Nya Lördagsturer i Hedemora

Startat av 1896, 28 juni 2013, 07:07:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Sådana har väl inte existerat sedan GDG:s tid, och då var det väl Tåganslutningar det var frågan om. Dock är det något diffust vem som ska köra, "staten ger bidrag med 640000:- per år fram till och med 2015" måste ju vara landstinget som avses, "återkommer med taxor och tidtabeller". Om man får bidrag måste det väl gå genom Dalatrafik, och då är det väl deras taxa som ska gälla ?  ???

www.dt.se/nyheter/hedemora/1.6024768-klart-med-lordagsturer-till-bruksorterna

1896

Även detta nämns på Dalatrafiks hemsida, gäller tydligen linjerna 16, 18, och 21. Sedan står det att linje 22 förlängs till Långshyttan ? Vad är detta för linje ?

På GDG.s tid gick det även Lördagstrafik på linje 20 till Falun, då möttes Hedemora bussen (1563) och Falubussen (1695) i Pingbo, där förarbyte skedde, det gick alltså två dubbelturer, en förmiddagstur åt vardera hållet och en eftermiddagstur så att bussarna hamnade rätt igen.  :)

Bussmicke

Hmm, linje 22 är inget jag kan minnas från mina besök i Hedemora. Nytt besök planeras inom kort
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bowlingjocke

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2013, 23:46:40 PM
Hmm, linje 22 är inget jag kan minnas från mina besök i Hedemora. Nytt besök planeras inom kort
Du är så välkommen till oss!  ;D

Linje 22 är en ren skolbuss egentligen, men kommunen vill ha det till en linje. En tur varje vardag under skoltermin. Mån-To 15:10 och fredagar 12:55.
Startar på Fyrklöverskolan, går genom centrum och sedan förbi dom yttersta villaområderna mot Vikmanshyttan. Sedan norrut på smala landsbygdsvägarna vid Bältarbo, Bergbacken och Hamre. Ut på riksvägen igen och sedan neråt mot Ivarshyttan, där turen slutar.

1896

Citat från: bowlingjocke skrivet 26 juli 2013, 22:33:29 PM
Du är så välkommen till oss!  ;D

Linje 22 är en ren skolbuss egentligen, men kommunen vill ha det till en linje. En tur varje vardag under skoltermin. Mån-To 15:10 och fredagar 12:55.
Startar på Fyrklöverskolan, går genom centrum och sedan förbi dom yttersta villaområderna mot Vikmanshyttan. Sedan norrut på smala landsbygdsvägarna vid Bältarbo, Bergbacken och Hamre. Ut på riksvägen igen och sedan neråt mot Ivarshyttan, där turen slutar.

Och den vill man förlänga till Långshyttan ? Låter som en rejäl omväg i mina öron.

Bussmicke

Blir Hedemora på morgonen,  Säter mitt på dagen och Avesta på eftermiddagen

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bowlingjocke

Citat från: Kung Vasa skrivet 27 juli 2013, 18:14:36 PM
Och den vill man förlänga till Långshyttan ? Låter som en rejäl omväg i mina öron.
Ja, klart det blir mycket längre då man fortsätter norrut.
Dock vänder vi inte i Ivarshyttan, utan ungarna får gå av vid Älvgården, så fortsätter bussen "om resande finnes" via Husby upp till Långshyttan. Sen går man tom tillbaka till Hedemora.

Problemet har blivit nu då högstadiet flyttat ner till Hedemora att 15:10-bussen brukar bli smockfull. Nästa går ju inte förrän 16:35.
Min förhoppnings är, och som vi försöker få igenom, att förlängningen till Långshyttan tas bort på 22:an och att istället lägga till en linje 21 kl 16:00 eller liknande. En direktbuss.

bowlingjocke

Angående lördagstrafiken så har jag kört den en gång (är ej på mitt schema). 2 förare är i drift på lördagar. Flextrafiken och detta skift.
(Långshyttan, Garpenberg, Vikmanshyttan.. LUNCH.. Långshyttan, Garpenberg, Vikmanshyttan)

Hade väl i runda slängar runt 25 pers totalt som åkte under dagen, varav Garpenberg endast 1 person (men klart att alla tre "orterna" ska ha förbindelse).

Nu var detta visserligen den tredje lördagen sedan denna trafik startade nu denna hösttermin. Kanske flera vet om den idag.