Bredäng 1964

Startat av HJP, 25 oktober 2013, 14:46:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

****


Jodå, det står en buss en buss mitt i bilden - en H19. Det är vid ändhållplatsen i Bredäng, 1964. T-banan hade öppnats till Örnsberg, och därfrån gick tre busslinjer. En till Klubbacken, en till Bredäng, och en till Gillegatan. Vad linjerna hade för nummer, har jag glömt.



Så här långt hade Bredängs T-banestation kommit. Nedanför mina fötter, är den tunnelmynning, som leder till Mälarhöjden och Axelsberg. Ungefär där, hade vi en skidbacke, som kallades Sätraguppet. Det var på den tiden man åkte skidor från Mälarhöjden till Mälarhöjdsbadet, där många backar fanns. De ledde ut på Mälarens is. På vägen passerade man Sätraguppet, där man stannade en stund, för att köra i backen.
Kameran är alltså vänd västerut, mot Sätra, Skärholmen och Norsborg. Av dessa samhällen fanns ännu ingenting, när bilen togs.

Detta inträffade för nästan 50 år sedan....

HJP

K R

Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2013, 14:46:42 PM
Jodå, det står en buss en buss mitt i bilden - en H19. Det är vid ändhållplatsen i Bredäng, 1964. T-banan hade öppnats till Örnsberg, och därfrån gick tre busslinjer. En till Klubbacken, en till Bredäng, och en till Gillegatan. Vad linjerna hade för nummer, har jag glömt.

Hej!

Stockholmskartan 1964 gav följande upplysningar:

136 till Klubbacken (i lågtrafik gick linjen endast Mälarhöjden-Klubbacken)
138 till Gillegatan (linjen gick endast vardagar under högtrafik)
139 till Bredäng

mvh K R

Mr H

Citat från: K R skrivet 25 oktober 2013, 16:13:04 PM
Hej!

Stockholmskartan 1964 gav följande upplysningar:

136 till Klubbacken (i lågtrafik gick linjen endast Mälarhöjden-Klubbacken)
138 till Gillegatan (linjen gick endast vardagar under högtrafik)
139 till Bredäng

mvh K R

136 gick Örnsberg-Mälarhöjden i lågtrafik.

Mr H

Mr G

Högintressanta bilder!

Bilderna är ju från Bredäng, men någon blandar in busslinjer i Mälarhöjden. Jag tror det har blivit fel.

Bredäng hade också tre busslinjer om jag minns rätt, 132-139-193. 132:an var nattlinje så den kanske kan räknas bort.

Viken busslinje som syns på bilden beror kanske på fotodatum. Bilderna verkar vara av tidigt datum, tunnelbanan invigdes 16/5 1965, och man ser att det är mycket kvar att bygga. Bilderna kanske togs vid olika tillfällen, annars är väl frågan om det är före eller efter den 5/4 1964. 
吉先生

HJP

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2013, 16:54:17 PM
Högintressanta bilder!

Bilderna är ju från Bredäng, men någon blandar in busslinjer i Mälarhöjden. Jag tror det har blivit fel.

Bredäng hade också tre busslinjer om jag minns rätt, 132-139-193. 132:an var nattlinje så den kanske kan räknas bort.

Viken busslinje som syns på bilden beror kanske på fotodatum. Bilderna verkar vara av tidigt datum, tunnelbanan invigdes 16/5 1965, och man ser att det är mycket kvar att bygga. Bilderna kanske togs vid olika tillfällen, annars är väl frågan om det är före eller efter den 5/4 1964.
****
De busslinjer jag avser, är de som gick dagtid, från Örnsberg, till Klubbacken(Hägersten), Gillegatan(Mälarhöjden) och det ännu inte färdigbyggda Bredängs centrum (OBS! den provisoriska konsum-butiken, till höger). Några andra linjer känner jag inte till.
Tyvärr noterade jag inte fotodatum på den tiden. Jag plåtade planlöst, när andan föll på. Säkert är dock, att det är 1964.

HJP

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2013, 16:54:17 PM
Viken busslinje som syns på bilden beror kanske på fotodatum. Bilderna verkar vara av tidigt datum, tunnelbanan invigdes 16/5 1965, och man ser att det är mycket kvar att bygga. Bilderna kanske togs vid olika tillfällen, annars är väl frågan om det är före eller efter den 5/4 1964. 

Lövverket garanterar att det är efter 5 april (1964)! H19 är också ett starkt indicium för det.

Härliga bilder, HJP!

/Gunnar

K R

Citat från: Mr H skrivet 25 oktober 2013, 16:27:45 PM
136 gick Örnsberg-Mälarhöjden i lågtrafik.
Mr H

Hej!

Då har Stockholmskartan 1964 i så fall ett desinformativt faktafel:
"Linje 136 Klubbacken-Örnsberg
  sträckan Mälarhöjden-Örnsberg trafikeras endast under högtrafiktid"

mvh K R

Bengt H

Citat från: HJP skrivet 25 oktober 2013, 14:46:42 PM
****




HJP

Då måste den här bilden som jag har visat förut visa bussen under de broar som är under byggnad på din bild. Juni 1967.



Jag kan inte låta bli att också ta med de två bilder som är alldeles före på remsan. Den direkta bussanknytningen saknas, men vi får väl tänka oss en Metropol i närheten. Syftet med visningen är att ni med lokalkännedom från tiden och trakten kan hjälpa mig med att få en säker uppgift om plats.





Mr G

Snyggt! Du får gärna visa hela remsan!

Första bilden är Skärholmens centrum under byggnad. Andra är jag lite osäker på, men bör vara från Ekholmsvägen bort mot Vårberg. Rätt nära bild 1 fast taget i andra riktningen. Metropol fanns nog inte i närheten. Åkte du buss hit ut åkte du nog med en högerbuss på linje 137. Kolla intilliggande remsor!
吉先生

Mr H

Citat från: K R skrivet 25 oktober 2013, 17:50:57 PM
Hej!

Då har Stockholmskartan 1964 i så fall ett desinformativt faktafel:
"Linje 136 Klubbacken-Örnsberg
  sträckan Mälarhöjden-Örnsberg trafikeras endast under högtrafiktid"

mvh K R

Ja står det så är det fel!
Linje 161 gick ju före omläggningen Klubbacken-Mälarhöjden-Gillegatan i högtrafik. Den sträckan gick inte heller efter omläggningen i lågtrafik utan linje 136 vände vid Mälarhöjden via Hökarvägen till blivande T stn medurs vill jag minnas.
Mr H

Bengt H

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2013, 20:04:41 PM
Snyggt! Du får gärna visa hela remsan!

Första bilden är Skärholmens centrum under byggnad. Andra är jag lite osäker på, men bör vara från Ekholmsvägen bort mot Vårberg. Rätt nära bild 1 fast taget i andra riktningen. Metropol fanns nog inte i närheten. Åkte du buss hit ut åkte du nog med en högerbuss på linje 137. Kolla intilliggande remsor!

Tyvärr var jag av någon outgrundlig anledning snål med bilderna. Skärholmen är första bilden på remsan och sista bilden på föregående film är spårområdet på Stockholms central norrut från norra plattformsänden, spår 17-18. Bilden efter Metropolen i Bredäng är från en rondell nåonstans i de sydvästra förorten med en spårvagn upplastad på trailer svårt skymd av träd. Sedan är det centrala delarna igen. Om vi åkte högerbuss borde jag ha knäppt en bild för det hade ju varit något speciellt. Så, tyvärr inget mer från de sydvästra förorterna, men som tröst kan jag visa en trevlig bild från Vasagatan, farligt nära att bli beskylld för trådkapning.


Mr G

Ojojoj, vilken bild. Den blir svår att se sig mätt på. Jag tror inte att trådens upphovsman HJP kommer att anmäla dig för trådkapning ::) när du visar oss såna guldkorn. Den där upplastade spårvagnen låter också spännande, den tror jag nog vi är flera som vill se.
吉先生

HJP

Citat från: Bengt H skrivet 25 oktober 2013, 19:04:40 PM
Då måste den här bilden som jag har visat förut visa bussen under de broar som är under byggnad på din bild. Juni 1967.
****
De broarna som syns på min bild, går nog över gången i Bredängs centrum. Jag tror att Metropolen på  din bild, står under de blivande broarna bortom tegelhuset. Där vänder 163:an idag, men då vänd åt andra hållet, mot din fina H19.
Det regelverk, som byggts mellan "mina" broar, är troligen den blivande T-baneingången.
Jag tror att jag måste bege mig till platsen imorgon, lördag, för att se om jag kan komma till min gamla fotoplats.

Din bild från Vasagatan är en pärla, så Mr G har helt rätt. Jag gör ingen anmälan. En viss "urspåring" ger ofta en extra krydda i en tråd, tycker jag.

HJP

Bengt H

Tack för alla vänliga ord. Eftersom tråden redan har spårat ur, kan vi även göra det bokstavligen med detta mustangsläp som har lämnat spåret och blivit upplastad på en trailer för att med en SS-dragbil bli dragen till de sällare jaktmarkerna.

Såvitt jag kan se har vagnen nummer 961, något som väl kan stämma.

Jag tycker mig känna igen platsen men kan inte riktigt placera den i geografin


Björn Forslund

Rondellen vid Svedmyra? Dragare är spårvägens AEC.