Aerocoach

Startat av Ola Almquist, 13 oktober 2013, 14:31:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Hittade denna i tidningen Norra Skåne när jag letade efter något helt annat.



M.v.h.
Ola

Björn Forslund

#1
Utan bromsar? Står det något om orsaken?
Undrar om bussen blev reparerad efter den smällen? Vid den tiden var ju de nya ASJ-bussarna på gång.

CW66

Hej!
Kollade lite i bilregisterpapper för M-län och man ser ju regnr på bilden M678.
Bussen var en Aerocoach årsmodell 1946 som började sin bana i O-län med regnr O332. (på Linjebuss International eller AB Linjebuss?)
1952 registrerades bussen över på AB Linjebuss i Helsingborg.

Den ställdes sedan av 1954-08-31 och avregistrerades 1955-06-30.

Så tyvärr överlevde den nog inte olyckan.

Björn Forslund

Linjebuss bolag för internationell trafik hette Linjebuss International. Denna del såldes till Sveabolaget ungefär 1954 om jag minns rätt. Man behöll dock det gamla namnet även under den nya ägaren.

Mats Karlsson

Dä va ena rediger smäll! Nej, den överlevde säkert inte. En åtta år gammal och udda amerikansk skapelse var nog inte värd att reparera. Den fick nog bli reservdelsförråd till sitt (eller sina) syskon, om nu detta (dessa) överlevde något längre. Minns inte rakt upp och ned om det var två eller tre Aerocoach man skaffade.

Ola Almquist

#5
Var det inte fyra? Det har skrivits om dessa i Färdskrivaren, 2011 tror jag att det var. Var det Björn som var författare? Det står också att tillverkningen lades ned i mitten av 1950-talet och bussarna nog inte skulle blev långlivade då det kunde bli svårt att få tag på reservdelar. Dessutom gick utvecklingen fort och de hade törstiga bensinmotorer. Det kan ha stått mer om olyckan i någon annan tidning. Får kolla.

EDIT: Det var visst här det stod om nedläggningen, och den var redan 1952: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,42513.msg311799.html#msg311799.

Jag hänger inte riktigt med i försäljningen av Linjebuss International (ska också kolla i Båtologens Sveakrönika). Registrerades bussarna över på detta bolag 1955? Organisationsnummer infördes visst inte förrän 1975... Det finns en bunt bussar (dock inte alla) som överfördes sent under 1955 enligt SBH.

EDIT: Det verkar vara så enligt http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32336.msg238438.html#msg238438.

När Aerocoacherna hade O-nummer (alla)? verkar de ha varit registrerade på Göteborgs Trafik AB. Om uppgifterna på SBH stämmer hade de båda kvarvarande bara någon månad kvar i trafik. Tack vare CW66 finns det avställnings-/avregistreringsuppgifter på samtliga.

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Bussarna var/blev väl reggade på Linjebuss International som var ett separat bolag. Tror inte att de var reggade på Sveabolaget, utan Linjebuss International fortsatte att vara ett dotterbolag, men med ny ägare.
Linjebuss hade ju en mängd dotterbolag under sig, vilket ju var praktiskt om man ville sälja av något.