Capitol från Jönköping 1977

Startat av Gunnar D, 22 september 2013, 08:59:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



F.d. Jönköping 28 inväntar avgång på Klarabergsgatan i juli 1977. Hur länge gick den i Stockholm?

Mvh Gunnar

HJP

****
Tack för den bilden.
Visste inte att dessa Capitoler byggts om för högertrafik. Fanns det många sådana?

HJP

Svempa

Den är ju Röd !!!! I Jönköping var väl capitolerna blåa ? Målade man om bussarna till rött för den korta tiden i Stockholm eller är det en tidigare Gävlebuss ?


Sven W

Hej

Jag har en notering om att Jönköpings 28 och 29 gick till Club Continental.

Hälsningar
Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 22 september 2013, 10:20:01 AM
Hej

Jag har en notering om att Jönköpings 28 och 29 gick till Club Continental.

Hälsningar
Sven

Samma noteringar har jag. Club Continental lät måla om en del av sina bussar, antingen i något slags egenkomponerad husfärg roströd och cremevit eller bara roströd. Den senare var ganska lik SL:s oxblodsröda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mr H

Citat från: Svempa skrivet 22 september 2013, 10:01:17 AM
Den är ju Röd !!!! I Jönköping var väl capitolerna blåa ? Målade man om bussarna till rött för den korta tiden i Stockholm eller är det en tidigare Gävlebuss ?

Alltid kul att se en fin bild på en C70-Capitol med Capitolmärket kvar! Det var som jag minns det bara den här Jönköpingscapitolen som gick i Stockholm som lackades röd inte systervagnen. Lustigt att krocklisten har röda ränder, tror inte det är omlackat. Hade väl de blå Jönköpingscapitolerna också märkligt nog. Kanske en standardisering från Scania för leveransen av de röda Stockholmscapitolerna?

Mr H

Mr G

Snubben t h kan vara på väg till Stinsen tvärs över gatan. Där har man hinkat en och annan bira när det begav sig ...
吉先生

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 22 september 2013, 10:56:53 AM
Alltid kul att se en fin bild på en C70-Capitol med Capitolmärket kvar! Det var som jag minns det bara den här Jönköpingscapitolen som gick i Stockholm som lackades röd inte systervagnen. Lustigt att krocklisten har röda ränder, tror inte det är omlackat. Hade väl de blå Jönköpingscapitolerna också märkligt nog. Kanske en standardisering från Scania för leveransen av de röda Stockholmscapitolerna?

Mr H

Även SvOf:s Capitol JKT 24, syster till vagnen på bilden, har röda linjer i listen, så det var nog standardiserat.
F ö kommer SvOf:s Capitol att göra en utfärd på stockholmslinjer där det en gång gick inhyrda bussar under förarbristens dagar. Se annat inlägg om detta!

zjbus

Citat från: HJP skrivet 22 september 2013, 09:37:12 AM
****
Tack för den bilden.
Visste inte att dessa Capitoler byggts om för högertrafik. Fanns det många sådana?

HJP
Citat fr. Svoca feb. 2010:

Capitol C 70

« skrivet: 10 februari 2010, 05:47:41 AM »



Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som blev ombyggda till högertrafikutförande:

1 st Luleå
1 st Trollhättan
2 st Uddevalla (en med front av "C 75-typ")
1 st Kållered (dörrar 2-0-0 både V & H)
13 st Jönköping (21, fd 15, urspr. Nässjö och 24 - 35)
2 st Kalmar
1 st Karlskrona

= 21 st


Sammanställning över svensksålda Capitol C 70 som ej blev ombyggda till högertrafikutförande:

   2 st Gävle (81 - 82, senare Jönköping 3 och 5)
   1 st Grängesberg
181 st SS H21 - H22  75231 - 75411
  26 st SJ Biltrafik (2732 - 2746, 2755 och 2791 - 2800) 
   1 st Södertälje (som ny kort tid i Örebro)
   3 st Norrköping (21 - 23)
   2 st Uddevalla
   1 st Mölndal

= 217 st

Totalt antal levererade inom Sverige:   238 st


Gärna synpunkter m m.

Björn Forslund

Av dessa finns alltså Luleås (Hurtig), Trollhättans och en Jönköpingscapitol kvar i livet. Trollhättecapitolen är det en del jobb med, men de övriga är i skick.

Mr H

Citat från: Mr G skrivet 22 september 2013, 11:22:14 AM
Snubben t h kan vara på väg till Stinsen tvärs över gatan. Där har man hinkat en och annan bira när det begav sig ...

Fast han verkar ju ha en egen dåtidens påse med egna resurser...

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 22 september 2013, 13:57:17 PM
Fast han verkar ju ha en egen dåtidens påse med egna resurser...

Mr H

Formen på påsen säger nog att den innehåller potatis Magnum Bonum inhandlade på Konsum.

Intressant med dessa utombys Capitoler, vart tog de vägen efter trafiken i SStockholm? Skrotades de här eller såldes de vidare?

zjbus

Citat från: Gunnar D skrivet 22 september 2013, 08:59:07 AM


F.d. Jönköping 28 inväntar avgång på Klarabergsgatan i juli 1977. Hur länge gick den i Stockholm?

Mvh Gunnar
Det finns inga uppgifter om det i bussdatabasen, där står Jönköpings Kommunala Affärsverk, Jönköping som enda ägare till fordonet. Det kanske finns någon stockholmare som minns hur långt efter 1977 den fanns kvar i deras trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 22 september 2013, 15:47:54 PM
Det finns inga uppgifter om det i bussdatabasen, där står Jönköpings Kommunala Affärsverk, Jönköping som enda ägare till fordonet. Det kanske finns någon stockholmare som minns hur långt efter 1977 den fanns kvar i deras trafik.

Om du menar Svensk Busshistoria så är den långt ifrån komplett, i synnerhet inte när det gäller bussar på 1970-talet.

Att den och systervagnen 29 kom att tillhöra Club Continental behöver vi nog inte tveka om. Om inte annat så kan det uteslutas att Jönköpings Kommunala Affärsverk lackerade om bussen och körde med den i SL-trafik.

Som så ofta berättats gjordes dessa insatser i mitten av 1970-talet (och i slutet av 1980-talet) på grund av att SL hade svår förarbrist. På den tiden fick man inte hyra ut bara förare men förare och buss gick bra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jönköpings C70-Capitoler utrangerades vid den tiden, det var då SvOf fick nr 24. De var då ca 20 år gamla.
Flera bolag som Strömma, Club Continental mm såg en chans att tjäna pengar och köpte upp ofta urgamla bussar för SL-trafik. De flesta av dessa rullade nog just bara 1977 och gick sedan till skrot.