"Smeknamn" på bussar

Startat av Stefan P, 18 april 2013, 17:17:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har provat det här förut, gör ett nytt försök.
Har hört talats om bussar som kallas för "raketrer, mopder, järnspett och höghus finns det fler namn och gärna förklaringar hur namnet kom till?

mvh Stefan P

Björn Forslund

"Långskorpa" (Scania BF63) pga sin längd, "Skithus" (SJ turistbussar från tidigt 50-tal utrustade med toa) "Radhus"(Alfa Romeo trådbussar i Stockholm) pga sin längd.

BengaB40

Hej! Kul tema! Ankstjärtar, bussar med sluttande akterparti, slutet av 30-tal, Kexburkar, SL:s Volvo B59 Seffle, Skakfyror ScV B15 & B40-serien!........      Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Flest öknamn hade nog SKV City-bussen, "Blåslampa", "Caravelle", "Volvo Krake", "Kokvagn", "Tomhylsa".
Det var alltså en ljudlig buss som dessvärre lät mera än den presterade. Kylningsproblem förekom också.

Och så har vi "Kamelen", Spårvägens enda semitrailerbuss. Lustigt nog kallas de kubanska motsvarigheterna samma sak. Orsaken är det puckliga taket som höjer sig där trailern är kopplad.

1896

#4
Lier/GDG bussarna och Alpus, kallades av förarna för "Hembyggen" eftersom GDG byggde dessa själv.  :)

"- Vad ska jag ta för buss idag ?" "-Ta ett Hembygge".

När Alpus kom -82, så blev Lier/GDG vagnarna "gamla hembyggen" och Alpus vagnarna blev "nya hembyggen".  :)

BengaB40

Hej igen! Kom också att tänka på den fint bevarade Uppsala-Volvon från 1954 med Seffle-kaross, som kan kallas både för Pannkaka och Ödla! Hälsn. BengaB40

BengaB40

.......och inte att förglömma smeknamnet Ramlösa, SKV 40-tal och ASJ 50-tal, bussarna med Volvo-komponenter!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 april 2013, 18:45:45 PM
Flest öknamn hade nog SKV City-bussen, "Blåslampa", "Caravelle", "Volvo Krake", "Kokvagn", "Tomhylsa".
Det var alltså en ljudlig buss som dessvärre lät mera än den presterade. Kylningsproblem förekom också.


... och i Uppsala dessutom "Sandbloms vänthallar" (Sandblom var vd för Uppsala Stads Trafik AB och skall ha varit den som ansvarade för inköpet).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 april 2013, 19:33:36 PM
... och i Uppsala dessutom "Sandbloms vänthallar" (Sandblom var vd för Uppsala Stads Trafik AB och skall ha varit den som ansvarade för inköpet).

Det skall vara Sandbloms Kokande Vänthall... (SKV).

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 18 april 2013, 20:37:37 PM
Det skall vara Sandbloms Kokande Vänthall... (SKV).

/Janne

Ja, det också. På 1960-talet hörde jag aldrig annat än Sandbloms vänthallar eller kokvagnar. Sedan var det väl någon smart typ som kom på hur SKV kunde uttydas så det blev ännu roligare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AGR

SS H15A+H16A "Sparkcykel" p.g av rattväxel. F1 "Knäppdroska" p.g av ljudet från kontrollerna.

Gunnar D

SS H23 (Gunghäst, Katapult), H24 (Scania Sport), H30 (Scania Super Sport).

/Gunnar

Hasse L

SS H29 SKV City: Svensk Hemslöjd - mycket lokalt i Hornsberg.

Björn Forslund

Min Lier Strada kallades "u-båten", vilket står på GDG:s vagnpärm.

"Gräddvisparna" vet jag inte om någon nämnt, det var väl SJ:s manuellt växlade volvopannkakor från 50-talet? Bökiga växellägen alltså.

BengaB40

Hej! "Helikoptrar", SKV-bussar med utbyggda vindrutor, fanns väl i Borås, Linköping och hos SLO! Hälsn. BengaB40