Hornstull 1963

Startat av Gunnar D, 12 maj 2013, 16:12:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 19:06:02 PM
Intressant! Det fanns väl en innerstads- och en ytterstadsrulle till H15. Jag har en ytterstadsrulle och där tror jag inte att Hornstull finns med. Har du en innerstadsrulle Gunnar? Tror inte Hornstull finns med på min Mustangrulle, det är den sista sorten med svart text på vit botten. Den kommer från en A26. Har du möjligtvis en Mustangrulle vit text på svart botten Gunnar? Det här var intressant! Kan Brännkyrka haft egna Mustangrullar där "Hornstull" egentligen var ingående fyra? Du råkar inte veta vilken A25 rullen kommer ifrån?

/Mr H

Bilder på H15 1075 från SSS utfärd vår-67 har (bl.a.) dest Hornsplan, Stureplan och Södermalmstorg. Vet ej vilken rulle det är.
Min mustangrulle har också svart text på vit botten och har i ena änden: Djurgården, Hornstull , Norra Bantorget. Vet ej vilken mustang den kommer från.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 20:00:42 PM
Bilder på H15 1075 från SSS utfärd vår-67 har (bl.a.) dest Hornsplan, Stureplan och Södermalmstorg. Vet ej vilken rulle det är.
Min mustangrulle har också svart text på vit botten och har i ena änden: Djurgården, Hornstull , Norra Bantorget. Vet ej vilken mustang den kommer från.

/Gunnar

Jag var ju också med på den utfärden. 1075 hade det som jag kallar innerstadsrulle. Har en bild på 1075 skyltad ex.vis Reimersholme.
Tror att SSS 1074 också har en innerstadrulle, bl.a har jag sett den skyltad Blanchegatan och det finns inte på ytterstadsrullen. Finns väl säkert också varianter på dessa rullar efter halltillhörighet kanske. De enda mustanger jag sett skyltade "Norra Bantorget" är A27 men det kan ju vara en ren slump! A27 500 var skyltad "Norra Bantorget" ex.vis när den anlände till SSS område i Högdalshallen.

Mr H

Peter Rost

H15 utfärden 1075, (med rulle ;D) från tidigare tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=42683.0

/Peter

Gunnar D

#33
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 21:13:01 PM
De enda mustanger jag sett skyltade "Norra Bantorget" är A27 men det kan ju vara en ren slump! A27 500 var skyltad "Norra Bantorget" ex.vis när den anlände till SSS område i Högdalshallen.

Mr H

Alla A25-A27 hade säkert "Norra Bantorget". Jag minns precis när jag såg trean för sista gången: Det var en novemberlördag 1960 vid hpl Ringvägen och minnesbilden är att det var en A25. Jag tänkte att nu får jag aldrig se trean mer som man tog till Centralen och Haga.

/Gunnar

Mr H

#34
Min A26-rulle har inte "Norra Bantorget" (men det har min H15-rulle starkt slitet!)
Kan vara så att de mustanger som fick sen revision fick det bortklippt?
De hade ju "pippi" på att klippa ner rullarna vid den här tiden när destinationerna
blev inaktuella, mycket besvär för lite nytta! Kan vara så att det på din rulle finns en sydd söm
där de lagt till destinationerna "Hornstull" (när det namnet tillkom) och "Norra Bantorget" när linje 3
avkortades samtidigt som "Hornsplan" och "Haga" togs bort. En sådan söm har jag ex.vis på H15-rullen
när man lagt till "Sköndal".

Mr H

Gunnar D

#35
Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 09:50:13 AM
Jag kan inte se några begränsningar för att inte köra H24/H30 på linje 53. Det var ju tvärtom så att det gällde att köra nya grejer på de linjer som ersatte spårvagnslinjer (fick man i alla fall intrycket av!).

MrH

Jag tror att man prioriterade korta hpluppehåll när linje 3 lades ned. Linje 53 fick därför i huvudsak H15.


Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2013, 12:30:54 PM
Kan vara så att det på din rulle finns en sydd söm
där de lagt till destinationerna "Hornstull" (när det namnet tillkom) och "Norra Bantorget" när linje 3
avkortades samtidigt som "Hornsplan" och "Haga" togs bort. En sådan söm har jag ex.vis på H15-rullen
när man lagt till "Sköndal".

Mr H

Min mustangrulle är sömlös och verkar vara en originalare från sommaren 1960 efter att linje 3 avkortats till Norra Bantorget.
Den har i tur och ordning huvuddestinationerna för linje 1, 3/10(Höl-Ros), 4,8,5,2,6,7, 10/3(Hot-NBt).

/Gunnar

Mr H

#36
Nu är vi ju en bit från ämnet men för att i alla fall leda in på bussidan så finns det en del egendomligheter i SS gamla skyltgardiner. Den mest egendomliga tycker jag är att trådbussarna F3 som i så många år gick till Årsta inte hade texter för Årstalinjerna! Det har däremot min H15-rulle där såväl Årsta Norra, Årsta Södra som Brunkebergstorg finns med! Hur tänkte de då?

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 10:00:52 AM
Nu är vi ju en bit från ämnet men för att i alla fall leda in på bussidan så finns det en del egendomligheter i SS gamla skyltgardiner. Den mest egendomliga tycker jag är att trådbussarna F3 som i så många år gick till Årsta inte hade texter för Årstalinjerna! Det har däremot min H15-rulle där såväl Årsta Norra, Årsta Södra som Brunkebergstorg finns med! Hur tänkte de då?

Mr H

Årstalinjerna var väl relativt sent tillkomna och hann nog inte in på destrullarna när F3 specades? Och så  hade man planer på att skippa de tungarbetade destrullarna och enbart visa linjenummer, vilket ju blev standard på Metropol. Vid revision fick ju F3 desten igenplåtad också.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 10:25:36 AM
Årstalinjerna var väl relativt sent tillkomna och hann nog inte in på destrullarna när F3 specades? Och så  hade man planer på att skippa de tungarbetade destrullarna och enbart visa linjenummer, vilket ju blev standard på Metropol. Vid revision fick ju F3 desten igenplåtad också.

Jag har ingen uppgift här när det blev t-buss på 90 och 91 men var det inte i slutet på 40-talet? Specandet i rullarna borde väl gjorts en tid innan och de sista F3 levererades 1949-50 någon gång om jag minns rätt. SS sydde och klippte friskt i dessa rullar så därför så är det väldigt förvånande att man lät det bero på F3 i så lång tid för Årstalinjerna när man var så noggrann annars!

"Ekensberg" ser man ju exempelvis på skyltade F3 på 98:an och där kunde man väl snarare tro att det skulle gå F4 än F3! Den destrulle som är i SSS 4038 är av senare datum och inte ens där är Årstalinjerna med!
Jag har mer intrycket av att man satte igen dest.krukorna för att hindra rost att uppstå genom inträngande regn när man ändå inte använde rullarna. På de F3 som jag sett med igensatta krukor satt f.ö rullarna t.o.m kvar! Anledningen till att man inte skulle dest.skylta H19- var väl för att underlätta för föraren i enmansbetjäningen men det behovet fanns ju inte på F3. Spårvagnarna dest.skyltades ju dessutom hela tiden.

Det var många märkliga "spel för galleriet" men ägnade sig åt för att förmå förarna att köra enmans på den här tiden, så stor var vinsten för SS i personalkostnad. Det mest märkliga "spelet för galleriet" var väl annars H20 och H22, bussar som kunde köras tvåmans men som var ytterst klumpiga för det och lätt kunde köras enmans istället. Förmodligen så har fackliga krav spelat in för deras tillkomst.

Mr H

Björn Forslund

Håller med om att det hela med destar eller icke destar är väldigt inkonsekvent och det i en regelstyrd organisation som SS.
En tanke som föll in är att det kanske var viktigare med dest på innerstadslinjer där många linjer trafikerade samma spår/gata. Ute i spenaten var det glesare och kanske enklare att komma rätt ändå? 90 och 91 får väl betraktas som förortslinjer även om de rullade genom halva staden innan de nådde söder om söder.

Stefan P

Hej

Finns det någon som har en bild på hur det ser på platsen idag?

mvh Stefan P

Mr H

#41
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 maj 2013, 11:44:52 AM
Håller med om att det hela med destar eller icke destar är väldigt inkonsekvent och det i en regelstyrd organisation som SS.
En tanke som föll in är att det kanske var viktigare med dest på innerstadslinjer där många linjer trafikerade samma spår/gata. Ute i spenaten var det glesare och kanske enklare att komma rätt ändå? 90 och 91 får väl betraktas som förortslinjer även om de rullade genom halva staden innan de nådde söder om söder.

Tja din gissning är lika god som min men om man ändå kör med bussar med dest.rullar så borde man ju fixa så att de kan användas även i förortstrafiken. Så många destinationer fanns ju inte i trådbusstrafiken. Och som sagt "Ekensberg" fanns ju där fast man körde ytterst liten tid med F3. Sedan så fanns ju destinationerna på H15 så där har vi nästa inkonsekvens!

Ödets ironi är att min sedan länge bortgångne mors första arbete på SS Trafikavdelningen på 40-talet var att speca destinationsrullar (tillsammans med skyltningen i allmänhet!)! Men henne kan man ju som sagt var inte fråga om något mer och denna fråga fördes aldrig på tal heller. Jag minns bara att hon berättade att när de skulle inventera även SJ:s hållplatser i Stockholm att de tyckte att de var så erbarmligt dåligt synbara att de fick lägga mycket möda på att leta efter dem! I ytterområdena låg många toppar slängda i dikena! Det gick roliga historier om det på SS men kanske det lika mycket handlade om "branschgnabb" mellan SJ och SS!

:D

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 11:11:53 AM
Jag har ingen uppgift här när det blev t-buss på 90 och 91 men var det inte i slutet på 40-talet? Specandet i rullarna borde väl gjorts en tid innan och de sista F3 levererades 1949-50 någon gång om jag minns rätt. SS sydde och klippte friskt i dessa rullar så därför så är det väldigt förvånande att man lät det bero på F3 i så lång tid för Årstalinjerna när man var så noggrann annars!

Mr H

Linje 90 och 91 blev väl trådbuss i början av 50-talet.


Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2013, 12:25:49 PM
Tja din gissning är lika god som min men om man ändå kör med bussar med dest.rullar så borde man ju fixa så att de kan användas även i förortstrafiken. Så många destinationer fanns ju inte i trådbusstrafiken. Och som sagt "Ekensberg" fanns ju där fast man körde ytterst liten tid med F3. Sedan så fanns ju destinationerna på H15 så där har vi nästa inkonsekvens!


F3 gick på linje 98 år 1949-55 i ganska stor omfattning.

/Gunnar

Björn Forslund

Lite koll ger att F3 levererades 1947-49. Trådbusslinjerna mot Årsta var de sist öppnade, kom igång 1/10 1950. 98:an kom igång juli året innan. Det är alltså mycket möjligt att Årstalinjernas elektrifiering beslutades och kom igång med kort varsel och därmed aldrig kom in på destarna av den orsaken. Sedan tyckte kanske någon tjänsteman på Tegnergatan att det blev för mycket jobb med klipp/klistra eftersom man ju ändå skulle övergå till enbart nummer?

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 17 maj 2013, 12:49:30 PM

F3 gick på linje 98 år 1949-55 i ganska stor omfattning.

/Gunnar

Fast 6 år tycker jag ändå är lite på en linje i jämförelse med drygt 14 år som insats på två linjer. Den linjen som man körde 6 år på hade man destination för men inte de linjer som man körde på i 14 år. Det tycker jag är konstigt.

Mr H