Vrak (bildlänkar)...

Startat av Fredrik Klint, 24 september 2012, 16:33:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse hsand

Citat från: Esbjörn skrivet 03 oktober 2012, 18:33:21 PM
Kul att se att denna gamla SKV lever än, om än i en tynande tillvaro.
Den användes som övningsobjekt för bärgartroppen på T3 i Sollefteå när jag lumpade för nästan 20 år sedan.
Den har turistinredning med nackstöd och där stolarna i varje stolspar är lite förskjutna i längsled i förhållande till varandra.
Enligt uppgift var den fullt körbar då.

Förutom denna användes en totalt utrostad MB O302 från Nederbergs Turisttrafik som övningsobjekt vid den tiden.
Var nog där vid samma tid men minns bara SKVn.

Lasse hsand

Citat från: Niklas H skrivet 03 oktober 2012, 19:33:25 PM
Är det någon som vet vem som har hand om dessa postbussar och var dom står?? Skulle behöva vissa detaljer i fronten till vänsterstyrd B635. Posten hade ett antal sådana 63-64 års mod, Om inte annat så kanske någon här på forumet vet om någon mer. Gärna nedanför norrlandsgränsen! Mvh Niklas.
Var  går Norrlandsgränsen? ::)

Åkarns Kalle

Sverige slutar vid tullarna ;)
"så kom han till Tensta är detta Luleå? sa han näe detta är Tensta svar dom"

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Esbjörn

Citat från: Lasse hsand skrivet 03 oktober 2012, 20:40:36 PM
Var nog där vid samma tid men minns bara SKVn.

O302an låg tillsammans med ett par bilar i diket längs vägen mot spökbyn man övade i bebyggelse - vad den nu hette - bort mot Gnuns skjutfält.
Jag låg i lumpen där 1993-94.

Lasse hsand

Låg där 92-93 det var väl sista året uppe på Remsle? Då låg SKVn ute på ett övningsfält på Remsle. Låg på 7e körde Wiima Linus Pernilla Cr111 m,m.

Esbjörn

Citat från: Lasse hsand skrivet 05 oktober 2012, 19:48:17 PM
Låg där 92-93 det var väl sista året uppe på Remsle? Då låg SKVn ute på ett övningsfält på Remsle. Låg på 7e körde Wiima Linus Pernilla Cr111 m,m.

Under utbildningen körde jag mest Wiima 18489, men även Wilsonsäfflen 17800.
Var transportGB på 33:e. Jag hade 18492 - en fd BoråsWiima som "min" buss sedan.
Något fåtal gånger körde jag Linus och fd HärnösandsVanHoolen FCA685 > 23014... Den kom till Transportcentralen under den tid jag lumpade och hade första tiden kvar det civila regnumret. Jag gissar att den ersatte Pernilla, som inte fanns kvar där då.
Vi flyttade från Remsle till I21 på sensommaren -93.

Lasse hsand

Säffflen körde jag lite under övning ambulansbuss? Wiima 18492 var min buss har jag för mig lämnade en radio efter mig. Pernilla gick av i ramen under grundutbildningen.

yngrot

Wiima 18492   vet ni vilken fd B-L det var??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Esbjörn

#23
Citat från: yngrot skrivet 06 oktober 2012, 17:18:21 PM
Wiima 18492   vet ni vilken fd B-L det var??

195.

Hela serien fd BL 193-197 fanns på T3 i Sollefteå, dit de kom 1988.
Dessutom fanns fd BL 169-170 där, vilka var Volvo B58 Säffle med Wilsonlåda.

yngrot

Ok ..  de var ju de första Wiima vi fick till Borås trevliga vagnar att köra  lite mjuk fjädring på dessa B58 .. vart bättre på B10M
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Esbjörn

Att den hade radio minns jag mycket väl - det var jag ensam om i militärkolonnerna och den var ett riktigt trevligt sällskap under många långa turer. Tack för den! :-)

Jag fick faktiskt syn på min gamla militärbuss i våras, dvs fd BL 195 > Militär 18492.
Den kändes lätt igen bland sina syskon för att skyltskåpet var igensvetsat.
Nu ombyggd till husbuss komplett med badbrygga...eller vad det nu är. Bagagehylla är kanske mer troligt...
Den bedagade Boråslacken har den kvar iaf.
Foton tagna i Birsta, Sundsvall den 21 april.




Esbjörn

Här är ett par bilder på 18492 när den stod uppställd i väntan på försäljning från försvaret.
Bilderna är tagna 030323 och 040625 på det fd I21-området i Sollefteå.
Lasse - Din radio satt som synes kvar i den vid den tiden. :-)






yngrot

Underbart denna har jag kört några mil med  :D    verkligen kul att se  dessa var de sista med grön galonklädsel sen var de rött från vagn 198 .. på dessa fanns det ställbar intervall till torkare  vilket försvann på senare leveranser .. från början var inte höger torkare kopplad till spaken vid ratten ..  till och med märket för rampplats sitter kvar .. Just denna vagn råkade jag gör ett misstag en morgon när jag skulle tända lampan för att se på körspecen och råkade trycka till på vippan för att spärra bakdörrar  vart en rätt hård inbromsning där .. lampknappen sitter precis efter dörrknappar..   .. ja nu kom många fina minnen upp tack för dessa bilder..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lasse hsand

Tackar för dom bilderna!!! Många minnen kommer tillbaka. Både bra och dåliga. Men som du säger var bara på den som skyltskåpet var täckt. Såg bussen i år i samband med veteranmarknaden på Bergsåker. Har en del bilder på den jag också. Men fan va roligt att se den igen!!!!!!!!!!! :) :)

Niklas H