AC754 Sjöströms Åkeribolag Vännäs

Startat av Åkarns Kalle, 08 december 2012, 17:03:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Åkarns Kalle

Är intresserad av bilder och info om detta fordon

Scania-Vabis B62-1950 med regnr AC754 fanns hos Sjöströms Åkeribolag Vännäs registrerad som buss
fanns tidigare hos Västersels Biltrafik då registrerad som lastbil med regnr Y4084.
Ägdes före Västersels av en massa olika åkare i Sundsvallstrakten gick troligen som en form av lånebil på Scania i Sundsvall

Känner någon till detta fordon?
Kan den hos Sjöström varit en Skvader då det tidigare var en dubbelhytt på ett busschassi som bl.a. gick som mjölkbil?
Hade även Sjöström mjölkbil?

Info som finns på SBH känner jag till www.svenskbusshistoria.se/go?id=37937

1:a ägare var min morfars arbetsgivare och min mormors bror.

MVH Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Hej!

Den var bussregistrerad med nio sittplatser hos Sjöström. Förmodligen skedde ingen större ombyggnad, hytten kanske hade något varmgodsutrymme som gick att minska ned till förmån för fler sittplatser. Hur många pass var den besiktigad för innan? Och ja, Sjöström hade flera mjölklinjer i Vännäsområdet och hade ett ganska stort antal kombinerade fordon genom åren.

Åkarns Kalle

Tack för svar

1950=4 pass 1956=3 pass 1959=2 pass 1966=9 pass

Hos 1:a ägaren var det bara en dubbelhytt med två säten fram och en soffa bak
vad som ändrats eller byggts om sedan vet jag inte.

Lundbergs som driver Sjöströms i Vännäs har dom någon anknytning eller släktskap med Sjöströms eller har dom övertagit företaget
och driver det med det kända namnet?
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Stämmer det att det var Hägglundskarosseri? När du skriver dubbelhytt menas det att det som en förstorad lastbilshytt med flera dörrar eller var det en vanlig bussdörr bakom framaxeln?
Det är Ansgar Sjöströms dotter och måg som driver bussbolaget i Vännäs.

Åkarns Kalle

Att det var Hägglundskaross är en uppgift som SBH hade jag vet ej om det stämmer.
Dubbelhytt stolar fram soffa bak, dörrar endast bak, ej bussdörr,lika som på företrädaren och efterträdaren se SBH

Företrädaren www.svenskbusshistoria.se/go?id=37988
Efterträdaren www.svenskbusshistoria.se/go?id=2513

Jasså det är dotter & måg som driver bussbolaget.

/Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.