YKB från 2016 09 10

Startat av 1896, 03 juli 2012, 10:13:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Der_löwe

Citat från: KG skrivet 23 juli 2012, 12:55:29 PM
Så du menar att man glatt får acceptera att enbart få sina fyra veckors semester på sommaren och inget mer?

Fast jag skulle påstå att många depåer knappast står och faller på extrajobbarna som kör några enstaka gånger per år. Oftast har man timanställda som i princip kan jobba heltid och i många fall ligger på 75-100% sysselsättning per månad. Men det kanske inte är så på andra håll.

KG

Citat från: Överlid skrivet 23 juli 2012, 13:40:16 PM
Fast jag skulle påstå att många depåer knappast står och faller på extrajobbarna som kör någon enstaka gång per år. Oftast har man timanställda som i princip kan jobba heltid och i många fall ligger på 75-100% sysselsättning per månad. Men det är kanske inte är så på andra håll.

De timanställda lär ju också bytas ut då och då så hur får man in nya i yrket när dessa måste betala sin YKB själv, eller åtminstone gå på alla utbildningar på obetald tid...

Der_löwe

Citat från: KG skrivet 23 juli 2012, 13:43:29 PM
De timanställda lär ju också bytas ut då och då så hur får man in nya i yrket när dessa måste betala sin YKB själv, eller åtminstone gå på alla utbildningar på obetald tid...

Jobbar man heltid på årsbasis så är det ju en droppe i havet att gå 7 timmar per år (många företag kör ju en dag per år eftersom det är rimligt att sprida kostanderna) om arbetsgivaren betalar utbildningen dvs.

Dessutom är ju oftast timanställningen tänkt som en övergångsperiod innan man blir fastanställd och många gånger är man fastanställd inom 1-2 år.

KG

Citat från: Överlid skrivet 23 juli 2012, 13:46:33 PM
Dessutom är ju oftast timanställningen tänkt som en övergångsperiod innan man blir fastanställd och många gånger är man fastanställd inom 1-2 år.

På min depå är det inga timanställda som vill sitta fast i hamsterhjulet.

Der_löwe

Citat från: KG skrivet 23 juli 2012, 13:50:20 PM
På min depå är det inga timanställda som vill sitta fast i hamsterhjulet.

Det betyder att dom inte vill vara timanställda eller menar du att dom inte vill sitta på fast lista?

Det sistnämnda så är det i så fall deras eget problem, många vill nog ändå ha kvar sitt jobb oavsett anställningsform och då måste man ha behörigheten. 35 timmar över 5 år skrämmer nog ändå inte bort särskilt många, vill i alla fall jag tro.

KG

Citat från: Överlid skrivet 23 juli 2012, 14:05:27 PM
Det betyder att dom inte vill vara timanställda eller menar du att dom inte vill sitta på fast lista?

Det sistnämnda så är det i så fall deras eget problem, många vill nog ändå ha kvar sitt jobb oavsett anställningsform och då måste man ha behörigheten. 35 timmar över 5 år skrämmer nog ändå inte bort särskilt många, vill i alla fall jag tro.

Det betyder att dom aldrig får ledigt när dom behöver om dom går på lista.

Der_löwe

Citat från: KG skrivet 23 juli 2012, 14:24:58 PM
Det betyder att dom aldrig får ledigt när dom behöver om dom går på lista.

Det låter tråkigt, men jag försäkrar dig att så är det inte överallt.

Lars-Håkan_E

Det är ju en planeringssak, kommer man idag och ska ha ledigt till helgen är det ju inte säkert att det går att lösa, allrahelst inte på små enheter där man kanske i normalfallet redan är kort om folk.

Men är det så varje gång man behöver ha ledigt även om man sökt i tid är det något mer grundläggande problem, man kan ju inte spara sina 5 dagar utöver sommarsemestern i evighet, det brukar ju heller inte vara populärt att ta 3 månader i stöten.

lil-sis

Citat från: KG skrivet 23 juli 2012, 14:24:58 PM
Det betyder att dom aldrig får ledigt när dom behöver om dom går på lista.

Sådana ställen kan man ju inte jobba på!