"Bussresan hem från jobbet blev rena skräckfärden."

Startat av homer, 18 oktober 2013, 22:33:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

CitatI 90 kilometer i timmen tar chauffören upp mobiltelefonen - och börjar filma.

– Han riskerade våra liv, säger passageraren Magnus.

denna hemska händelse som nu är föremål för en utredning finns att läsa här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17685967.ab

sa0azs

Hur kunde han? HUR KUNDE HAN? Hålla i ratten med bara EN hand? I rusningstrafiken? Livsfarligt!

Suck.

Jag kan inte se att det var så mycket värre än att föraren håller i tex radiomikrofonen, kliar sig i huvudet eller byter radiokanal, vilket ingen sannolikt hade reagerat på.
Men så fort det är en mobiltelefon blir det genast livsfarligt. Undra på att det går utför för kvällstidningarna, när de producerar sånt trams.

På filmen kan man inte med bästa vilja hävda att det är rusningstrafik, om man har någon som helst vana av Stockholmstrafiken. Rusningstrafiken här brukar hålla sig under 30 km/h.

yngrot

Jisses  vilket liv för en sån sak...  är ju nästan ännu värre när man ska hålla på och fippla med komradion men det tycks ingen reagera på .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Nu ser ju detta inte alls bra ut. Om man prompt har planerat att filma kan man hellre göra som ryssarna och montera upp en kamera som sitter stabilt med nån sugpropp eller så, så ingen passagerare ser den. Tekniken är billig idag.

Sen är det ju förvisso sant att SL och deras operatörer har en rejäl dubbelmoral när de förbjuder mobiler medan de tillåter kommunikationsradion med sin handhållna mikrofon med tillhörande sladd. Mikrofon monterad på förarstolen och talknapp som aktiveras med vänster fot monteras vara standard i alla 2000 st SL-bussar innan SL och operatörerna kan börja ha åsikter om totalförbud av mobiler.
Det är även märkligt att resenärer reagerar kraftigt negativt på en förare som använder en mobil med handsfree för något som tydligt är korta tjänstesamtal, medan ingen resenär höjer på ögonbrynen om föraren talar i radiomikrofonen eller den äldre mobiltelefonen vars lur sitter fast med en sladd till instrumentbrädan!

Björn Ax

Tja filma kanske man inte ska göra medans man kör men prata i telefon eller liknande har iaf inte jag några problem med om chauffören gör. Dock med två undantag. Om det stör dennes körning så kan han/hon gärna vänta och han/Hon får gärna använda handsfree.

Man kan ju undra vad som var så viktigt att filma i 90 km/h. :)

CS

Det är fantastiskt att detta forum till varje pris ska försvara föraren även när denne visar upp bästa exempel på fullkomligt oacceptabelt beteende av en yrkesförare. Det handlar inte om hurvida det är värre att pilla med mobilen än med komradion. Det handlar om en rattvridare som prioriterar annat före körningen och de passagerare som denne har ansvar för. För resten av yrkeskåren där det finns många som försöker göra ett bra arbete, och göra arbetet med stolthet och respekt för vad yrket faktiskt innebär, så är ett fåtals ruttna beteende en anledning till varför statusen och allmänhetens syn på yrket dras ner i skiten.

Så hur kan ni, om ni nu vill kalla er stolta yrkesförare, ställa er och försvara ett sådant beteende eller ens likställa det med att hantera komradio eller liknande? Inser ni verkligen inte det olämpliga i detta så kanske ni bör ta en funderare själva om ni hamnat i rätt bransch...

Ersa

Jag försvarar inte alls detta. Men jag inser hur fel det blir då SL knappast börjar i rätt ände då de inför teknik inkl mikrofon som förväntas användas under färd. Då har man själva lagt ribban på säkerhetsnivån.
I Umeå var flera funktioner på C90:n från Thoreb spärrade under rullning, så mycket knappande var tvunget att ske vid stillastående, men någon sådan spärr har inte SL:s BussPC. UL-bussarna har likt SL-bussarna teknik från INIT, men på UL:s bussar sker radiokommunikation inte via handhållen mikrofon, utan med fast mikrofon som aktiveras med "pedal" eller golvknapp om man så vill.

CS

Citat från: Ersa skrivet 19 oktober 2013, 12:11:29 PM
Jag försvarar inte alls detta. Men jag inser hur fel det blir då SL knappast börjar i rätt ände då de inför teknik inkl mikrofon som förväntas användas under färd. Då har man själva lagt ribban på säkerhetsnivån.
I Umeå var flera funktioner på C90:n från Thoreb spärrade under rullning, så mycket knappande var tvunget att ske vid stillastående, men någon sådan spärr har inte SL:s BussPC. UL-bussarna har likt SL-bussarna teknik från INIT, men på UL:s bussar sker radiokommunikation inte via handhållen mikrofon, utan med fast mikrofon som aktiveras med "pedal" eller golvknapp om man så vill.

Det är knappast SLs fel att vissa beter sig såhär, det går inte heller att säga att eftersom SLs system fungerar på ett visst sätt så lägger man ribban där. Hurvida deras system är säkra, optimala eller inte är en annan fråga. (Och visst, jag håller delvis med. Har själv nästan trasslat mic-sladd i ratten så jag vet vad du menar.)

Man måste som förare också förstå hur det man gör ser ut för sina passagerare. Ur resenärens syn är det stor skillnad på att använda kom-radion (ingår i arbetet) mot att filma hållandes ens egen mobil (privat)...

Här handlar det om nonchalans och respektlöshet. Det kan ju knappast undgått någon förare att det inte är ok att pilla på mobilen under körning. Men tyvärr ser man dagligen kollegor som svärtar ner alla andra genom att inte bry sig. Man sitter hela passen i mobilsamtal (vad pratar man ens om/med vem??). Man lyssnar på musik i hörlurar, man vrider bort innerspegeln med mera. Om man inte är intresserad av att höra eller se vad som pågår i sin egen buss då undrar jag om man verkligen är så lämpad.

Det är mycket saker man ser som förare och som resenär. Många förare är också väldigt duktiga och tar sitt yrke på allvar. Därför är det extra tråkigt att när det dyker upp ett sådant här fall, det första som skrivs av andra förare på detta forum är i stil med "äsch... det är väl inte värre än att pilla med radion"...

Cero

Jag förstår inte varför det är så svårt för vissa individer att dels inordna sig i de regelverk som finns och att förstå hur ens agerande ser ut i andras ögon. Det spelar ju ingen roll om man som individ tycker att regelverket är fel eller att "jag" som person kör lika bra görandes något annat samtidigt som om jag bara koncentrerade mig på körningen. Tar man körkort ingår man ett avtal med övriga trafikanter om att följa regelverket, tar man ett jobb inordnar man sig i de regler som gäller på den arbetsplatsen, etc. Det är ingen som tvingar någon att ta körkort eller ett visst jobb. Det är helt frivilligt och då borde man också kunna respektera de regler som finns.

Det finns och har funnits ett antal liknande diskussioner på olika forum senaste tiden kring bl.a. stopplikten och cyklister. Teknikens Värld har en artikel om en mätning av hur väl stopplikten efterföljs. I kommentarerna där kan man se en del hårresande saker, bl.a. yrkesförare som påstår att "de försöker alltid stanna när det är soppskylt". Vadå "försöker"? Har de problem med bromsarna eller? Står det stopp stannar man väl, eller? Detta oavsett om man som individ anser att det behövs eller ej. Samma gäller ett antal cykeldiskussioner där det från vissa håll hävdas att "rödljusen är felställda så därför cyklar jag mot rött". Kan väl hända att de inte är ställda så att det skapar en grön våg, men innebär det då att jag har fritt att cykla ändå?

Jag fattar inte hur folk resonerar.

Om man som arbetsgivare "glömmer" eller struntar i att betala ut lön den 25:e, är det också OK? "Tyckte inte att ni behövde någon lön då så jag tog det några dagar senare istället." Antar att många av de som själva struntar i reglerna skulle göra uppror om arbetsgivaren struntade i överenskomna regler på det sättet.

Ersa

Jag håller med dig i mångt och mycket, CS. Sist och slutligen kommer man ju fram till frågeställningen hur man förbättrar kvaliteten på hela verksamheten. På allt från fordon till förarkåren. Jag har inget svar på denna stora fråga, för försöker man arbeta aktivt med frågan blir det genast att arbeta i tungrodd motvind samt att man genast utmålas som gnällig.

Lars-Håkan_E

Det här borde ju inte vara ett problem, att det ändå blir det med jämna mellanrum beror både på kunderna och förarna.

Det är inte ett dugg trafiksäkert med vare sig fotpedaler och fasta mikrofoner eller handhållna dito med sladdar, handsfree bör finnas och användas tillsammans med fordonsmonterad telefon eller bärbar handsfree med egen nalle.


saurer

Jag tror att ett problem är att många tror att chauffören är en robot utan känslor och mänskligt beteende
och ska framföra fordonet precis som man hört i massmedia att det ska framföras och all distraktion är livsfarligt, tyvärr i deras ögon behöver människan en viss distraktion för att hålla koncentrationen
hur många är det inte som passerat en hållplats och funderat på om det stod någon där,
Man har helt enkelt varit på Hawaii eller liknande i tankarna , därför tror jag att människan behöver viss stimulans av något slag ,för att vara närvarande hela tiden, ioch för sig tror jag att man stannat där om det stått någon där ,av rutin 
Sedan ska man fundera på vilken typ av körning det är ,innerstads trafik har mer distraktion av naturliga skäl än landsortstrafik,det är nog där man letar efter viss distraktion som chaufför ,kanske ett samtal med passagerare eller nått
och då har ju vän av ordning läst skylten samtal med förare förbjuden och helt plötsligt är resan livsfarlig ,fast kanske det är samtalet som gör resan behaglig
Vi är faktiskt bara människor

sa0azs

Jag kan köpa att det "inte ser bra ut", men att hävda att det är livsfarligt är helt bortom all rim och reson.

Typisk kvällstidnings-höna-av-en-fjäder-trams.

Buss-busen

Citat från: sa0azs skrivet 19 oktober 2013, 21:28:35 PM
Jag kan köpa att det "inte ser bra ut", men att hävda att det är livsfarligt är helt bortom all rim och reson.

Typisk kvällstidnings-höna-av-en-fjäder-trams.

Och visst är det konstigt att "passageraren Magnus" inte sa till föraren när hans liv var i fara? Nej, han filmade hellre bussföraren och skickade filmen till Aftonbladet.

danneh

Att många busschaufförer använder mobilen mer än nödvändigt är ju ingen nyhet.. Har absolut inget emot att man använder mobilen för att prata med trafikledningen, men jag tvekar starkt på att man pratar om vad som hände i lördagskväll med de..
Sällan jag hör av mig till någon om mobilanvändning, men en gång har jag gjort det. Då hade föraren suttit och SMSat under körning en längre tid, helt ointresserad av körningen, för att tillslut vara nere på trottoaren (som ligger ett hack under vägbanan).