SL H46 på väg från Utö Brygga 1973

Startat av Gunnar D, 15 april 2013, 19:00:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H46 på linje 743 har varit nere vid Utö Brygga och återvänder här mot Västerhaninge och Skanstull i april 1973.
Kan någon möjligen precisera platsen?

Mvh Gunnar

roggek

Vitsåvägen vid hpl Berga Bro gissar jag på...

http://goo.gl/maps/4bwEC

Berghällarna till vänster verkar vara identiska...

Ingwar Åfeldt

Citat från: roggek skrivet 16 april 2013, 00:23:28 AM
Vitsåvägen vid hpl Berga Bro gissar jag på...

http://goo.gl/maps/4bwEC

Berghällarna till vänster verkar vara identiska...

Jag håller med om platsen där bilden är tagen. Bilden väcker många nostalgiska minnen till liv, linje 743 och H46, en mycket trevlig kombination. Senaste uppehåll innan bilden togs var sannolikt Berga Örlogsskolor. Finns det något datum på bilden, jag kollade mina noteringar från 1973 och jag körde  H46 4635 den 24/4 på linje 743 mellan kl 14:40 - 16:26. Av skuggan framgår det att bilden är tagen på eftermiddagen.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: roggek skrivet 16 april 2013, 00:23:28 AM
Vitsåvägen vid hpl Berga Bro gissar jag på...

http://goo.gl/maps/4bwEC

Berghällarna till vänster verkar vara identiska...

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 16 april 2013, 02:44:44 AM
Jag håller med om platsen där bilden är tagen. Bilden väcker många nostalgiska minnen till liv, linje 743 och H46, en mycket trevlig kombination. Senaste uppehåll innan bilden togs var sannolikt Berga Örlogsskolor. Finns det något datum på bilden, jag kollade mina noteringar från 1973 och jag körde  H46 4635 den 24/4 på linje 743 mellan kl 14:40 - 16:26. Av skuggan framgår det att bilden är tagen på eftermiddagen.

M v h
Ingwar

Tack för identifieringen!
Vid denna tidpunkt hade jag slutat med att regelmässigt anteckna datum för bilderna. Var nöjd med att för det mesta ange mån/år. Kan dock säga att denna bild bör ha varit tagen en M-F e.m. under april 1973.
Första gången jag körde H46 var just på linje 743 en vacker dag i början av juni 1972. Den var nästan helt ny och det var en sann njutning att dra upp den mot 120 km/h!

Mvh Gunnar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 16 april 2013, 02:44:44 AM
Jag håller med om platsen där bilden är tagen. Bilden väcker många nostalgiska minnen till liv, linje 743 och H46, en mycket trevlig kombination. Senaste uppehåll innan bilden togs var sannolikt Berga Örlogsskolor. Finns det något datum på bilden, jag kollade mina noteringar från 1973 och jag körde  H46 4635 den 24/4 på linje 743 mellan kl 14:40 - 16:26. Av skuggan framgår det att bilden är tagen på eftermiddagen.

M v h
Ingwar

Fanns det inte en hpl uppe vid Sjukhuset också mellan vakten och bron?
Jag kanske minns fel!

Mr H
En av Flottans käcka gossar!
:D :D :D

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 16 april 2013, 11:11:11 AM
Fanns det inte en hpl uppe vid Sjukhuset också mellan vakten och bron?
Jag kanske minns fel!

Mr H
En av Flottans käcka gossar!
:D :D :D

Jo, du har nog rätt. Minnet har hunnit bli lite suddigt de senaste 40 åren. Jag har letat efter mina gamla prislistor för linje 743 men inte lyckats hitta dem (än).

M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 16 april 2013, 08:27:06 AM
Tack för identifieringen!
Vid denna tidpunkt hade jag slutat med att regelmässigt anteckna datum för bilderna. Var nöjd med att för det mesta ange mån/år. Kan dock säga att denna bild bör ha varit tagen en M-F e.m. under april 1973.
Första gången jag körde H46 var just på linje 743 en vacker dag i början av juni 1972. Den var nästan helt ny och det var en sann njutning att dra upp den mot 120 km/h!

Mvh Gunnar

Jag såg att jag körde 4635 också en dag i början av april 1973. Om du körde H46 på linje 743 1972 måste du varit placerad i Ribby. Jag var också placerad i Ribby från mitten av maj 1972 (kom från SJ Busstrafik i Linköping) till slutet av juni 1973 då jag blev placerad i Ösmo, där jag körde innan jag flyttade till Linköping. Med andra ord så är det möjligt att vi mer eller mindre kände varandra 1972-73.

Jag håller helt med om att H46 var härliga vagnar att köra. Tysta och snabba. Hoppas att polisen inte såg dig när du körde 120 km/h.  ;)

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 april 2013, 00:31:43 AM
Jag såg att jag körde 4635 också en dag i början av april 1973. Om du körde H46 på linje 743 1972 måste du varit placerad i Ribby. Jag var också placerad i Ribby från mitten av maj 1972 (kom från SJ Busstrafik i Linköping) till slutet av juni 1973 då jag blev placerad i Ösmo, där jag körde innan jag flyttade till Linköping. Med andra ord så är det möjligt att vi mer eller mindre kände varandra 1972-73.

Jag håller helt med om att H46 var härliga vagnar att köra. Tysta och snabba. Hoppas att polisen inte såg dig när du körde 120 km/h.  ;)

M v h
Ingwar

Nej, jag var placerad i Huga där det fanns vissa tjänster på linje 741 och 743 år 1972-73. De var både med avlösning vid Skanstull på H46 och med CF från Huga. Sommaren 1972 fick jag också någon Ribbytjänst vill jag minnas.

H46 var ju snabba som nya men de ströps väl senare?

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 17 april 2013, 08:21:48 AM
Nej, jag var placerad i Huga där det fanns vissa tjänster på linje 741 och 743 år 1972-73. De var både med avlösning vid Skanstull på H46 och med CF från Huga. Sommaren 1972 fick jag också någon Ribbytjänst vill jag minnas.

H46 var ju snabba som nya men de ströps väl senare?

Mvh Gunnar

Visst ja, det borde jag kommit ihåg. Huddinge hade ju linje 742 plus ett antal turer på 741 och 743. Det var ju så jag började köra på de linjerna i mitten av 60-talet när jag började min bussförarkarriär. Men då fanns inte H46 utan det var enbart CF som gällde.

H46 var snabba så länge jag körde buss (till mitten av januari 1975). Det jag gillade bäst var deras acceleration. Jag har aldrig hört att det gjordes någon strypning av dem men vet inte. Tråkigt i så fall.

M v h
Ingwar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 april 2013, 08:57:08 AM
Visst ja, det borde jag kommit ihåg. Huddinge hade ju linje 742 plus ett antal turer på 741 och 743. Det var ju så jag började köra på de linjerna i mitten av 60-talet när jag började min bussförarkarriär. Men då fanns inte H46 utan det var enbart CF som gällde.

H46 var snabba så länge jag körde buss (till mitten av januari 1975). Det jag gillade bäst var deras acceleration. Jag har aldrig hört att det gjordes någon strypning av dem men vet inte. Tråkigt i så fall.

M v h
Ingwar

När hamnade 742 i Söh och Skogåsborna fick stifta bekantskap med H34? 1969 redan? Borde väl varit samtidigt som 603 och 604 kom till Hornsberg?

Mr H

Hasse L

Citat från: Mr H skrivet 17 april 2013, 13:22:21 PM
När hamnade 742 i Söh och Skogåsborna fick stifta bekantskap med H34? 1969 redan? Borde väl varit samtidigt som 603 och 604 kom till Hornsberg?

Mr H
Jag körde 742 med Leyland vid två tillfällen i januari 1970. (Biljetterna var ju samma som för 603/604.) Linjen kördes då av Hammarby(-personal), men vagnarna tillhörde och hämtades i Söderhallen. Avlösning skedde vid resp. under Östra Rondellen vid Gullmarsplan.

/H

Ingwar Åfeldt

Jag skrev i mitt förra inlägg att på 60-talet var det enbart CF som gällde på linje 743. Men det är inte riktigt korrekt, hösten 1965 hade jag en personlig tjänst, tur 413 (se nedan), som jag körde M-F. Det var en delad tjänst och på morgonen körde jag två förstärkningsturer på 743 från Västerhaninge till Stockholm. Under ett antal månader hade jag en SJ Capitol, 2890, som "min" vagn. 2890 var ett s k "järnspett" med manuell växellåda.


Som synes gick det alltså Capitol i trafik inte bara på linje 743 utan ända ned till sydligaste delen av Södertörn, Stora Vika och bortom.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 april 2013, 08:57:08 AM
Visst ja, det borde jag kommit ihåg. Huddinge hade ju linje 742 plus ett antal turer på 741 och 743. Det var ju så jag började köra på de linjerna i mitten av 60-talet när jag började min bussförarkarriär. Men då fanns inte H46 utan det var enbart CF som gällde.

Under april 1973 körde jag H46 endast vid ett tillfälle: Sön 22/4 då jag hade 4633 på 741/4 20.27-22.27.
Sista gången jag öht körde H46 var fre 8/6-73: 741/4 7.57-9.55 (4642)
                                                                     741/1 10.20-12.16 (4641)

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 17 april 2013, 18:00:15 PM
Jag skrev i mitt förra inlägg att på 60-talet var det enbart CF som gällde på linje 743. Men det är inte riktigt korrekt, hösten 1965 hade jag en personlig tjänst, tur 413 (se nedan), som jag körde M-F. Det var en delad tjänst och på morgonen körde jag två förstärkningsturer på 743 från Västerhaninge till Stockholm. Under ett antal månader hade jag en SJ Capitol, 2890, som "min" vagn. 2890 var ett s k "järnspett" med manuell växellåda.

Jag missade som tidigare skrivits att se 2890 på min väg t/fr skolan då du var ute på uppdrag när jag passerade garaget. Hur länge fanns 2890 i Huddinge?

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 17 april 2013, 18:55:25 PM
Jag missade som tidigare skrivits att se 2890 på min väg t/fr skolan då du var ute på uppdrag när jag passerade garaget. Hur länge fanns 2890 i Huddinge?

/Gunnar

Jag minns inte hur länge 2890 fanns kvar. Jag sade ifrån mig vagnen någon gång i november/december eftersom det drog kallt mellan de dubbla framdörrarna och runt förarplatsen, speciellt vid lite högre hastigheter. Jag hade ju en rätt lång tomkörning från strax norr om Nynäshamn till Huddinge varje eftermiddag och då blev det riktigt kallt bakom ratten. Det var tråkigt för jag gillade 2890. Jag vet att den så småningom hamnade i Södertälje.

M v h
Ingwar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 april 2013, 08:34:52 AM
Jag minns inte hur länge 2890 fanns kvar. Jag sade ifrån mig vagnen någon gång i november/december eftersom det drog kallt mellan de dubbla framdörrarna och runt förarplatsen, speciellt vid lite högre hastigheter. Jag hade ju en rätt lång tomkörning från strax norr om Nynäshamn till Huddinge varje eftermiddag och då blev det riktigt kallt bakom ratten. Det var tråkigt för jag gillade 2890. Jag vet att den så småningom hamnade i Södertälje.

M v h
Ingwar

Och nu är väl resterna av den (fortfarande?) på en bilskrot i Visby! För visst var det väl det "Järnspettet"?

Mr H