En sommar med H19

Startat av AGR, 05 juni 2012, 10:08:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Mr H skrivet 21 juni 2012, 09:50:42 AM
Hej HJP! Tack för de orden!

Ja jag tycker också att även en dålig bild har ett budskap och det borde ju inte vara bildens kvalité i första hand som bestämmer om den ska visas utan VAD bilden säger oss i vårt intresseområde! Tyvärr så känns det som att det gäller att bildkvalitén kommer före bildens budskap på vissa siter inom vårt intresseområde vilket bildar skola. Det tycker jag är lika fel som trist! Visst är det jättefint att betrakta ett väl taget foto med ett intressant budskap men måste jag välja så sätter jag nog budskapet framför kvalitén! Jag vill se alla bilder som säger mig något i mitt intresseområde!

Hälsn
Mr H
****
Håller med dig till fullo.
Den sämsta bilden är den som aldrig togs. Den sämsta kameran är den som inte används.
En dyrbar systemkamera hemma i byrålådan, är betydligt sämre än en Instamatic som används.
Och du, varför inte räkna in budskapet i kvalitén?!

HJP

Mr H

Citat från: HJP skrivet 21 juni 2012, 11:48:03 AM
****
Håller med dig till fullo.
Den sämsta bilden är den som aldrig togs. Den sämsta kameran är den som inte används.
En dyrbar systemkamera hemma i byrålådan, är betydligt sämre än en Instamatic som används.
Och du, varför inte räkna in budskapet i kvalitén?!

HJP

T.o.m en suddig Instamaticbild på en singel A29 på linje 16 är välkommen!
Glad midsommar HJP!

Mr H

Mr G

Men, så dålig kvalitet har väl inte den här bilden. Jag tycker att den är riktigt bra för att vara en Instamaticbild och är full av beundran för Mr H J:r som klarade av att ta en så förhållandevis skarp bild med den långa slutartid som Instamatickamerorna hade. Själv darrade jag som ett asplöv för det mesta, och de flesta bilderna jag tog med Instamatic blev totalt misslyckade.
吉先生

Gunnar D



Känns som det är läge att lägga in denna nyinskannade reprisbild. Jag minns precis hur det kändes: Här står jag med min kamera laddad med Kodachrome II (18,95 kr på Broddmans) bara för att det är någon dryg vecka kvar innan Dagen H och sedan kommer något jag aldrig sett tidigare: H19 på linje 36! Men någon klåfingrig har lagt beslag på frontemblemet och ett fult smutsmärke framträder! Upprördheten gjorde att jag inte förmådde hålla kameran stilla och detta blev resultatet! Men budskapet är väl viktigare än kvaliteten även i detta fall, hoppas jag.

H19 5166 vid Västerbroplan 25 aug 1967.

Mvh Gunnar

Mr H

Absolut! Tack!
Det framgår dessutom klart och tydligt att vagnen är oklanderligt skyltad!
Gammal hemmaplan för en sydvästmetropol (67, 68)!
Glad midsommar!
Mr H

Mr H

#80
Citat från: Mr G skrivet 21 juni 2012, 14:12:27 PM
Men, så dålig kvalitet har väl inte den här bilden. Jag tycker att den är riktigt bra för att vara en Instamaticbild och är full av beundran för Mr H J:r som klarade av att ta en så förhållandevis skarp bild med den långa slutartid som Instamatickamerorna hade. Själv darrade jag som ett asplöv för det mesta, och de flesta bilderna jag tog med Instamatic blev totalt misslyckade.

Tack för det!
Ändå så darrade jag säkert av skräck för risken av att föraren skulle upptäcka vad jag gjort med hans välskyltade Capitol!  ;D

Apropå den här bilden ja så kommer jag osökt att tänka på vad skönt det var kalla vinterdagar att ställa sig vid något av ventilationsgallren på Capitoler och Metropoler där varm luft strömmade ut!

Mr H

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 21 juni 2012, 15:49:10 PM


Känns som det är läge att lägga in denna nyinskannade reprisbild. Jag minns precis hur det kändes: Här står jag med min kamera laddad med Kodachrome II (18,95 kr på Broddmans) bara för att det är någon dryg vecka kvar innan Dagen H och sedan kommer något jag aldrig sett tidigare: H19 på linje 36! Men någon klåfingrig har lagt beslag på frontemblemet och ett fult smutsmärke framträder! Upprördheten gjorde att jag inte förmådde hålla kameran stilla och detta blev resultatet! Men budskapet är väl viktigare än kvaliteten även i detta fall, hoppas jag.

H19 5166 vid Västerbroplan 25 aug 1967.

Mvh Gunnar

Va? Den bussen har ju inga bakdörrar!

Och förresten håller jag inte med om att smutsmärket är fult. Helt klart är det ett smutsmärke, men jag tycker faktiskt att det är ett fint smutsmärke!  ;D
吉先生

HJP

Citat från: Mr H skrivet 21 juni 2012, 12:41:45 PM
T.o.m en suddig Instamaticbild på en singel A29 på linje 16 är välkommen!
Glad midsommar HJP!

Mr H
****
He he  :D

Ja, en sådan bild är alltid välkommen  ;)

TREVLIG MIDSOMMAR till dig och alla andra busssnackare (så måste det väl stavas?)  ;)  ;)

HJP

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 21 juni 2012, 15:49:10 PM
Känns som det är läge att lägga in denna nyinskannade reprisbild. Jag minns precis hur det kändes: Här står jag med min kamera laddad med Kodachrome II (18,95 kr på Broddmans) bara för att det är någon dryg vecka kvar innan Dagen H och sedan kommer något jag aldrig sett tidigare: H19 på linje 36! Men någon klåfingrig har lagt beslag på frontemblemet och ett fult smutsmärke framträder! Upprördheten gjorde att jag inte förmådde hålla kameran stilla och detta blev resultatet! Men budskapet är väl viktigare än kvaliteten även i detta fall, hoppas jag.

Mvh Gunnar
****
Bra att du köpte den kameran, och bilden är bra! Tack för den  :D

HJP

Mr G





Det finns en detalj i de här i tråden publicerade bilderna som jag funderar över. Och det är om SS/SL hade sanktionerat fulskyltning på Metropolerna på linje 10 den sista sommaren. Det mesta inom SS var mycket strikt, och utrymmet för egna initiativ var i vanliga fall inte särskilt stort.

På den övre bilden är skyltningen gjord efter regelboken, men pga att ettan varit oanvänd och att nollan har solkats i tjänst på ev linjerna 70, 80, 110, 130 och kanske någon mer, framstår den regelrätta skyltningen nu som rena fulskyltningen.

På den nedre bilden har man valt att endast använda tiotalrullen, och då ser skyltningen bättre ut, men den strider antagligen mot regelverket, och siffrorna hamnar för långt till vänster i linjekrukan. Reglementet säger att detta är fulskyltning.

Kan man ha satt fulskyltningen i system den här sommaren tro ???

吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 23 juni 2012, 17:24:12 PM

Kan man ha satt fulskyltningen i system den här sommaren tro ???


Reglementet och vi å ena sidan och förarna å den andra sidan, kanske. Dessa H19 cirkulerade väl denna sommar mellan linjerna 10, 100 och 130. Lättare då att skylta 10 med hundra/tiotalsrullen som de flesta verkar ha gjort även om det också fanns förare som var "skönandar".

/Gunnar