Författare Ämne: Upphandling innerstaden Lidingö. (SL)  (läst 4369 gånger)


Omnilasse

  • Gäst
SV: Upphandling innerstaden Lidingö. (SL)
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 09:17:34 AM »
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2012/dec/TN%201211-0253%20beslut%20trafikplikt_PDFA.pdf

/Peter

Vilket ju förvisso bara konstaterar att ingen velat driva trafiken i sin helhet på kommersiella grunder. Det finns dock ett annat ärende till nästa tisdag som dock handlar om själva upphandlingen (ärende 4) - "Anskaffningsbeslut avseende upphandling för busstrafik för innerstaden och Lidingö". Detta dokument finns inte upplagt på nätet (sekretess) och torde åtminstone innehålla förutsättningarna i förfrågningsunderlaget - om inte också själva underlaget (beroende på hur delegationen ser ut).  Förfrågningsunderlaget måste nog nästan tas nu om det skall vara möjilgt att hinna ha trafikstart   till augusti 2014.

Däremot kan man ju sluta sig redan av det föregående att avtalstiden blir till 8 år (+ eventuell förlängning - denna del behöver det ju inte ansökas om trafikplikt för nu) och att det nu väl verkar  vara i det närmaste klart att det blir en gemensam upphandling för Lidingö och innerstaden.

Utloggad Peter Rost

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3162
SV: Upphandling innerstaden Lidingö. (SL)
« Svar #2 skrivet: 09 december 2012, 01:00:29 AM »
Avtalstiderna har väl ökat något på senare år. För cirka fem år sedan gällde väl avtalen ungefär en femårsperiod?

/Peter

Omnilasse

  • Gäst
SV: Upphandling innerstaden Lidingö. (SL)
« Svar #3 skrivet: 09 december 2012, 08:41:12 AM »
Avtalstiderna har väl ökat något på senare år. För cirka fem år sedan gällde väl avtalen ungefär en femårsperiod?

/Peter

Det har funnits ett fåtal sådana (Rissne var väl ett sådant och det tidigare Connexavtalet för bland annat Kallhäll) . Men sedan valde man 5+5 år, och i senaste upphandling har man valt 8+4 år. Totalt 12 år är ju utifrån fordonsanskaffning så optimalt man kan komma egentligen. I Rissne valde man ju att lösa problemet med kort avtalstid genom att ge möjlighet till återlämnande av bussar tillbaka till SL efter avtalets utgång. Sedan är det beroende förstås på hur reglerna ser ut efter förlängningen. Ofta har det ju tidigare varit rullande uppsägning (alltså med 15 månaders uppsägningstid), detta gör det ju ändå rätt riskabelt att lägga anbud. Skall man ha förlängning bör den ju vara "fast" och i princip garanterad såvida man inte missköter avtalet. 

Nu blir det väl alltså 8+4 som kommer läggas för nya avtalet (som för Norrort/Rissne/Bromma).

Ett problem med för långa avtal är ju dock att "verkligenheten" hinner förändras rätt mycket på 10-12 år. Det finns begränsningar för hur mycket tillägg etc. man rimligen kan göra till ett existerande avtal. Som Stockholm nu växer, riskerar man att överträda gränsvärderna för trafikutökning enligt avtalen.




 

Utloggad Ted Selander

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2596
SV: Upphandling innerstaden Lidingö. (SL)
« Svar #4 skrivet: 09 december 2012, 09:44:40 AM »
Det har funnits ett fåtal sådana (Rissne var väl ett sådant och det tidigare Connexavtalet för bland annat Kallhäll) . Men sedan valde man 5+5 år, och i senaste upphandling har man valt 8+4 år. Totalt 12 år är ju utifrån fordonsanskaffning så optimalt man kan komma egentligen. I Rissne valde man ju att lösa problemet med kort avtalstid genom att ge möjlighet till återlämnande av bussar tillbaka till SL efter avtalets utgång. Sedan är det beroende förstås på hur reglerna ser ut efter förlängningen. Ofta har det ju tidigare varit rullande uppsägning (alltså med 15 månaders uppsägningstid), detta gör det ju ändå rätt riskabelt att lägga anbud. Skall man ha förlängning bör den ju vara "fast" och i princip garanterad såvida man inte missköter avtalet. 

Nu blir det väl alltså 8+4 som kommer läggas för nya avtalet (som för Norrort/Rissne/Bromma).

Ett problem med för långa avtal är ju dock att "verkligenheten" hinner förändras rätt mycket på 10-12 år. Det finns begränsningar för hur mycket tillägg etc. man rimligen kan göra till ett existerande avtal. Som Stockholm nu växer, riskerar man att överträda gränsvärderna för trafikutökning enligt avtalen.
Du menar Råsta, de två avtalen som ingick där i förra upphandlingen (E15) liksom Nynäshamn i samma omgång var/är på 5 + 5 år. SL valde förlängning i Nynäshamn, och som bekant E20 i "Råsta".

Omnilasse

  • Gäst
SV: Upphandling innerstaden Lidingö. (SL)
« Svar #5 skrivet: 09 december 2012, 19:50:14 PM »
Du menar Råsta, de två avtalen som ingick där i förra upphandlingen (E15) liksom Nynäshamn i samma omgång var/är på 5 + 5 år. SL valde förlängning i Nynäshamn, och som bekant E20 i "Råsta".
Asch så genant. Men Råsta och Rissne ligger ju nästan bredvid varandra - till och med gångavstånd faktiskt. Men tack för rättelsen och kompletteringen.