Mer om Jemtlands veteranbussar

Startat av Peter Rost, 31 maj 2012, 08:01:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Framtiden för bussarna tycks fortfarande vara oviss.  :P

Ove Bojarp

Det senaste jag läst är att man har beslutat att veteranbussarna
ska säljas enligt en notis i en lokaltidning, så då är det väl
inget att säga som att det skulle vara ovisst om deras framtid

Fridgemaster

Usch! Det låter inge bra då det beryktas att det ska finnas köpstarka intressenter från USA på Brockwayen.
Man kan ju hoppas på att dom låter karossen finnas kvar i Sverige vid ett eventuellt köp  :P
Blir väl säkert att dom vill sätta på en inhemsk kaross när den väl är i USA.

/Fan på väggen

Ersa

Brockwaybussen lär försvinna snabbast av alla bussar. Det finns många krafter som i decennier velat ta "hem" den till USA.
Men jag hoppas att det hela går att lösa, så alla får stanna i det svenska föreningslivet.

Lars-Håkan_E

Det finns ju flera intressenter i länet på flera av bussarna, intressenter som är väldigt seriösa, det lär bara vara enstaka bussar som lär bli svårare att bli av med inom länet, Västmanlandsbussen och CR 111:an.

bilomnibussen

Kunde inte de där seriösa intressena gå samman i en förening och ta över rubbet? Eller är det för mycket pengar i enstaka fordon? Något kunde ju kanske säljas vidare som inte från början funnits i Jämtland.
Mvh Jan G

Lars-Håkan_E

Citat från: bilomnibussen skrivet 02 juni 2012, 08:48:29 AM
Kunde inte de där seriösa intressena gå samman i en förening och ta över rubbet? Eller är det för mycket pengar i enstaka fordon? Något kunde ju kanske säljas vidare som inte från början funnits i Jämtland.
Mvh Jan G

Ja och nej.

Möjligheten fanns ju för befintlig förening att få bussarna till skänks men det sumpade man genom att driva kravet på årliga bidrag, något som ingen annan bussförening har.
I Veteranbilklubben finns det ett ytterst marginellt antal bussintresserade vilket givetvis har påverkat inställningen till bussarna, det är nog en tidsfråga innan klubben kommer att vilja bli av med "Postbussamlingen" också som även den kostar stora pengar i garagering, här äger man dock bussarna.

Västmanlandsbussen (som härstammar från samma bussåkare som SVOF:s skakfyra) har ju inget värde i Jämtland däremot säkert på annat håll och CR 111:an är det ju bara skrotvärdet på.

Sannolikt kommer flertalet av bussarna med Jämtländskt förflutet att hamna hos avläggare till ursprungliga ägare och det är en bättre lösning än föreningsmodellen, här ligger ju Sverige årtionden efter Norge o Finland till stor del beroende på att det inte finns någon rikstäckande förening med ett övergripande intresse/ansvar.


KG

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 10:01:12 AMhär ligger ju Sverige årtionden efter Norge o Finland till stor del beroende på att det inte finns någon rikstäckande förening med ett övergripande intresse/ansvar.

Vad kan det bero på?
Kan det bero på svenskars ovilja att sammarbeta?

Jag har varit med i många föreningar och det är ständigt samma sak, bråk, ryktesspridning och mobbing.

Björn Forslund

Citat från: KG skrivet 02 juni 2012, 12:54:26 PM
Vad kan det bero på?
Kan det bero på svenskars ovilja att sammarbeta?

Jag har varit med i många föreningar och det är ständigt samma sak, bråk, ryktesspridning och mobbing.

Jag kan bara påpeka att SvOf varit i kontakt med Östersunds Kommuns kanslichef Johan Palm och vi har erbjudit oss att ta emot bussarna utan kostnader för kommunen. Vi har även kontakter som kan härbärgera de finaste bussarna inomhus, dock ej i Jämtland.
Kommunen har dock meddelat att man inte avser att skänka bort bussarna.
Vi har gjort vad vi kan i frågan.

Avsaknaden av rikstäckande förening med pondus beror på flera orsaker. Tyvärr är många bussintresserade bara intresserade av det som finns vid "hemknutarna" och helt ointresserade av annat. detta har lett till att det finns en massa lokala föreningar runt om i landet utan kontakt med varandra.

Lars-Håkan_E

Problemet för SVOF:s del är att tåget s a s redan hade gått och beslutet redan tagits.

I april fanns det fortfarande en möjlighet att få ta över fordonen på samma villkor som för JVBK, dvs fritt avhämtat Östersund men då fanns det ingen förening som ville ta på sig detta ansvar och typ fördela fordonen mellan sig, utan då gällde det enbart den ståndpunkten att bussarna skulle vara kvar i kommunal ägo alternativt på annat sätt i orubbat bo i Jämtland.

Nu tror jag att resultatet förmodligen blir bättre med enskilda företagare med olika anknytningar till de bussar som härstammar från länet tar över, den ekonomiska belastningen blir mindre och chansen att bussarna bibehålls i skick blir större än om hela samlingen hamnat hos JVBK, SVOF eller SSS.

De bussar som det inte finns något större lokalt intresse för är nog Västmanlandsbussen (som är fejkad jämtlänning) och CR 111:an

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juni 2012, 14:44:50 PM
Problemet för SVOF:s del är att tåget s a s redan hade gått och beslutet redan tagits.

I april fanns det fortfarande en möjlighet att få ta över fordonen på samma villkor som för JVBK, dvs fritt avhämtat Östersund men då fanns det ingen förening som ville ta på sig detta ansvar och typ fördela fordonen mellan sig, utan då gällde det enbart den ståndpunkten att bussarna skulle vara kvar i kommunal ägo alternativt på annat sätt i orubbat bo i Jämtland.

Nu tror jag att resultatet förmodligen blir bättre med enskilda företagare med olika anknytningar till de bussar som härstammar från länet tar över, den ekonomiska belastningen blir mindre och chansen att bussarna bibehålls i skick blir större än om hela samlingen hamnat hos JVBK, SVOF eller SSS.

De bussar som det inte finns något större lokalt intresse för är nog Västmanlandsbussen (som är fejkad jämtlänning) och CR 111:an


SvOf och MHRF har diskuterat detta sedan länge. Men så länge det fanns en chans att JVBK och kommunen kunde komma överens ville vi givetvis inte lägga oss i förhandlingarna. Via en medlem i Jämtland har vi fått information fortlöpande.

Lars-Håkan_E

I april var det redan klart att det inte skulle bli någon överenskommelse med JVBK, då lämnade man ett rådrum för någon annan sammanslutning att ta över bussarna på samma villkor men ingen visade intresse för detta utan man upprepade bara att JVBK (som inte ville ha bussarna då) skulle ha dem, så även MHRF som du nämner.

Jag snackade själv med ansvariga handläggare i den vevan.

Det här är ju tyvärr ytterligare en händelse som visar skillnaden mellan veteranbusshobbyn i Sverige kontra Norge och Finland.

SVOF borde vara den här paraplyorganisationen som Sverige saknar men det är man inte idag då det mesta är koncentrerat till Stockholm, detsamma gäller SSS som väl egentligen inte har någon koppling till bussar egentligen, sedan finns det ett otal små lokala föreningar + alla privata samlare.

Ersa

Men går det att dra igång en rejäl paraplyorganisation nu under 2010-talet, eller är Sverige alltför centraliserat till Stockholm för att det skulle fungera med samma metoder som man redan arbetar med i Norge och Finland?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2012, 20:17:39 PM
Men går det att dra igång en rejäl paraplyorganisation nu under 2010-talet, eller är Sverige alltför centraliserat till Stockholm för att det skulle fungera med samma metoder som man redan arbetar med i Norge och Finland?

Det är både 08 problematiken och misstroendet mellan föreningarna och mellan föreningar och privata bussintresserade.

Både SVOF o SSS är ju starkt 08-fierade, i den förra föreningen är ju alla ordinarie i styrelsen från 08 området och SSS ligger ju inte långt efter.