Man måste nog fundera på vad man håller på med egentligen inom kollektivtrafiken
Men det är väl som överallt i samhället,har man kommit tillräckligt högt upp i hirarkin så kan man inte nedvärdera sig att fråga de som utför arbetet hur det fungerar
Miljö krav i all ära , men är det försvarbart att köpa in en buss för 2-3 milj för att köra 100 km om dagen under skoltid
man kanske skulle kunna tillåta ett fordon med högre utsläpp på den turen eftersom den inte rullar mer per dag
Vad är miljöpåverkan på att tillverka en ny buss
Det är klart fordon som går mycket per dag ska självklart ha renare utsläpp
Frågan är hur ska man utforma upphandlingskriterier
Titta på Östergötland och deras krav på beställningcentral ,vad har man missat där
och alla länshuvudmän som har blivit tvungna att dra ner på trafiken för att den har blivit för dyr
Jag vet ställen där länshuvudmännen har utökat trafik på prov ,utan att uvärderat den sedan mer än att konstatera ,en resande ökning,det är klart går det fler bussar åker folk mer buss
men man kan ju tycka att man skulle utvärdera det mer seriöst kanske fråga chaufförer och passagerare om turerna lígger rätt i tid ,om det är något man har kunnat förbättra för att öka resndet ytterligare
men det står nog inte i länshuvudmännen manual hur man bedriver trafik
Skulle Swebus eller Ybuss inte anpassa sig efter kunderna så skulle de va tvungen att lägga ner