SJ Buss 0975 i Linköping i början av 1970-talet

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 april 2013, 11:21:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Följande inlägg av Ingwar Åfelt hittade jag på forumet Nordpilen http://nordpilen.se/forum/index.php men på en avdelning som kräver inloggning för att man skall kunna se det. Jag har därför kontaktat Ingwar som välvilligt tillmötesgått mitt önskemål att få lägga ut det även i Bussnack. Bilderna har tidigare funnits i Bussnack för cirka fem år sedan men de är nu borttagna därifrån.


Jag körde buss för SJ Busstrafik i Linköping 1971-72 och vi hade som regel alltid en, ibland två, av dessa ledbussar. På bilderna nedan är det 0975. Trevlig och smidig att köra men inte så rolig på halt väglag. Drivhjulen slirade lätt på grund av att totalvikten fördelades på tre axlar istället för två.


0975 parkerad på samma plats som på bilden i den andra tråden.


Förarplatsen.


Instrumentbrädan.


Passagerarutrymmet.


M v h
Ingwar
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

roggek

Enligt SBH skall bussen fortfarande vara i trafik ??? Kan det verkligen stämma?

Fina bilder för övrigt.


Staffan Sävenfjord

Citat från: roggek skrivet 03 april 2013, 17:56:58 PM
Enligt SBH skall bussen fortfarande vara i trafik ??? Kan det verkligen stämma?

Nej, den är avregistrerad enligt fordonsregistret men jag vet inte när.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

SJ Buss

Hamnade inte 975 i Tip (Tierp) så småningom?

Ronald M. Jannesson

Åh, vilken fin ledbuss, och älskar den gamla Wilsonväxelspaken... :-*

zjbus

Senast 2007 togs den ur registret eftersom nuvarande fordon med nr. GBS 488 registrerades då.

Björn Forslund

Har sett en sådan ledvagn som husbuss eler liknande, med amputerad led.
Så någon (förutom den SSS har) kan ha funnits länge i livet, eller finns rentav kvar.

Eje L

Enligt SJ-buss lista 1983-12-01 fanns 972 i Tierp, 973 i Uppsala och 975 i Skärplinge. Chassityp B-5855 T, inventarienr 0958 -0979 och 0981. Pass 71 sitt +47 stå. 0980 hade 62 sitt + 39 stå och 0982 hade 75 sitt + 40 stå men i övrigt lika. Hos UL försvann de ganska snart efter att de första B 10M med van Hool-kaross levererats 1980. Hägglundarna hade mest gått som skolfst och på linjen Uppsala - Kappellskär på somrarna. De hade därför inte många km på mätaren men p.g.a små bränsletankar, 2x100 l, och dålig acceleration var de inga önskefordon i UL-trafiken. Det finns berättelser om att 975 inte orkade upp för viadukten över Roslagbanan i Rimbo om bussen var fullsatt.
Eje Larsson

Mr H

Vilka tillhörde Enebyberg runt högertrafikomläggningen? Hur många hade två respektive tre dörrar?
Kanske bara 0982 hade två dörrar då den enligt Ejes lista tar fler sittande än de andra?

Mr H

Eje L

980 och 982 hade två dörrar och de övriga tre. 982 verkar ha blivit ombyggd. I typregisterbladet från 1.7.70 anges 57 sitt+46 stå, men i bladet från 75-03-01 anges 75 + 40.
Eje Larsson

Eje L

Bladet är från 74-03-01. Kvällen är sen.
Eje L

Mr U

Fina bilder. 0975 har jag inget minne av. 0977-0980 minns jag däremot, men 0980 var målad som linjeturistbuss och hade andra säten och dörrställning. Några år in på 70-talet hamnade den i Malmö. 0979 rullade mest i Finspång, 0978 i Mjölby och 0977 Åtvidaberg eller Linköping. 0976 är jag osäker på.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:22:07 PM
Enligt SJ-buss lista 1983-12-01 fanns 972 i Tierp, 973 i Uppsala och 975 i Skärplinge. Chassityp B-5855 T, inventarienr 0958 -0979 och 0981. Pass 71 sitt +47 stå. 0980 hade 62 sitt + 39 stå och 0982 hade 75 sitt + 40 stå men i övrigt lika. Hos UL försvann de ganska snart efter att de första B 10M med van Hool-kaross levererats 1980. Hägglundarna hade mest gått som skolfst och på linjen Uppsala - Kappellskär på somrarna. De hade därför inte många km på mätaren men p.g.a små bränsletankar, 2x100 l, och dålig acceleration var de inga önskefordon i UL-trafiken. Det finns berättelser om att 975 inte orkade upp för viadukten över Roslagbanan i Rimbo om bussen var fullsatt.
Eje Larsson

Jag körde 975 ganska mycket och de enda tillfällen jag upplevde den som motorsvag var när avgasbromsen hängde sig i halvöppet läge, vilket hände ibland. Då blev den svag och botemedlet var att stanna och gå ut, öppna motorluckan på höger sida, och knacka på spjället tills det släppte. Det kanske var det som hände om bussen inte orkade uppför den där viadukten. I övrigt upplevde jag den aldrig som motorsvag.

M v h
Ingwar

SJ Buss

Detta hände mig i Gräddö att avgasbromsen hängde sig. Mycket svårt att komma igång i Rimbo. När vi köde Västerås-Uppsala-Kapellskär, på sommaren, bytte vi till ledbuss i U.

Christian Ljunggren

Citat från: Eje L skrivet 03 april 2013, 22:22:07 PM
Enligt SJ-buss lista 1983-12-01 fanns 972 i Tierp, 973 i Uppsala och 975 i Skärplinge. Chassityp B-5855 T, inventarienr 0958 -0979 och 0981. Pass 71 sitt +47 stå. 0980 hade 62 sitt + 39 stå och 0982 hade 75 sitt + 40 stå men i övrigt lika. Hos UL försvann de ganska snart efter att de första B 10M med van Hool-kaross levererats 1980. Hägglundarna hade mest gått som skolfst och på linjen Uppsala - Kappellskär på somrarna. De hade därför inte många km på mätaren men p.g.a små bränsletankar, 2x100 l, och dålig acceleration var de inga önskefordon i UL-trafiken. Det finns berättelser om att 975 inte orkade upp för viadukten över Roslagbanan i Rimbo om bussen var fullsatt.
Eje Larsson


Det var väl 0974, som var i Uppland.
0975-0979 var ju i Östergötland allihop.
Tillfälliga utlåningar kan ju naturligtvis ha förekommit.

Med vänlig hälsning

Christian