Hornstull 1963

Startat av Gunnar D, 12 maj 2013, 16:12:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Makalös bild. Den är värd många kommentarer i sig. Angående namndiskussionen om hållplatsen ifråga bytte den väl formellt namn i slutet på 50-talet som Gunnar skriver. Men det var nog inte så att alla konduktörer/förare som ropade ut namnet anammade det, utan många körde på med Hornsplan flera år efteråt.

När jag själv körde 54:an i mitten på 80-talet använde jag konsekvent Hornsplan som hållplatsutrop. Det var i alla fall ingen som klagade.  :)

Andra utgångna hållplatsutrop som jag dammade av och ropade ut var Pilgatan och Parmmätargatan. Kanske något mer som jag inte kommer ihåg nu. 
吉先生

Matte

Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 10:17:41 AM
Lugn, vill minnas att det även förvånade mig. Sedan jag låg i barnvagn hade jag hört "Hornsplan" så jag var totalt präglad på detta namn. Jag uppfattade inte/vill inte uppfatta att hplnamnet sedan ändrades till Hornstull (1959 tror jag).

/Gunnar

Rent spontant så kanske i folkmun sades Hornsplan långt efter namn ändringen. Så därför kanske det känndes som att ändringen kom allt senare än du nu räknar med. Jag har till och med hört namnet Hornsplan för Hornstull för bara nån vecka sedan. Men då svarade jag jag vet inte vart det ligger men borde vara närheten av Hornstull. Tex i Handen som är en ort nära mig byttes stations namnet på pendeltågs stationen till Haninge C lagom till nybyggnationen av Haninge C vart inne centrum med tak vart klar. Jag har alltid sagt Handen men den yngre generationen säger Haninge C till hela orten Handen och dom fattar inte ett dugg vart man menar när man säger Handen.

Thomas Bergstam

Citat från: Matte skrivet 14 maj 2013, 17:41:14 PM
Rent spontant så kanske i folkmun sades Hornsplan långt efter namn ändringen. Så därför kanske det känndes som att ändringen kom allt senare än du nu räknar med. Jag har till och med hört namnet Hornsplan för Hornstull för bara nån vecka sedan. Men då svarade jag jag vet inte vart det ligger men borde vara närheten av Hornstull. Tex i Handen som är en ort nära mig byttes stations namnet på pendeltågs stationen till Haninge C lagom till nybyggnationen av Haninge C vart inne centrum med tak vart klar. Jag har alltid sagt Handen men den yngre generationen säger Haninge C till hela orten Handen och dom fattar inte ett dugg vart man menar när man säger Handen.

Vad stod det egentligen på spårvagn 10 när den vände där?


Olle H

Hej.
Jag kan för mitt liv inte se någon H20. Busssen bakom är en H19 eller H21. H20, Volvobussarna, hade stora rektangulära framrutor.

Mr H

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 14 maj 2013, 20:48:09 PM
Vad stod det egentligen på spårvagn 10 när den vände där?

Det stod "Hornsplan" enligt samlade bilder. Någon bild på en 10:a skyltad "Hornstull" har jag aldrig sett!
Å andra sidan så gick den ju så kort tid till Hornsplan/Hornstull efter namnbytet så kanske inte ens
SS brydde sig!

Mr H

Mr H

#20
Citat från: Olle H skrivet 14 maj 2013, 21:17:04 PM
Hej.
Jag kan för mitt liv inte se någon H20. Busssen bakom är en H19 eller H21. H20, Volvobussarna, hade stora rektangulära framrutor.

Jag tycker inte riktigt det ser ut som H19-H21:s "ledsna" vindrutor utan att de är raka. Måste nog ändå ge grundtipset H20
MEN med gardering för H24 som också hade raka vindrutor men det känns lite långsökt! Å andra sidan känns det också lite långsökt att Söderhallen skulle ha tursatt en H20 en mellandag och det skulle ju då faktiskt kunna tala för H24!Fast bilden med A29-tåget kanske är tagen en annan dag? Nej man kan nog ta bort H24 då borde den breda kollisionslisten i fronten synts tydligare!

Mr H

AGR

#21
Citat från: Olle H skrivet 14 maj 2013, 21:17:04 PM
Hej.
Jag kan för mitt liv inte se någon H20. Busssen bakom är en H19 eller H21. H20, Volvobussarna, hade stora rektangulära framrutor.

Det är en H20 på bilden med B29an på linje 16. Lägg märke till Volvo märket på fronten.
Mvh AGR

Olle H

Hej igen
Ja det gäller att titta på rät bild. Visst är det en H20.
Jag ber tusen gånger om ursäkt.
MEN.. trots det, härliga bilder för en nostalgiker.

AGR

#23
Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2013, 21:19:00 PM
Det stod "Hornsplan" enligt samlade bilder. Någon bild på en 10:a skyltad "Hornstull" har jag aldrig sett!
Å andra sidan så gick den ju så kort tid till Hornsplan/Hornstull efter namnbytet så kanske inte ens
SS brydde sig!

Mr H

I linjehäftet om linje 10 så finns det en bild av en A3 på  linje 10E från den 28 aug 1957 skyltad Hornstull. 
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 maj 2013, 21:27:14 PM
Å andra sidan känns det också lite långsökt att Söderhallen skulle ha tursatt en H20 en mellandag och det skulle ju då faktiskt kunna tala för H24!Fast bilden med A29-tåget kanske är tagen en annan dag? Nej man kan nog ta bort H24 då borde den breda kollisionslisten i fronten synts tydligare!

Mr H

B29/H20 bilden var tagen sön 8 dec. H19 bilden var tagen fre 27 dec och då gick det H15 på linje 53.
H24/H30 på denna linje 53 kan jag inte påminna mig ha sett så om någon vill visa en sådan bild här är jag tacksam.

/Gunnar

Mr H

Citat från: AGR skrivet 14 maj 2013, 21:47:45 PM
I linjehäftet om linje 10 så finns det en bild av en A3 på  linje 10E från den 28 aug 1957 skyltad Hornstull. 
Mvh AGR

Bra tänkt att kolla där! Det var som sjutton skulle man nästan kunna säga!
Men fanns inte Hornstull alt Hornsplan på A29-rullarna också?

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 14 maj 2013, 22:24:52 PM
B29/H20 bilden var tagen sön 8 dec. H19 bilden var tagen fre 27 dec och då gick det H15 på linje 53.
H24/H30 på denna linje 53 kan jag inte påminna mig ha sett så om någon vill visa en sådan bild här är jag tacksam.

/Gunnar

Jag kan inte heller påminna mig det men eftersom Söder fick hälften av H24:orna 1962 så kan man nog nästan anta det speciellt i mellandagar etc. när man satt på vagnöverskott. H30 kan ju också ha förekommit i och med att de stog i Söder (där ju 53:an stog) även om jag inte kan påminna mig det heller men det var ju en kortare tid före 53:ans nedläggning. Jag kan inte se några begränsningar för att inte köra H24/H30 på linje 53. Det var ju tvärtom så att det gällde att köra nya grejer på de linjer som ersatte spårvagnslinjer (fick man i alla fall intrycket av!).

MrH

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2013, 09:45:26 AM

Men fanns inte Hornstull alt Hornsplan på A29-rullarna också?

Mr H

En liten snabbkoll på destrullar:
A29 o H15: Hornsplan
Mustang (A25 ant): Hornstull

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 16:21:03 PM
En liten snabbkoll på destrullar:
A29 o H15: Hornsplan
Mustang (A25 ant): Hornstull

/Gunnar
****
Härligt att vara i gott sällskap i hållplatsnamnförvirringen. Det var tydligen inte solklart från SS:s sida heller  ;)

HJP

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 15 maj 2013, 16:21:03 PM
En liten snabbkoll på destrullar:
A29 o H15: Hornsplan
Mustang (A25 ant): Hornstull

/Gunnar

Intressant! Det fanns väl en innerstads- och en ytterstadsrulle till H15. Jag har en ytterstadsrulle och där tror jag inte att Hornstull finns med. Har du en innerstadsrulle Gunnar? Tror inte Hornstull finns med på min Mustangrulle, det är den sista sorten med svart text på vit botten. Den kommer från en A26. Har du möjligtvis en Mustangrulle vit text på svart botten Gunnar? Det här var intressant! Kan Brännkyrka haft egna Mustangrullar där "Hornstull" egentligen var ingående fyra? Du råkar inte veta vilken A25 rullen kommer ifrån?

/Mr H