Nordisk bussentusiastförening

Startat av Björn Forslund, 10 september 2012, 13:56:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Vi har kontakt med såväl HTMF som Värmlands Bussveteraner. Men de klarar sig utmärkt bra på egen hand, så jag förstår inte vad vi kan tillföra? Vi kontaktar varandra när det finns behov, t ex om någon regissör söker lämplig buss för en filmproduktion, eller om vi ska göra ett studiebesök. T ex besökte jag HTMF för ett par år sedan och blev mycket väl mottagen av Lasse Larsson. Samma gäller värmlänningarna där jag har personliga vänner sedan årtionden. Likaså har vi kontakter med SSS Malmö och även Ringlinien när det behövs.
Din fråga om GDG-klubben i Vänersborg kan jag besvara med att bussarna har överförts till Värmlands Bussveteraner, som har bättre resurser.

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2018, 14:02:44 PM
En dröm, som antagligen aldrig kommer bli av, vore ju om vi kunde få en svensk motsvarighet till Brooklands i London. Men vi har ju knappt någon tradition av 1900-talsmuséer med trafiktema i detta land. Spårvägsmuseet är ju ett rätt litet museum jämfört med andra huvudstäders bussmuséer, och i övrigt har vi väl som mest Flygvapenmuseum i Linköping och Arsenalen i Strängnäs. Dåvarande Polistekniska muséet stängdes ju, och något museum med uppställda äldre trafikflygplan (som på Brooklands) finns väl inte?

Om Bromma flygplats läggs ner (eller omvandlas till nöd/reservflygplats) i framtiden, hade det ju varit mäktigt med ett rejält fordonstekniskt museum på området. Då skulle polisfordonsmuseét och Spårvägsmuseet helt enkelt flytta dit.

Har vi inte det? Jag kan räkna upp ett antal ganska lätt, du nämner ett par i ditt inlägg själv också. Det finns brandbilsmuseum i Gysinge och lokaltrafikmuseum i Malmköping för att nämna ett par till. Så om man ställer antal 1900-talsmuseum med trafiktema i relation till folkmängden vet jag inte om det är så illa i Sverige som du hävdar.

Hela den här återuppväckta tråden verkar lite leva på att man skapar problem att lösa, problem som de aktiva i föreningarna inte helt känner igen sig i.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 14:54:36 PM
Ni får ursäkta en nybörjares okunnighet, det framgår i tidigare inlägg att samarbete sker mellan Stockholmsföreningarna, jag tänkte att kanske man har någon tillstymmelse till kontakt med Värmland & Vänersborg, men det kanske mer var ett önsketänkande från min sida. En sak jag snubblat över och som verkar vara en hel vetenskap, det är när det ska sökas bidrag i olika former, bland annat har jag fått veta att man kan inte söka bidrag för bussrenoveringar, därför att en buss är ingen fast byggnad. Däremot kan man söka bidrag för renovering av musei lokalerna, om jag äger dessa, annars är det ägaren som måste söka. Vidare ska det anges exakta summor och tidsperspektiv samt exakt vad pengarna ska gå till, och allt ska redovisas, är man sedan inte klar i tid, ska hela summan betalas tillbaka. Man kan med andra ord absolut inte slänga in en ansökan om en klumpsumma som oavkortat ska gå till verksamheten, för då får man inte ett öre. Lite tillspetsat tänker jag att om det fanns en gemensam organisation, så skulle man kunna hjälpas åt med sådant här, helt enkelt administrativt arbete.

När det gäller bidrag så går det utmärkt att söka pengar till ett speciellt projekt som väl kan innefatta en renovering av ett speciellt fordon, men det gäller att det är en förening som söker och inte en privatperson.

Det finns några exempel där föreningar sökt och fått medel från kommuner och landsting liksom från olika fonder, i teorin kan man även söka EU medel.

Björn Forslund

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2018, 16:02:09 PM
När det gäller bidrag så går det utmärkt att söka pengar till ett speciellt projekt som väl kan innefatta en renovering av ett speciellt fordon, men det gäller att det är en förening som söker och inte en privatperson.

Det finns några exempel där föreningar sökt och fått medel från kommuner och landsting liksom från olika fonder, i teorin kan man även söka EU medel.

EU-medel går att söka om det är frågan om projekt i glesbygd, som gänget som renoverade skvadern i Norrland. I Stockholm är det omöjligt, såvida man inte hör till de lyckliga som får pengar från RAÄ, men de är nästan enbart intresserade av museijärnvägarna. Dessutom behövs någon frivillig kunnig som kan ägna sig åt att söka bidrag. Själv sökte jag många år bidrag till SvOf för att renovera Nynäsbussen, men lessnade när vi aldrig fick ett öre trots en massa papper i flera kopior som skulle skickas in varje gång.

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 22 juli 2018, 15:57:28 PM
Har vi inte det? Jag kan räkna upp ett antal ganska lätt, du nämner ett par i ditt inlägg själv också. Det finns brandbilsmuseum i Gysinge och lokaltrafikmuseum i Malmköping för att nämna ett par till. Så om man ställer antal 1900-talsmuseum med trafiktema i relation till folkmängden vet jag inte om det är så illa i Sverige som du hävdar.

Hela den här återuppväckta tråden verkar lite leva på att man skapar problem att lösa, problem som de aktiva i föreningarna inte helt känner igen sig i.

Ställer man det hela i perspektiv med folkmängden har vi det givetvis rätt bra. Så snarare får man väl främst vara avundsjuk på folkmängden i t.ex Storbritannien och Tyskland, vilket ger dem såna stora resurser och möjligheter. Samt ett rejält mycket större antal engagerade frivilliga föreningsmedlemmar.

Björn Forslund

Ett nationellt fordonsmuseum typ Mobilia i Finland hade varit trevligt även i Sverige. Vi besökte detta på SLHS mötet för några år sedan, och samlingarna hade en otrolig bredd i fina nya klimatkontrollerade lokaler. Här fanns allt från mopeder till en enorm Caterpillar D8 bandtraktor, inklusive president Kekkonens limousine! Och givetvis allt tänkbart däremellan. Saknar motstycke i Sverige.
Allt detta visas dock inte för allmänheten, men våra finska vänner hade ordnat specialvisning!

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2018, 16:02:09 PM
När det gäller bidrag så går det utmärkt att söka pengar till ett speciellt projekt som väl kan innefatta en renovering av ett speciellt fordon, men det gäller att det är en förening som söker och inte en privatperson.

Det finns några exempel där föreningar sökt och fått medel från kommuner och landsting liksom från olika fonder, i teorin kan man även söka EU medel.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2018, 16:26:23 PM
EU-medel går att söka om det är frågan om projekt i glesbygd, som gänget som renoverade skvadern i Norrland. I Stockholm är det omöjligt, såvida man inte hör till de lyckliga som får pengar från RAÄ, men de är nästan enbart intresserade av museijärnvägarna. Dessutom behövs någon frivillig kunnig som kan ägna sig åt att söka bidrag. Själv sökte jag många år bidrag till SvOf för att renovera Nynäsbussen, men lessnade när vi aldrig fick ett öre trots en massa papper i flera kopior som skulle skickas in varje gång.

Jag tänkte komma till detta, laddade ned en blankett som skulle fyllas i för ett tag sedan, men det var ju flera meter A4 som skulle fyllas i och skickas in, och gör man minsta fel, så får man börja om från början, då är det väl bättre att man har någon som kan sådant här som sköter allt detta, kanske kostar det en slant, men i gengäld så blir det ju mer pengar till föreningarna. Vidare så finns det ju mängder med fonder som man kan söka pengar ur, dock ofta kopplat till att personer med någon form av funktionsnedsättning ska vara involverad, men om man låter någon gå igenom detta utbud, så finns det säkert pengar att hämta även här.

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2018, 17:06:59 PM
Jag tänkte komma till detta, laddade ned en blankett som skulle fyllas i för ett tag sedan, men det var ju flera meter A4 som skulle fyllas i och skickas in, och gör man minsta fel, så får man börja om från början, då är det väl bättre att man har någon som kan sådant här som sköter allt detta, kanske kostar det en slant, men i gengäld så blir det ju mer pengar till föreningarna. Vidare så finns det ju mängder med fonder som man kan söka pengar ur, dock ofta kopplat till att personer med någon form av funktionsnedsättning ska vara involverad, men om man låter någon gå igenom detta utbud, så finns det säkert pengar att hämta även här.

Det finns fonder, sökte medel genom en Wallenbergsfond ( storägare i Scania åtminstone förr) men hörde inte ett sk-t. En ideell förening har inte pengar att avlöna folk, och det strider mot mot principen ideell.

zjbus

Citat från: Karsten skrivet 22 juli 2018, 15:57:28 PM

Hela den här återuppväckta tråden verkar lite leva på att man skapar problem att lösa, problem som de aktiva i föreningarna inte helt känner igen sig i.

Nu går det inte återuppliva sex år gamla trådar längre, inte ens trådar som är äldre än c:a ett år, bra det har inget tillkommit i samtalet på lång tid så får man väl anta att den diskussionen är slut.

Björn Forslund

Ja, detta är ju ett exempel på att folk som inte är medlemmar i SvOf missar att vi skriver om de andra nordiska föreningarna i medlemstidningen, och att det fanns ett nytt inlägg  i Bussnack som handlade om Kebbes bussresa till Finland tillsammans med folk från RHF. Slutsatsen är att informellt samarbete finns såväl inom landet som med våra nordiska grannar!