SL H46 på väg från Utö Brygga 1973

Startat av Gunnar D, 15 april 2013, 19:00:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 april 2013, 08:34:52 AM
Jag minns inte hur länge 2890 fanns kvar. Jag sade ifrån mig vagnen någon gång i november/december eftersom det drog kallt mellan de dubbla framdörrarna och runt förarplatsen, speciellt vid lite högre hastigheter. Jag hade ju en rätt lång tomkörning från strax norr om Nynäshamn till Huddinge varje eftermiddag och då blev det riktigt kallt bakom ratten. Det var tråkigt för jag gillade 2890. Jag vet att den så småningom hamnade i Södertälje.

M v h
Ingwar

OK, vintern 65/66 var ju också extra hård!
Svårt att föreställa sig denna busstyp, som en H23/24 med manuell låda. Därtill körning/lång tomkörning på Södertörn. Jag antar du körde hem till Huga via Tumba.

Mvh Gunnar

Mr H

Hur kom det sig då att denna "udda fågel" hamnade i Huga?
Tänkt för någon specialkörning som speciellt lämplig?

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2013, 18:26:46 PM
OK, vintern 65/66 var ju också extra hård!
Svårt att föreställa sig denna busstyp, som en H23/24 med manuell låda. Därtill körning/lång tomkörning på Södertörn. Jag antar du körde hem till Huga via Tumba.

Mvh Gunnar

Nej, tomkörningen körde ajg nästan alltid Nynäsvägen, Rv 73, från Älgviken upp till Södertörns Villastad och sedan över Magelungen till Huga.

Anledningen till att 2890 kom till Huga var, så vitt jag vet, vagnbrist. Jag blev tillfrågad om jag ville prova den på min tur och jag tackade ja.


M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 april 2013, 20:38:38 PM
Nej, tomkörningen körde ajg nästan alltid Nynäsvägen, Rv 73, från Älgviken upp till Södertörns Villastad och sedan över Magelungen till Huga.


OK, men var exakt slutade då körningen kl 16.50?

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 18 april 2013, 20:51:39 PM
OK, men var exakt slutade då körningen kl 16.50?

/Gunnar

Sista eleven klev av vid Djursnäs, en hållplats ungefär mitt emellan Stora Vika och Norsbol. Från Norsbol var det sedan raka spåret upp till Älgviken och Rv 73.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 april 2013, 21:04:13 PM
Sista eleven klev av vid Djursnäs, en hållplats ungefär mitt emellan Stora Vika och Norsbol. Från Norsbol var det sedan raka spåret upp till Älgviken och Rv 73.

M v h
Ingwar

OK, "Sorunda" på specen var förstås en flexibel destination beroende på var eleverna bodde. Detta påverkade förstås vilken väg som valdes för tomkörningen hem till Huga.
Var 2890 orangemålad hösten 1965?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 19 april 2013, 09:21:33 AM
OK, "Sorunda" på specen var förstås en flexibel destination beroende på var eleverna bodde. Detta påverkade förstås vilken väg som valdes för tomkörningen hem till Huga.
Var 2890 orangemålad hösten 1965?

Mvh Gunnar

Usch, ju mer jag funderar på din fråga om 2890 var orangemålad hösten 1965 desto osäkrare blir jag. Mitt spontana svar är, ja den var orangemålad. Efter mycket funderande så säger jag fortfarande att den var orange men jag är bara 80 % säker på det. Tyvärr tog jag aldrig någon bild på 2890. Man tycker ju att det inte ska vara så svårt att komma ihåg färgen på en stor buss som man kört i flera månader. Det måste vara åldern. :-[

M v h
Ingwar

Lars-Håkan_E

Vill bara inflika att "din" 2890 sedan hamnade i stenkyrka på Gotland som i134 och väl delvis finns kvar idag

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 22 april 2013, 06:42:02 AM
Usch, ju mer jag funderar på din fråga om 2890 var orangemålad hösten 1965 desto osäkrare blir jag. Mitt spontana svar är, ja den var orangemålad. Efter mycket funderande så säger jag fortfarande att den var orange men jag är bara 80 % säker på det. Tyvärr tog jag aldrig någon bild på 2890. Man tycker ju att det inte ska vara så svårt att komma ihåg färgen på en stor buss som man kört i flera månader. Det måste vara åldern. :-[

M v h
Ingwar

OK, 80% är ändå en bra siffra! 2891 var orangemålad på slutet men blev alla järnspett det?

/Gunnar

Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 22 april 2013, 13:58:43 PM
2891 var orangemålad på slutet men blev alla järnspett det?


En bättre frågeställning är förstås: Var något järnspett SJ-gul vid Dagen H?

/Gunnar

BengaB40

Hej! Intressant! Fanns det över huvud taget någon SJ-guling,alla kategorier, kvar vid dagen H? Den sista jag kan minnas och som jag upplevde var SJ-2674 våren 1966! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 23 april 2013, 16:15:38 PM
Hej! Intressant! Fanns det över huvud taget någon SJ-guling,alla kategorier, kvar vid dagen H? Den sista jag kan minnas och som jag upplevde var SJ-2674 våren 1966! Hälsn. BengaB40

SJ 2491 (ScV/HS 1954) var iaf SJ-gul i mitten av juni 1967.

/Gunnar

Uffe E

Samtliga järnspett blev orangemålade.

Mr H

Citat från: Uffe E skrivet 23 april 2013, 22:35:30 PM
Samtliga järnspett blev orangemålade.

...och de som hamnade hos SOAB sommaren 1967 blev då blåmålade! Synd att de som hamnade på BSBV inte blev
Björknäsgula med svart snibb, det hade varit en syn det!

Mr H

Ingwar Åfeldt

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 april 2013, 07:07:11 AM
Vill bara inflika att "din" 2890 sedan hamnade i stenkyrka på Gotland som i134 och väl delvis finns kvar idag

Jag har hört talas om stenkyrka men vet inte om det är ett skrotupplag eller vad?

M v h
Ingwar