Capitol från Jönköping 1977

Startat av Gunnar D, 22 september 2013, 08:59:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olausolle

Hoppsan! Mitt inlägg försvann visst i cyberrymden...
Jo, den var rödmålad med silverrand runt midjan, invändigt cremegulmed röda säten.
Jag undrar fortfarande varför dom köpte en Capitol. Man trafikerade ju endast en linje i samhället och bedrev i övrigt beställningstrafik.
Trevligt när det rullar

Björn Forslund

Citat från: Olausolle skrivet 11 januari 2014, 18:18:08 PM
Hoppsan! Mitt inlägg försvann visst i cyberrymden...
Jo, den var rödmålad med silverrand runt midjan, invändigt cremegulmed röda säten.
Jag undrar fortfarande varför dom köpte en Capitol. Man trafikerade ju endast en linje i samhället och bedrev i övrigt beställningstrafik.

Ja du bör fundera på vad du skriver innan du postar något. Skräpinlägg försvinner snabbt genom moderatorernas försorg. JKT 24 är i originalfärgen blå/vit och har varken SL-färg, silverrand eller postlåda som du skriver.

Björn Forslund

Eller har jag kanske missförstått? Inlägget:

Som alla Omnibussföreningens bussar, helt röd med silverrand runt "midjan". Detaljer i övrigt lite osäker. Invändigt gulbeige med gula handstänger och röda galonsäten. Jag tror inte att den var försedd med postinkast vilket annars varit standard på deras vagnar. Jag har själv stått på hållplats enbart för att posta några brev.
Redigera inlägg

Med Omnibussföreningens buss kanske inte avses SVoF:s (Svenska Omnibusföreningens) JKT 24? Isåfall ber jag givetvis Olausolle om ursäkt!

BengaB40

Hej Olausolle! Kul att höra någon mer som varit med om att posta brev i bussbrevlåda! Som sjuåring nådde man ju nästan inte upp till diton på SJ:s gula bussar men man fick väl hjälp av någon vänlig vuxen! Häftigt var det!  Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Ja, det är bra med fler detaljer om Capitolerna. Särskilt nu när den snart finns i modell och kan målas i många olika bolags färger. Capitol var ju en någorlunda standardiserad buss enligt amerikansk löpande-band princip och därför var typen sig lik överallt bortsett från smärre detaljer. Enda bussen med större avvikelser den som tillhörde Kållererdsbussarna och endast hade dörrar fram.

Olausolle

Okej Björn, du är förlåten!
Det var ett svar på din fråga om Grängescapitolen. Nu förstår jag varför svaret försvann, trodde jag själv gjorde nåt galet  :o

Dom hette Grängesbergs Omnibustrafikförening upa.

Den här vagnen köptes 1957 när jag började 3e klass i folkskolan. P.g.a. de stora barnkullarna fick tredjeklassarna inte plats på Västra skolan utan fick bussas till Lombergets gamla skola söder om Berget. Det var ett evigt tjat på chaufförerna att dom skulle ta Sputniken. Den var ju ny o helt annorlunda mot de andra vagnarna som var konventionella  Volvo o Scania. Inte ens "halvturistarn" dög längre åt ungarna  ;D

Jag har själv haft tillfälle köra Capitol, då i Jönköping på 70-talet. Det var ju den senare modellen med högre vindrutor. Dom var suveräna i backarna på vintern med motor bak och halvautomat
Trevligt när det rullar

Björn Forslund

Citat från: Olausolle skrivet 13 januari 2014, 16:45:28 PM
Okej Björn, du är förlåten!
Det var ett svar på din fråga om Grängescapitolen. Nu förstår jag varför svaret försvann, trodde jag själv gjorde nåt galet  :o

Dom hette Grängesbergs Omnibustrafikförening upa.

Den här vagnen köptes 1957 när jag började 3e klass i folkskolan. P.g.a. de stora barnkullarna fick tredjeklassarna inte plats på Västra skolan utan fick bussas till Lombergets gamla skola söder om Berget. Det var ett evigt tjat på chaufförerna att dom skulle ta Sputniken. Den var ju ny o helt annorlunda mot de andra vagnarna som var konventionella  Volvo o Scania. Inte ens "halvturistarn" dög längre åt ungarna  ;D



Jag har själv haft tillfälle köra Capitol, då i Jönköping på 70-talet. Det var ju den senare modellen med högre vindrutor. Dom var suveräna i backarna på vintern med motor bak och halvautomat

Felet med iaf Jönköpings Capitoler var att de inte var några raceråk direkt. JKT 24 toppar ca 60 km/h och vad jag hört gällde ungerfär samma siffror JKT 51. Men C70- Capitoler på andra håll måste väl haft snabbare bakaxel?

Olausolle

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 januari 2014, 16:51:59 PM
Felet med iaf Jönköpings Capitoler var att de inte var några raceråk direkt. JKT 24 toppar ca 60 km/h och vad jag hört gällde ungerfär samma siffror JKT 51. Men C70- Capitoler på andra håll måste väl haft snabbare bakaxel?

Jag har inget minne av att Grängesbussen var speciellt långsam, men det var ju ett tag sen. Jönköpings var ju klart tröga. I övrigt hade JKT ett gäng CR76 och dom var inte heller några fartåk, inget för landsväg, men ganska kvicka i stan. Sen fick dom ju ett par CR110 och, vill jag minnas, även nån CR111 supertysta och överraskande axsnabba
Trevligt när det rullar