Avtalstiderna har väl ökat något på senare år. För cirka fem år sedan gällde väl avtalen ungefär en femårsperiod?
/Peter
Det har funnits ett fåtal sådana (Rissne var väl ett sådant och det tidigare Connexavtalet för bland annat Kallhäll) . Men sedan valde man 5+5 år, och i senaste upphandling har man valt 8+4 år. Totalt 12 år är ju utifrån fordonsanskaffning så optimalt man kan komma egentligen. I Rissne valde man ju att lösa problemet med kort avtalstid genom att ge möjlighet till återlämnande av bussar tillbaka till SL efter avtalets utgång. Sedan är det beroende förstås på hur reglerna ser ut efter förlängningen. Ofta har det ju tidigare varit rullande uppsägning (alltså med 15 månaders uppsägningstid), detta gör det ju ändå rätt riskabelt att lägga anbud. Skall man ha förlängning bör den ju vara "fast" och i princip garanterad såvida man inte missköter avtalet.
Nu blir det väl alltså 8+4 som kommer läggas för nya avtalet (som för Norrort/Rissne/Bromma).
Ett problem med för långa avtal är ju dock att "verkligenheten" hinner förändras rätt mycket på 10-12 år. Det finns begränsningar för hur mycket tillägg etc. man rimligen kan göra till ett existerande avtal. Som Stockholm nu växer, riskerar man att överträda gränsvärderna för trafikutökning enligt avtalen.