Metropolpremiär

Startat av Mr G, 25 augusti 2013, 20:43:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?

Bussmicke
www.bussmicke.se

Pushar på om min fråga...

Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Uffe E

Beträffande F3 så skötte föraren ursprungligen främsta dörren som vanligt. Inför helrevisionerna av höghusen
som tog sin början nov. -51, gjorde man innan dess prov med en del innovationer på H15 1024, däribland ändrat
signalsystem. Detta innebar att vid tryck på stannarknapp tändes (samtidigt med "plinget") en blå lampa. Då
bussen stannat och dörröppning skedde, slocknade blålampan och avlöstes av en röd. Då sedan samtliga dörrar
stängts ljöd enslagsklockan igen och grön lampa tändes. Klartknapp tarvades alltså ej. Dessutom kom vid F3-
revisionerna 1954 - 55 samtliga dörrar att skötas av kondisen. "Förarhytten" med sina irriterande skramlande
dörrhalvor ersattes av en liten grind.
Jag tror mig minnas att i ett par veckors tid kördes - jämte de nya matarlinjerna - de gamla Brommalinjerna 60-
63 in till stan uti fall att....  Brommahallen hade nu (26/10-52) 25 "överblivna" höghus. De hjälpligt ommöblerade
15 H9-orna skötte matartrafiken tills metropolerna kom ett drygt år senare. Linje 80 kom att bestå enär
spårvägshållplatsen Traneberg indrogs, och varvid denna linje kom att överföras till Bromma från Hornsberg
och tursattes med Brommas 11 sparkcyklar.

Uffe E

Rättelse: det ska vara 25 H9-or, 429 - 453. (huvudräkning på kretinnivå?)

Harald Nordius

Citat från: Uffe E skrivet 04 september 2013, 00:15:11 AM
Jag tror mig minnas att i ett par veckors tid kördes - jämte de nya matarlinjerna - de gamla Brommalinjerna 60-
63 in till stan uti fall att....
Att döma av formuleringen i den här trafikordern kördes inte matarlinjerna och de gamla linjerna samtidigt, men omläggningen till matarlinjer skedde den 9 november 1952, alltså två veckor efter öppnandet av tunnelbanan.

"Den 9 november 1952 kommer samtliga busslinjer inom brommaområdet utom linjerna 80 och 96 att omläggas till matarbusslinjer till tunnelbanan, vilket kommer att meddelas i särskild order."

Spårvägsmuseet har en bild av en H9 vid Brommaplan 1955, men det är svårt att avgöra om den går i linjetrafik eller står där av någon annan orsak:


Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.

Uffe E

Tack för fakta, betydligt pålitligare med "svart på vitt" än mina dimmiga minnen. Jag minns dock höghusen i trafik
jämte T-banetågen i Alviksregionen (min gamla hemort).
                                                                                                 Mvh, UE.

BengaB40

Hej! Uffe E nämner 11 "sparkcyklar",  vilken typ av bussar var det? Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 04 september 2013, 19:55:20 PM
Hej! Uffe E nämner 11 "sparkcyklar",  vilken typ av bussar var det? Hälsn. BengaB40

H15A/H16A, alltså Höghus med Wilson förväljarlådor.

BengaB40

Hej! Tack! Alltid kul med öknamn på busstyper! Nu när vi är inne på början av 50-talet i denna tråd tänkte jag på SS:s Volvo Hesselman B50/52, de var ju vid liv då, förmodligen inte så särskilt populära att köra, borde ha kallats för både det ena och det andra kan man tänka?! Hälsn. BengaB40

roggek

Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2013, 22:34:59 PM
Vad är det för SS-bibel det talas om i början ?

Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Bussmicke skrivet 03 september 2013, 20:58:10 PM
Pushar på om min fråga...

Bussmicke
www.bussmicke.se

Du kommer nog aldrig få svar...Men om vi tjatar tillräckligt länge så?
SS-bibeln är nog helt enkelt "egna anteckningar"...

HJP

Citat från: Harald Nordius skrivet 04 september 2013, 06:56:40 AM
Spårvägsmuseet har en bild av en H9 vid Brommaplan 1955, men det är svårt att avgöra om den går i linjetrafik eller står där av någon annan orsak:


Bild från Spårvägsmuseet under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 Unported License.
****


HJP

Bussmicke

Citat från: roggek skrivet 04 september 2013, 21:03:10 PM
Du kommer nog aldrig få svar...Men om vi tjatar tillräckligt länge så?
SS-bibeln är nog helt enkelt "egna anteckningar"...

Ok, ibland kan det vara bra att tala så alla förstår.  :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.