SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 april 2013, 11:21:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

När jag jobbade på SJ i Uppsala sommaren 1977 hade vi tre såna ledbussar som gick på Kapellskär. Övriga delen av året sades de vara placerade i Gävle. Det var 0972, 0973 och 0974. Jag har inget minne av att de skulle varit speciellt motorsvaga särskilt med tanke på passagerarkapaciteten. Däremot fick man gå in för att verkligen inte röra på ratten i onödan för det var väldigt lätt att få bakvagnen gå i "holmgång", särskilt på den smala, krokiga och lutande vägen förbi Gräddö. Första gången jag skulle köra en sån buss var det för min del premiär både för ledbuss och Wilsonlåda. Jag fick med en instruktör och vi åkte från bussuppställningsplatsen inne på bangårdsområdet ut till näst sista rondellen före E4:an och tillbaka. Därmed var jag utbildad.
Mvh Jan G

Fredrik Klint

Hittade dessa två jag scannat från Ulf Essén:


0980 i Trelleborg 7 september 1973. Bara den övre blixten kvar.


0981 i Höganäs 24 september 1973. Observera linjestolar medan 0980 har höga ryggar.

LHL

Jag minns att 0958 kom till garaget i Enebyberg (Danderyds billinjegrupp) och att bussen presenterades i pressen som något nytt. Om jag inte minns fel var det helt enkelt så att länsstyrelsen inte ville lämna tillstånd för ledbusstrafik på de sträckor där de var tänkta att gå och därmed försvann 0958 från Stockholmstrakten.

Lars-Håkan_E

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 april 2013, 19:52:41 PM
När jag jobbade på SJ i Uppsala sommaren 1977 hade vi tre såna ledbussar som gick på Kapellskär. Övriga delen av året sades de vara placerade i Gävle. Det var 0972, 0973 och 0974. Jag har inget minne av att de skulle varit speciellt motorsvaga särskilt med tanke på passagerarkapaciteten. Däremot fick man gå in för att verkligen inte röra på ratten i onödan för det var väldigt lätt att få bakvagnen gå i "holmgång", särskilt på den smala, krokiga och lutande vägen förbi Gräddö. Första gången jag skulle köra en sån buss var det för min del premiär både för ledbuss och Wilsonlåda. Jag fick med en instruktör och vi åkte från bussuppställningsplatsen inne på bangårdsområdet ut till näst sista rondellen före E4:an och tillbaka. Därmed var jag utbildad.
Mvh Jan G

Mja, visserligen var SJ:s bussar kortare och lättare men de 210 kusarna innebar att de större 18 metersbussarna inte var någon höjdare att köra i förortstrafik med många stopp och (för den tiden) pressade tidtabeller, jag hade äran att köra SL:s linjer 601, 604/14 med dessa på -80 talet och så länge det var långt mellan stoppen gick det bra även med fullsatt buss men i rusningen med stopp överallt så....

Bussarnas femte växel brukades bäst på plan mark i medvind :-)

Däremot i Roslagstrafiken så gick det bättre om man slapp motorvägarna där de gärna som sagt var oroliga allrahelst på spåriga körbanor, detta till skillnad från de tvåaxliga systrarna som gick väldigt stadigt efter vägen men som å andra sidan var mindre trevliga i tätorten.