Vrak (bildlänkar)...

Startat av Fredrik Klint, 24 september 2012, 16:33:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Björn Forslund

Intressant! Den vänstra av de två CF:arna bör väl vara en fd Lidingövagn!

Men "Volvo BF73" är en Scania.

Lasse hsand

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 september 2012, 16:59:22 PM
Intressant! Den vänstra av de två CF:arna bör väl vara en fd Lidingövagn!

Men "Volvo BF73" är en Scania.
Ja det är en Scania samma Scania som syns under mitt namn. Var min lekstuga under 70talet. En föredetta Härnösandsomnibuss. Bussen som nämnts som förråd vad är är det för sort har sett den sen 70talet och undrat vad det är för modell. Alla dom här bussarna finns i mitt närområde.

Fridgemaster

Killen som tagit bilderna är från Sollefteå.
han har fotat ALLA skrotbilar runt om i Västernorrland!  ;D

Greger Larsson

Dom här bilderna har väl visats och diskuterats på forumet för något/några år sedan. De flesta av dom i alla fall.

bilomnibussen

Den här DSC 05136 verkar vara en Molinkaross.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 25 september 2012, 08:15:41 AM
Den här DSC 05136 verkar vara en Molinkaross.
Mvh Jan G

Ser ut att ha varit en läcker skapelse med sina högt sittande strålkastare. Finns det någon bild på denna buss från dess tid i trafik?
Torpedbussen "Förråd" har en ganska modern kaross och bör väl vara från 50-talet. Något militärt?

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 september 2012, 08:43:32 AM
Ser ut att ha varit en läcker skapelse med sina högt sittande strålkastare. Finns det någon bild på denna buss från dess tid i trafik?
Torpedbussen "Förråd" har en ganska modern kaross och bör väl vara från 50-talet. Något militärt?
Jag tror att torpedkarossen kan vara byggd av Karlaverken. De levererade ju en hel del karosserier till Försvaret.

Mats Karlsson

Jag har kollat ovannämnda torpedkaross mot bilder på bussar från Karlaverken och det är till 100% en "Karla"-buss. Man byggde en del sådana på både Volvo- och Ford-chassier i mitten av 1950-talet som skolbussar. De saknade destinationsskylt framtill. Därför misstänker jag att detta är en gammal skolbuss.

Esbjörn

Citat från: Björn Forslund skrivet 24 september 2012, 16:59:22 PM
Intressant! Den vänstra av de två CF:arna bör väl vara en fd Lidingövagn!

Stämmer - det är B945 > AKL095, fd Lidingö Omnibus 17.
Den andra CF:en är fd SJ 3127, AAJ998


Niklas H

Hej! Undrar lite om postbussen Hägglund Volvo B635? Ser ut att stå på någon skrot, Någon som vet var? och om den finns kvar i detta skick. Mvh, Niklas http://www.flickr.com/photos/32687125@N05/4525861090/

Lasse hsand

Den står på en nerlagd bilskrot. Har för mig att Magnus fotografen sa att det enda som finns kvar är bussarna som stod på rad runt området.

Esbjörn

Citat från: Fredrik Klint skrivet 24 september 2012, 16:33:55 PM

Militär? http://www.flickr.com/photos/32687125@N05/7315250256/


Kul att se att denna gamla SKV lever än, om än i en tynande tillvaro.
Den användes som övningsobjekt för bärgartroppen på T3 i Sollefteå när jag lumpade för nästan 20 år sedan.
Den har turistinredning med nackstöd och där stolarna i varje stolspar är lite förskjutna i längsled i förhållande till varandra.
Enligt uppgift var den fullt körbar då.

Förutom denna användes en totalt utrostad MB O302 från Nederbergs Turisttrafik som övningsobjekt vid den tiden.

Esbjörn

Citat från: Niklas H skrivet 02 oktober 2012, 20:57:23 PM
Hej! Undrar lite om postbussen Hägglund Volvo B635? Ser ut att stå på någon skrot, Någon som vet var? och om den finns kvar i detta skick. Mvh, Niklas http://www.flickr.com/photos/32687125@N05/4525861090/

Jag hörde att bussarna ska bort från platsen inom kort.
Bilderna bör inte vara särskilt gamla. Jag var själv där 2007 och då såg det likadant ut.

Postbussarna är PV 7103, Y763 > BME049 och PV 7115, AC629 > Y369 > BYM389.

Niklas H

Är det någon som vet vem som har hand om dessa postbussar och var dom står?? Skulle behöva vissa detaljer i fronten till vänsterstyrd B635. Posten hade ett antal sådana 63-64 års mod, Om inte annat så kanske någon här på forumet vet om någon mer. Gärna nedanför norrlandsgränsen! Mvh Niklas.