Mer om Jemtlands veteranbussar

Startat av Peter Rost, 31 maj 2012, 08:01:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Skillnaden är att på vissa håll får man kraftigt stöd från kommun och stora EU-pengar. Främst då i gles- och avfolkningsbygder. Då går det givetvis lite lättare. Det är också lättare att få till billiga lokaler, billig uppställning och de som träffas är bekanta som kan utöva social samvaro utöver mekandet.

saurer

Fast man måste nog snacka en massa först för att verka fram något bra

Vi var fyra svenska fordon i Röros ,det måste väl anses som något rekord
och Brattbytorpet var där med en Skvader med Brunflo kaross ,väldigt speciell.de var fyra personer med ca40 mils resväg enkel väg ,det är berömvärt för en idell förening ,så visst går det att åka en bit ,som förening ochså

Det jag menar är att Svof nu som vill vara en nationell bussförening borde kunnat åka på en sådan tillställning och visa upp sig och knyta kontakter,och vad är det som säger att passagerarna måste kliva på i stockholmstrakten ,det skulle vara bra för det Nordiska samarbetet
Nästa år arrangerar RHF treff i Laerdal i lite spektakulär natur ,det är trevligt att uppleva Norge i gammalbussar
Men Norge är Norge så uppehället kostar tyvärr ,men man får valuta för pengarna vad det gäller bussintresset

I Röros pratade man om en nordisk träff i mitten av Sverige ,skulle vi kunna anordna en sådan

Jag tror att det måste finnas en lokal eller personlig förankring i fordonen om man ska engagera sig i en renovering ,det vad det jag menade med en Waxholmsbuss i Örebro ,förvisso har GDG klubben i Mora trakten en icke lokalt förankrad buss,de äger en Hägglundare från Ö-vik, så visst går det

Men över till kärnfrågan,vi borde bilda någon form av riksorganisation ,Kanske vi kan kalla den Sveriges veteranbussförbund,för det är ju som någon skrev att det behövs någon som tar tag i olika arrangemang och kanske kontakt med mydigheter osv

Ska vi omorganisera Svof till ett sådant eller ska den bara bli en medlem i en sådan organisation
ska en sådan organisation äga några fordon eller bara vara administrativ

Det är som Greger skriver ,att det finns väl fungerande föreningar ute i landet som kanske inte intresserad av en lokalavdelning  av Svof ,men kanske en samarbetsorganisation

och kanske på vissa ställen det finns behov av någon form av lokalavdelning vad vet jag



saurer

Det vi kanske skulle börja med är att lista upp alla aktiva veteranbussar i Sverige
Kanske det är något för får vän Herr Rådeström med sin eminenta databas

bilomnibussen

Jag har skrivit detta förut men bör påpekas igen. Det måste tillskapas arkivplats för folks privat ihopsamlade busshistoriska material. Då kan vi skapa en kunskaps- och bildbank av största värde och betydelse. Har tidigare tagit upp detta med Nordiska Muséet som dock bara har begränsade resurser. Det finns ju lokala arkiv runt om i landet men någonstans borde det samordnas så att helheten består.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Jag har skrivit det förr:
Vill några medlemmar arrangera en resa till t ex Röros med någon av föreningens bussar så är det bara att ta tag i det själva. Det går inte att sitta på läktaren och tycka vad andra ska göra eller inte göra. Vi har som jag skrev fullt upp på våren med förberedelserna för vår trafik, jag t ex ägnade ca 20 timmar åt att fixa och besiktiga en av våra bussar häromdagarna. Vi driver faktiskt ideellt ett bussbolag med flera vagnar i yrkesmässig trafik, och det tar sin tid, samtidigt som vi har heltidsjobb. Ingen av oss har tid att utöver detta driva en resebyrå och försöka få ihop resenärer till en flerdagarstripp. Vi har haft info om Röros i våra utskick, men INGEN har åtagit sig att arrangera någon SvOf-tur dit.

I en ideell förening är var och en sin egen bartender, det finns inte "andra" som fixar allt.

Jag vet att flera SvOf-medlemmar var i Röros, och även SvOf styrelsemedlem Ljunggren, så nog var SvOf representerade på plats ändå.

Mindre snack och mera verkstad, tack!