagnen 956 till slutdestinationen Högdalshallen (skroten) 14 juni 1967.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2013, 11:14:07 AM
...och här ovan anländer systervagnen 956 till slutdestinationen Högdalshallen (skroten) 14 juni 1967.

Mvh Gunnar
****
Mycket intressant bild på ett ovanligt ekipage.
Det verkar vara dragbil H227, A16029, med vagnbjörn J227, A52, om jag fattat rätt.

Tack för den bilden.

HJP