Släpvagn till Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 13 oktober 2007, 19:42:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2008, 19:09:43 PM

Bilder kommer.
1288  Volvo B58 60T/Säffle, -71
2336  Volvo B10M 65/Säffle, -84  (omlack från SJ till Ötraf)

/Christian 




SJ 1291 i Norrköping 1985-03-23.


Swebus 2336 i Norrköping 1999-07-01. Bussen hade då blivit Ötraf-lackad och flyttad från Mjölby till Norrköping.
Släpvagnskörningen var då slut sedan länge.

HJP

****
Tackar&Bockar!
Mycket snyggt!

HJP

S Svensson

Det är väl inte 2336 som är på fotot. Inv nr visar ju 2363 som ju är en B10M med Wilsonlåda och som blev lev till Jö. Denna gick ibland till Göteborg. Några undrade då var denna skulle gå. Den var utrustad med skyllt och märkning för Kalmar Län och även Jönköpings län. Svaret var att denna gick som reservvagn på linje 325.
När trafiken i Jö förändrades genom att fd Eksjö busslinjegrupp överläts till andra aktörer så flyttades 2363. Ev kan den en kort tid funnits i Tranås. Därifrån gick bussar åt båda hållen,alltså norrut och mot Jönköping. Nå Christian,vi får säkert se 2336 också. Denna hade väl man vxl S680??.

Christian Ljunggren

Ja va f-n, nu tog jag fel bild!
Ja, 2336 hade manuell S6-90/split, liksom sina syskon 2334, 2335 o 2337.
Omlackad i Ötraf blev den i alla fall, liksom 2363.
Utseendemässigt var de i alla fall lika 2363 o 2336.

/Christian

S Svensson

Det gör ingenting. 2363 är alltså den  sista bussen i SJ nummerserie som har Wilson. Det var 6 st som fick detta 2358-2363. Också (se tidigare) den sista tvåaxliga buss som hade dubbla strålkastare på var sida.

Mikael Blom

Var det inte 2363 som hade annorlunda lägen på den 5-växlade Wilson-lådan? Backväxeln låg där femman brukade vara längst upp till höger eller något sådant. Kan förvisso ha varit 2362 istället. 2360 och 2361 var ju stationerade i Jönköping så de hade jag lite mer vana vid. 2361 gick för övrigt på 325:an i mitten av 80-talet innan den ersattes av 2931 och med 2814 som reservvagn. Att 2363 har gått på denna min favoritlinje visste jag inte. Kan ha varit innan eller efter de härliga år då jag var femte dag tillbringade tre och en halv timme i Vk. Med kvartstid givetvis... ;)

Men för att återgå till ämnet så hade SJ Buss Jönköping släpvagn så sent som i början på åttiotalet. Vill minnas att jag höll på att få med mig en sådan i en tur till Gislaved som jag då slapp med en lättnadens suck, vilket jag idag tycker var synd. Hade varit kul med den erfarenheten också.

/Micke


Ingwar Åfeldt

Citat från: Axel skrivet 15 oktober 2007, 16:34:03 PM
I Norrköping fanns i början av åttitalet två släp, ett åkte till Vikbolandet med post på morgonen och återresans last gjorde att man brukade parkera den med öppna luckor på busstationen vid Rodgagatan.
Gick det andra till Söderköping-Valdemarsvik?

Ett av släpen användes på onsdagseftermiddagar på linjen till Linköping. Anledningen var att det var mycket gods från Tupperware som gick ut på onsdagarna. Jag kommer dock inte ihåg om släpet gick tillbaka följande dag eller ej.

SJ hade också ett släp i Ösmo fram till dess pendeltågstrafiken till Nynäshamn startades.

M v h
Ingwar