Almex A biljettmaskin

Startat av hanol, 22 april 2013, 23:05:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hanol

Hej,

Jeg har netop købt en Almex A biljettmaskin tidligere anvendt af SJ Buss. Hvad betyder forkortelserne: E-HE-R-HR-P-HP-T-Rg-M-MS

hanol, Danmark

Ingwar Åfeldt

Citat från: hanol skrivet 22 april 2013, 23:05:48 PM
Hej,

Jeg har netop købt en Almex A biljettmaskin tidligere anvendt af SJ Buss. Hvad betyder forkortelserne: E-HE-R-HR-P-HP-T-Rg-M-MS

hanol, Danmark

Bokstäverna visar vilken typ av biljett det är.

E = Enkel, HE = Halv Enkel, R = Retur, HR = Halv Retur, P = Partibiljett, HP = Halv Partibiljett, T = Tillägg, Rg = Resgods, M = Månadskort, MS = Månadskort Skolungdom.


M v h
Ingwar

hanol

Hej,

Tak for svar. Maskinen har nr. 4725. Hvor gammel er maskinen og hvornår har den været i brug hos SJ ?

Hanol, Danmark  :)


Ingwar Åfeldt

Citat från: hanol skrivet 23 april 2013, 10:18:36 AM
Hej,

Tak for svar. Maskinen har nr. 4725. Hvor gammel er maskinen og hvornår har den været i brug hos SJ ?

Hanol, Danmark  :)

Jag är inte alls säker på modellbeteckningarna på Almex biljettmaskiner men jag har fått för mig att den du har köpt ser ut som maskinen nedan.


Jag vet inte heller hur gammal respektive model är. Maskinen ovan har samma förkortningar som du frågade om och kan förutom skriva ut kontantbiljetter också stämpla biljettämnen för partibiljetter och månadsbiljetter.
Räknat från vänster: de två första raderna med nummer användes till att slå in hållplatsnummer på den hållplats den resande klev på.
Nästa två rader användes för att slå in hållplatsnummer till vilken biljetten gällde.
Sedan tre röda rader som var för att ställa in krontalet i priset på biljetten följd av en rad för öresbelopp (endast jämna tio-ören) och slutligen raden med förkortningar för biljettyp. 

Biljettämnen för partiiljett respektive månadsbiljett.



En annan mycket vanlig modell var den mindre maskinen avbildad i denna bruksanvisning.


Den maskinen kunde dock inte stämpla måndaskort eller partibiljetter.

Tyvärr har jag inget årtal på när SJ slutade använda Almex maskiner. SL tog över SJ's bussar i Stockholmsområdet 1969 men man fortsatte att använda Almexmaskiner fram till februari 1973.


M v h
Ingwar

bilomnibussen

Maskinen är i alla fall äldre än från mitten av 70-talet då man ändrade utförande på manöverspaken som i fortsättningen var i vit plast och utan kula.
Mvh Jan G

S Svensson

Troligen tidig 60-tal.

I Svensk Omnibustidning förekom Almex och då den gamla enkla maskinen. I början av 60 tal anskaffade SJ den avbildade maskinen. Tidigare använde SJ Huginmaskiner som var stationär i varje buss.
SJ Nytt meddelade en gång på 70 talet att ett antal Huginmaskiner var sålda till Kanada. Det hade kommit förfrågan till SJ om vad dessa var för några från Kanadensiska intresserade.
1973 fick några busslinjegrupper Almex med kasettband. Borås anskaffade sådana för samtrafiken med BL. Det bedömdes dock att kasettband var olämpligt och omkring 1975 fick Skene förarna en sådan biljettmaskin. Då för att de var nyare och ej slitna. De gamla var ganska slitna.
Tidigare har visats bilder på bussar från Borås och Alfredssons. De hade kvar Huginmaskinen ända tills företaget såldes av. I Varberg hade AB Varbergs Omnibustrafik sina gamlamodell Almex.
Annan användning var TR som använde Almex vid kaffeförsäljning i RB vagnar.
Förkortningen Rg var ett sk "slaskkonto" där man slog in pengar för annat ändamål också.
Det kanske finns någon som har foto på Hugin-gamla Almex-SJ Almex-kassettbandsAlmex.
Märk att Hugin kassa-apparat var placerad i bussen. Almex var utlånad till förare. Övergång till Hugin kan variera. Ser man på mönstersamling så finns Huginbiljetter kvar långt in på 70 talet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 24 april 2013, 10:03:31 AM

I Svensk Omnibustidning förekom Almex och då den gamla enkla maskinen. I början av 60 tal anskaffade SJ den avbildade maskinen. Tidigare använde SJ Huginmaskiner som var stationär i varje buss.

Annan användning var TR som använde Almex vid kaffeförsäljning i RB vagnar.


Det var vanligen National som användes av SJ innan Almex tog över på 1960-talet. De första Almex-maskinerna kom till SJ 1957 i samband med inköpet av fem Mercedes-bussar. National-maskinerna följde som sagt normalt bussen, men om det var bussar från olika busslinjegrupper på genomgående linjer och där förarna bytte av varann "mitt på linjen" så var också maskinerna tvungna att flyttas. Dessutom ålåg det föraren att bära in maskinen till depån när den var trasig eller skulle in på större service. Eftersom de vägde nästan 40 kilo var det ett tungt jobb.

TR (AB Trafikrestauranger) använde den enklare modellen av Almex för att redovisa försäljningen i kafévagnar litt RB4 och RB5. Därutöver användes den också vid ambulerande servering i X5 och X9 ("Paprikatågen"). Jag  var under några år i slutet av 1970-talet ansvarig för dessa på TR och svor många gånger över kvittorullar som trasslat in sig. Byta färgband på dem var ett veritabelt pilljobb. Det borde varit omkring 1970 som dessa infördes på TR. Dessförinnan redovisades försäljningen genom att räkna fram differensen i ingående och utgående varulager.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

hanol

Hej,

Tak for de tilsendte oplysninger. Det er netop en maskine som den Ingwar har vist på billedet. Den har jeg netop renoveret og nu kan den både printe billetter og månedskort. Tak for hjælpen.

hanol, Danmark  :)

Buss-busen

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 24 april 2013, 04:13:47 AM
En annan mycket vanlig modell var den mindre maskinen avbildad i denna bruksanvisning.


Den maskinen kunde dock inte stämpla måndaskort eller partibiljetter.

Tyvärr har jag inget årtal på när SJ slutade använda Almex maskiner. SL tog över SJ's bussar i Stockholmsområdet 1969 men man fortsatte att använda Almexmaskiner fram till februari 1973.


M v h
Ingwar

Om man läser på biljettexemplet så står det 12 juni 1949. Nu behöver det inte varit ett aktuellt datum. Men det kan ha varit det.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Buss-busen skrivet 24 april 2013, 22:51:00 PM
Om man läser på biljettexemplet så står det 12 juni 1949. Nu behöver det inte varit ett aktuellt datum. Men det kan ha varit det.

Enligt http://www.historiskt.nu/bandata/bandelsdata/LOK-reg/H1930.htm så började dåvarande SJ Biltrafik införa Almex biljettmaskiner på bussarna 1949. Den aktuella Almex bruksanvisning som visas är tryckt 1955.

M v h
Ingwar

S Svensson

När jag skriver Huginmaskiner så menar jag samma maskin som Staffan kallar National. Det är möjligen fel att blanda ihop National och Hugin. Jag fick för mig att de gamla biljettmaskinerna var tillverkade av Hugin. Det är möjligt att de inte är det.

Almex typ som visas är troligen från ett senare datum än 1949. När jag en gång gick igenom data så visade annonser i Sv Omnibustidning enbart den gamla Almex utan stämplingsmöjligheter. Kanske de första med stämpling är från 1955-56 ?
Vad jag kommer ihåg från busstrafiken omkring Mark och Borås så bör det vara vid 60 talets början Almex (typ som visas på bild) infördes.
Eftersom biljettmönstersamling visade de äldre Nationalbiljetterna ända tills 70 talet så är det möjligt att dessa fanns kvar.
Så en liten fråga.  Jag har fått för mig att det finns olika tillverkare av de kassaapparater som tillverkade biljetter. Vilka då?
Vart tog Almexmaskinerna vägen då de togs ur drift cirka 1982 ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 april 2013, 00:17:26 AM
När jag skriver Huginmaskiner så menar jag samma maskin som Staffan kallar National. Det är möjligen fel att blanda ihop National och Hugin. Jag fick för mig att de gamla biljettmaskinerna var tillverkade av Hugin. Det är möjligt att de inte är det.

Almex typ som visas är troligen från ett senare datum än 1949. När jag en gång gick igenom data så visade annonser i Sv Omnibustidning enbart den gamla Almex utan stämplingsmöjligheter. Kanske de första med stämpling är från 1955-56 ?
Vad jag kommer ihåg från busstrafiken omkring Mark och Borås så bör det vara vid 60 talets början Almex (typ som visas på bild) infördes.
Eftersom biljettmönstersamling visade de äldre Nationalbiljetterna ända tills 70 talet så är det möjligt att dessa fanns kvar.
Så en liten fråga.  Jag har fått för mig att det finns olika tillverkare av de kassaapparater som tillverkade biljetter. Vilka då?
Vart tog Almexmaskinerna vägen då de togs ur drift cirka 1982 ?

Jag har aldrig hört annat namn än National på dessa biljettmaskiner och jag anser mig vara rätt insatt i ämnet genom mitt engagemang i Klubb Gamla 45an, där en veteran som Bror Fransson har lärt mig det mesta om dessa. Jag har också skrivit lite om hur man jobbar med dessa maskiner. Scrolla till lägst ned på sidan.
http://klubbgamla45an.se/ombussen.htm
Om National lade ut tillverkningen på någon annan känner jag inte till. Sådant förekom ju även på den tiden men det gör ju inte att varumärket ändras. En katt som föds i ett stall blir ju inte en häst för det.

Mercedes-bussarna som kom i trafik 1957 eller 1958 hade Almex-maskiner, precis som jag skrev förut. Anledningen var att de hade bakmotor och det fanns således inget utrymme för en stor biljettmaskin eftersom motorhuv fram saknades. Däremot dröjde det något eller några år in på 1960-talet innan National helt byttes ut mot Almex.

Jag åkte ett par gånger med en sådan Mercedes till Kinnarumma och vi hade den dessutom på skolresa våren 1960 så jag är helt säker på att det var Almex-maskiner.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Biljettmaskinen på bilden här är den som för mig varit "Hugin". SJ hade ett mindre antal sådana en tid och biljetterna från maskintypen ingick i SJ:s biljettmönstersamling där de kallades för Hugin. Bilden, visad förut här i forumet, visar en maskin i en buss hos Nässjö omnibustrafik.


BengaB40

Hej! Kul att läsa om och se bild av Gamla 45:ans National-"monster"! Har för mig att det surrade/rasslade och avslutades med "pling" innan biljetten spottades ut! Det gick en historia i Örebro på 50-talet att vid en häftig inbromsning, bussens "monster" kastades ut genom vindrutan och ut på vägen......!  Hälsn. BengaB40

Danne B.

Almex användes iaf så sent som 2001 av Strömma på Fjäderholmslinjen. Kändes som man rest i tiden när man använde den istället för Waxholmsbolagets 30 år nyare maskin...

//Danne