Färg-koder önskas för modellunderlag

Startat av LYR, 05 juni 2013, 00:44:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2013, 12:44:36 PM


Ovan DN första sida 25 juni 1963. Notera att bakljusen på 2737 är de vanliga vilket innebär att den SJ-orange Capitolen ovan har fått bakljusen utbytta.

/Gunnar

Tack för det, det var påpassligt! Har också det klippet men feldaterat då alltså!
(Då stämmer det bättre med påståendet att A25 465 är en av två mustangmotorvagnar som aldrig kom att vara placerad i Söderhallen. När olyckan inträffade var den placerad i Brännkyrkahallen. Den andra mustangen var förstås 416 som ju hamnade tidigt i Malmö! Ursäkta spårvagnsutvikningen men tänkte att det kan ha ett allmänintresse!)

Mr H

Gunnar D

Citat från: LYR skrivet 06 juni 2013, 13:33:05 PM
Tack Gunnar. och här ser vi en äldre Solna-Capitol på lut vid vägkanten vid garaget.
/LYR

Tack, intressant!
"Nyare" bakljus med högre placering! Kanske provades olika utförande/placering av bakljus på SJ-Capitoler.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2013, 13:57:23 PM
Tack, intressant!
"Nyare" bakljus med högre placering! Kanske provades olika utförande/placering av bakljus på SJ-Capitoler.

/Gunnar

Usch kan knäcka vilken modellbyggare som helst!

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 06 juni 2013, 13:55:08 PM
Tack för det, det var påpassligt! Har också det klippet men feldaterat då alltså!
(Då stämmer det bättre med påståendet att A25 465 är en av två mustangmotorvagnar som aldrig kom att vara placerad i Söderhallen. När olyckan inträffade var den placerad i Brännkyrkahallen. Den andra mustangen var förstås 416 som ju hamnade tidigt i Malmö! Ursäkta spårvagnsutvikningen men tänkte att det kan ha ett allmänintresse!)

Mr H

Visst har det ett allmänintresse att veta mer om vagnen som kvaddades av SJ Capitolen 1963! Men var 465 placerad i Bkh "från början"?
Ovan ses "storebror/före på linan" 464 när den på morgonen 24 aug 1963 kört ut på Hägerstensvägen för att påbörja tjänstgöringen på linje 4 vid Hornstull.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! För att återgå till SJ:s gula färg, så var det ingen skillnad på fordon med gummihjul eller räls! Den blekgula färgen på rälsbussarna berodde helt och hållet på deras relativt höga ålder innan orangeriets utbrott! Hälsn. BengaB40

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 06 juni 2013, 14:58:38 PM


Visst har det ett allmänintresse att veta mer om vagnen som kvaddades av SJ Capitolen 1963! Men var 465 placerad i Bkh "från början"?
Ovan ses "storebror/före på linan" 464 när den på morgonen 24 aug 1963 kört ut på Hägerstensvägen för att påbörja tjänstgöringen på linje 4 vid Hornstull.

Mvh Gunnar

En underbart härlig och som vanligt påpasslig bild när systervagnen rycker ut från Brännkyrka!
Man ser att det närmar sig slutet för sydvästnätet genom uppbyggnaden t.v för "tunneltågsvelodromen"!

Det där med mustangernas placering under åren är en vetenskap i sig självt, de första vagnarna (kanske 400 - 415, 417 - 420 gissningsvis) tycks ha vandrat Brännkyrka, Bromma, Enskede, Råsunda och Söderhallen (ordningen Enskede, Råsunda oklar) medan de sista enligt samtida experter i SSS tycks ha varit i Brännkyrka till 1964 då de av förståeliga skäl hamnade i Söderhallen. Vagn 410 på Spårvägsmuseet är alltså en av de riktiga "vandringspokalerna"! Själv så minns jag speciellt vagn 469 från Brännkyrkatiden med sin tickande Haslerskrivare som den hade som enda mustang! Finns mycket mer att säga om det här givetvis men detta kan väl räcka på bussiten.

Mvh
Mr H

BengaB40

Hej! Återkommer till SJ:s gula färgsättning! I Bussalmanackan från 2010, decemberbilden, kan man se skillnaden mellan en nästan ny buss och en med åren solblekt! Återgivningen är perfekt! Här ser man också de gröna snobbrändernas nyans! Hittade en årsbok, NÄR VAR HUR från 1959, med en intressant färgplansch visande de nordiska bussarnas och spårvagnarnas variationer i huvudstäderna, dock är bilden av en SJ-Capitol framifrån inte korrekt, delvis blåaktig i snibben, men man kan ändå  fragmentariskt ana den rätta mörkgröna färgen! Hälsn. BengaB40

LYR

Citat från: BengaB40 skrivet 07 juni 2013, 18:32:48 PM
Hej! Återkommer till SJ:s gula färgsättning! I Bussalmanackan från 2010, decemberbilden, kan man se skillnaden mellan en nästan ny buss och en med åren solblekt! Återgivningen är perfekt! Här ser man också de gröna snobbrändernas nyans! Hittade en årsbok, NÄR VAR HUR från 1959, med en intressant färgplansch visande de nordiska bussarnas och spårvagnarnas variationer i huvudstäderna, dock är bilden av en SJ-Capitol framifrån inte korrekt, delvis blåaktig i snibben, men man kan ändå  fragmentariskt ana den rätta mörkgröna färgen! Hälsn. BengaB40
Tack Benga, mycket intressant, kan du möjligen skanna in dessa båda bilder och lägga in  dem här i tråden?
Själv har jag tyvärr inte någon av dessa båda publikationer.
Om du bara uppger källan - alltså varifrån du skannat/kopierat bilderna, så är det helt OK.
- väntar med spänning...!
/LYR

Björn Forslund

Vad gäller SJ:s gamla färger finns det bussar som är målade i dessa, som t ex SvOf:s 2828 som omlackades i slutet av 70-talet med original äkta SJ gul grön färg. Bussen finns i Stockholmstrakten så det behöver inte bli svårare än så.

HJP

Citat från: BengaB40 skrivet 06 juni 2013, 17:03:20 PM
Hej! För att återgå till SJ:s gula färg, så var det ingen skillnad på fordon med gummihjul eller räls! Den blekgula färgen på rälsbussarna berodde helt och hållet på deras relativt höga ålder innan orangeriets utbrott! Hälsn. BengaB40
****
Jag tror inte heller att det är någon skillnad på färgerna. Bara det faktum att det diskuteras så mycket, men ingen är säker, tyder på att det inte är någon skillnad, menar jag. Varför skulle SJ välja två olika nyanser, som ligger så nära varandra, att man inte ser någon skillnad?


Järnvägsmuseets Yo1S 626, någon gång på 1980-talet.


SJ 2027, plåtad vid järnvägsmuseet 5 oktober 1991.

Det är vanskligt att jämföra färger från fotografier. De är tagna vid olika tillfällen. Ljusförhållande och mycket annat, påverkar färgerna. Jag tycker ändå, att dessa bilder ger en fingervisning om att det sannolikt rör sig om samma kulör.

Modellfärger, baserade på originalfärgerna, finns att köpa från SMJ. Det är S105, Mörkgrön och S106, Crémegul som gäller. http://www.smj.org/wp/?p=3956&cat=114

HJP

LYR

Tack HJP!
Där fick vi se bra färgbilder och också hänvisningar/koder till SMJs sortiment.
Det är nog som  du och många andra påstår att det är samma kulörer till järnvägsfordonen och landsvägsbussarna.

Jag hittade också dessa färgprover, som jag fick vid ett besök vid SLs bussdepå vid Kvarnbergsplan i Huddinge för 25 år sedan.
En mycket hjälpsam verkstadskille hjälpte mig med att föreslå att jag skulle återkomma nån dag med ett par egna burkar, så kunde jag få några färgskvättar med mig.
och detta visar jag nu här uppmålade på ett par kartongbitar./LYR



LYR

När det väl börjar lossna, så kommer allt på en gång sägs det ibland...
och den känslan fick jag också bekräftad, då jag hittade dessa uppgifter bland mina sparade dokument.
Tyvärr vet jag inte vem/vad källan är, men så här står det.
Kanske några känns vid det? Antagligen från ett äldre inlägg här från Buss-snack eller Järnvägshistoriskt forum.

"......En rälsbuss typ Yol av tillverkningen Hilding Carlsson i Umeå hade samma färgsättning som SJ vägbussar.
SJ vägbussar för turisttrafik hade mera grönt än linjevagnarna.
Följande gäller:
... skall utvändigt målas med cremegul färg SJ standardkulör D, förrrådsnr 632060
...Tak och takluckor skall målas ljusgrå, SJ standardkulör G, förrådsnr 632022
...text och horisontell list under fönster målas med grön färg, SJ standardkulör M, förrådsnr 632065.
Den senare gröna användes på turistbussar på delar av fropnten...."

Intressanta uppgifter - och hur står sig då dessa SJ förrådsnummer i jämförelse med SMJs färgkoder.
Kanske kan vi få veta det framöver...
/LYR

Ola Almquist

Jag har fått uppgifter ur en översättningstabell för SJ standardkulörer någon gång. Den är daterad 1970 (då fanns inga trärälsbussar kvar).
Statens Järnvägars Handböcker SJH 730.63, 15.8.1970
Förrådsnummer, se särtryck 745, grupp 63.

B   Benvit   Gul 68   Vagnar, Lok, Bussar
D      Cremegul   Utgått   Landsvägsbussar
G   Ljusgrå   Grå 11   Vagnar och Bussar
M   Mörkgrön   Grön 48   Bussar och Lokomotorer
U    Mörkbrun   Utgått   Vagnar, Lok och Bussar
Y   Svart   Svart 24   Vagnar, Lok, Bussar och Signaler
Z   Aluminium   Grå 06   Cisternvagnar och Busstak

Detta rör bussar. Märkligt nog nämns inte bussar (och inte heller lok) när det gäller orange. Någon av dessa?

O   Orange   Röd 81   Expresståg, Rälsbussar, Motortrallor, Dressiner, Lokomotorer och Truckar
OR   Orangeröd   Röd 83   Införd ? December 1964

Nu är jag lite trött, men vad fanns det för järnvägsfordon som var orangeröda 1964? Inte Rc eller Y3. Ra, Rb, Yoa2? Eller var det standardkulör O?

M.v.h.
Ola

HJP

#28

Citat från: LYR skrivet 07 juni 2013, 23:56:46 PM
"......En rälsbuss typ Yol av tillverkningen Hilding Carlsson i Umeå hade samma färgsättning som SJ vägbussar.
SJ vägbussar för turisttrafik hade mera grönt än linjevagnarna.
Följande gäller:
... skall utvändigt målas med cremegul färg SJ standardkulör D, förrrådsnr 632060
...Tak och takluckor skall målas ljusgrå, SJ standardkulör G, förrådsnr 632022
...text och horisontell list under fönster målas med grön färg, SJ standardkulör M, förrådsnr 632065.
Den senare gröna användes på turistbussar på delar av fropnten...."

Intressanta uppgifter - och hur står sig då dessa SJ förrådsnummer i jämförelse med SMJs färgkoder.
Kanske kan vi få veta det framöver...
/LYR
****
Kanske detta är svaret på "mysteriet". Om det syns på turistbussarna, att de har en grönare nyans, så kan det möjligen vara så att man lagt märke till det, och dragit slutsatsen att alla bussar har samma kulör, som skiljer sig från rälsbussarna.

Citat från: Ola Almquist skrivet 08 juni 2013, 01:54:39 AM
Jag har fått uppgifter ur en översättningstabell för SJ standardkulörer någon gång. Den är daterad 1970 (då fanns inga trärälsbussar kvar).
Statens Järnvägars Handböcker SJH 730.63, 15.8.1970
Förrådsnummer, se särtryck 745, grupp 63.

D      Cremegul   Utgått   Landsvägsbussar

M   Mörkgrön   Grön 48   Bussar och Lokomotorer

M.v.h.
Ola
****
D och M är äldre betekningar. 48 en nyare. Av förklarliga skäl, finns ingen nyare beteckning för cremegul.
På SMJ:s hemsida anges de äldre beteckningarna inom parentes, efter de nyare, om sådan finns. Där finns även ett par orange färger med.
http://www.smj.org/wp/?p=3956&cat=114

HJP

Björn Forslund

Turistbussarna hade väl inte "en grönare nyans"? Det var bara det att de gröna partierna var större på de äldre turistbussarna.