Capitol från Jönköping 1977

Startat av Gunnar D, 22 september 2013, 08:59:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2013, 15:55:00 PM
Om du menar Svensk Busshistoria så är den långt ifrån komplett, i synnerhet inte när det gäller bussar på 1970-talet.

Att den och systervagnen 29 kom att tillhöra Club Continental behöver vi nog inte tveka om. Om inte annat så kan det uteslutas att Jönköpings Kommunala Affärsverk lackerade om bussen och körde med den i SL-trafik.

Som så ofta berättats gjordes dessa insatser i mitten av 1970-talet (och i slutet av 1980-talet) på grund av att SL hade svår förarbrist. På den tiden fick man inte hyra ut bara förare men förare och buss gick bra.
Ja jag menar Svensk Busshistoria och har all förståelse för att den inte kan vara komplett, påpekade bara att där saknades information om denna bussen.
Jönköping har självfallet varken bedrivit någon trafik i Sthlm eller utfört någon omlackering i SL:s färger.
Var det inte svår bussbrist SL hade eftersom de köpte bl.a. dessa bussar från Jönköping?
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 september 2013, 16:03:45 PM
Jönköpings C70-Capitoler utrangerades vid den tiden, det var då SvOf fick nr 24. De var då ca 20 år gamla.
Flera bolag som Strömma, Club Continental mm såg en chans att tjäna pengar och köpte upp ofta urgamla bussar för SL-trafik. De flesta av dessa rullade nog just bara 1977 och gick sedan till skrot.
Det låter ju rimligt, men man kan ju fundera på varför det bekostades en hellackering på en buss som bara skulle användas i c:a ett halvår för att sedan gå till skrot.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 16:51:46 PM
Var det inte svår bussbrist SL hade eftersom de köpte bl.a. dessa bussar från Jönköping?
Mvh zjbus

Jag har redan svarat att det berodde på förarbrist och det var inte SL som köpte den utan Club Continental. Dessutom är den inte omlackerad i den rätta SL-färgen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 12:49:33 PM
Citat fr. Svoca feb. 2010:

Capitol C 70

« skrivet: 10 februari 2010, 05:47:41 AM »



Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:

1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona

= 21 st
****
Tack!
Såg sen att det figurerar en blå jönköpingscapitol (nr 24), i en annan tråd. Även den ombyggd för högertrafik.

HJP

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 september 2013, 17:21:41 PM
Jag har redan svarat att det berodde på förarbrist och det var inte SL som köpte den utan Club Continental. Dessutom är den inte omlackerad i den rätta SL-färgen.
Jönköping har självfallet varken bedrivit någon trafik i Sthlm eller utfört någon omlackering oavsett om det var i SL:s färger eller någon annan färgsättning ändrar vi till då.

Uffe E

Såvitt jag minns, så var "dekorlinjerna" på midjelisten SJ-grön på våra Capitoler Vid Solna bllg, gällde
även "spetten".   /U.E.

Björn Forslund

Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 17:56:22 PM
Jönköping har självfallet varken bedrivit någon trafik i Sthlm eller utfört någon omlackering oavsett om det var i SL:s färger eller någon annan färgsättning ändrar vi till då.

Troligen var det så att vissa bussar var så skabbiga i lacken att man målade om dem, och det rör sig nog knappast om en proffslack utan det var nog några timmars jobb med roller.

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 22 september 2013, 18:53:38 PM
Troligen var det så att vissa bussar var så skabbiga i lacken att man målade om dem, och det rör sig nog knappast om en proffslack utan det var nog några timmars jobb med roller.

Jag var lite inblandad i inhyrningstrafiken i periferin i och med att jag körde extra på Gamla Upsala Buss i mitten av 70-talet. Rune Gustafsson köpte in en hel del begagnat främst från Sundsvall som gick på 47:an. Min minnesbild är att det förekom en hel del kritik mot dessa inhyrda bussar som inte alltid var i allra bästa skick och omålningen var ett sätt att lindra kritiken. Tanken var att den vanlige resenären inte skulle kunna skilja på "riktiga" SL-bussar och inhyrt skrot. Vad jag hörde fungerade det bra, kritiken minskade i takt med att allt fler bussar målades om och det var väl några stycken som blev omålade och de användes i första hand. Jag tror att förtjänsten på denna uthyrning var så pass god att man inte behövde "snikmåla" med en roller. Möjligen sparade man in något på underarbetet. Altenativet skulle kunna varit att kunden, SL, krävt nyare bussar och det hade blivit betydligt dyrare.

Ted Selander

Som SL-anställd gjorde jag ett, numera preskriberat, mycket litet men inhopp i denna trafik. Jag hade tagit kontakt med Strömma, för att få köra en av deras rykande B39 från Göteborg. Ett varv på 47:an skulle det bli. Tursättningen hade dock ändrats och istället rullade in en stilig landsbygdsbuss från Billingens Trafik AB in på Norrmalmstorg, som var avlösningsplats. Inte mycket att göra, bara att gilla läget och rulla iväg, när väl växelspaken hittade rätt för en automatlådeförare.
Det bestående minnet är en tant på Karlbergsvägen som uppskattade färden särskilt, då hon "var från Billingen".
Annars var den stora utmaningen att, iförd solglasögon, ducka vid möten med kollegor från Hornsberg.

virtual1

Kan det verkligen vara juli? Alla går omkring med jackor!? - få julidagar som brukar kräva det...

Mats Karlsson

Citat från: virtual1 skrivet 25 september 2013, 10:52:54 AM
Kan det verkligen vara juli? Alla går omkring med jackor!? - få julidagar som brukar kräva det...
Jag arbetade som fastighetsskötare sommaren 1977, dock på annan ställe i landet, men åtskilliga mil söder om Stockholm. På foton från detta sommarjobb har jag väldigt ofta jacka på mig och ibland kompletterat med tröja. Minns inte exakt hur vädret var, men det var tydligen inga värmeböljor den sommaren.

Gunnar D

Citat från: virtual1 skrivet 25 september 2013, 10:52:54 AM
Kan det verkligen vara juli? Alla går omkring med jackor!? - få julidagar som brukar kräva det...

Jodå, juli är det. Ur När Var Hur 1979: "Juli 1977...blev avsevärt kyligare än normalt...svalast var det längs ostkusten..."

/Gunnar

Mr H

Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 12:49:33 PM
Citat fr. Svoca feb. 2010:

Capitol C 70

« skrivet: 10 februari 2010, 05:47:41 AM »



Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:

1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona

= 21 st


Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som ej blev ombyggda till högertrafikutförande:

   2 st Gävle (81 - 82, senare Jönköping 3 och 5)
   1 st Grängesberg
181 st SS H21 - H22  75231 - 75411
  26 st SJ Biltrafik (2732 - 2746, 2755 och 2791 - 2800) 
   1 st Södertälje (som ny kort tid i Örebro)
   3 st Norrköping (21 - 23)
   2 st Uddevalla
   1 st Mölndal

= 217 st

Totalt antal levererade inom Sverige:   238 st


Gärna synpunkter m m.

Kanske någon som har koll på hur många av dessa som ej blev h-ombyggda, förutom SS och SJ, som tog vägen till Pakistan respektive annat inklusive skrot efter h-omläggningen? Gävlebussarna skrotades väl i Jönköping?

Mr H

Olausolle

Som gammal grängesbergare kan jag meddela att Grängesbergs Omnibustrafiks one and only Capitol slutade sina dagar som rastkoja i ett grustag vis Sunnansjö ett par mil norrut. Vi ungar tyckte den var skithäftig och döpte den sant tidsmässigt till "Sputniken"
Trevligt när det rullar

Björn Forslund