Släpvagn till Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 13 oktober 2007, 19:42:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2007, 22:00:45 PM
Mycket läcker bild! Men du körde nog lite vilse. För du hamnade i Falköping och inte i Lidköping. Lätt gjort dock att ta fel i snöovädret. ;)
Ett senkommet tack för senast förresten. Fast det var i januari 1998.

Falköping stämmer nog bättre, fast jag var i Lidköping samma natt och det var inget vidar väder där heller!  :)

Jo det är ett tag sedan, detta är ersättaren till den som du skrev om!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

michael k

blue stetra 415 är som slaka bananer med gångjärn på mitten nästan lite väl bra svängradie på dom

Blue

Citat från: michael k skrivet 11 december 2007, 23:39:31 PM
blue stetra 415 är som slaka bananer med gångjärn på mitten nästan lite väl bra svängradie på dom

Visst är det fint när man kan slå en rundpall varsomhelst utan att tänka efter, nästa vecka sitter man i en s417hdh och håller på att göra bort sig i första korsningen...  ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Martin Maltkvist

Citat från: Blue skrivet 12 december 2007, 00:48:37 AM
Visst är det fint när man kan slå en rundpall varsomhelst utan att tänka efter, nästa vecka sitter man i en s417hdh och håller på att göra bort sig i första korsningen...  ;)
Hur förändras antalet platser med olika antal stolsrader i Setrabussarna?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Blue

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 december 2007, 22:47:20 PM
Hur förändras antalet platser med olika antal stolsrader i Setrabussarna?

Nu får vi kanske en ny tråd men här kommer mitt svar.

415hdh kommer som standard med 49 + 1 vilket är tre stjärnigt, tyskarna kör mest med 46 + 1 vilket torde ge fyra stjärnor.
416hdh säljs nog mest med 50 + 1 fyra stjärnor.
417hdh finns i massor av varianter 54 + 1 eller 56 + 1 som är det Scandorama vill ha och dubbeldäckar konkurrerande 59 + 1.

Tyvärr så är den svenska resebranschen väldigt fixerad vid 50 platsers bussar, även om dom inte nyttjar dom sista 3-4 platserna mer än tre gånger om året.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Knut

Det er også flere selskaper i Norge som har slep. Hender at kundene har veldig mye bagasje evt at man ikke vil kjøre med overlast også
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

HJP

Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM


Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.




****
Tack för den bilden! Mycket trevliga släp, enligt min mening.
Finns det fler liknande bilder, så tittar jag gärna på dem  ;) :)

HJP

S Svensson

Släp ja. Vilka var nummerserierna till SJ och var det Kalmar och Örnsköldsvik som tillverkade dom.(eller dem).

Christian Ljunggren

Citat från: S Svensson skrivet 13 december 2007, 18:33:31 PM
Släp ja. Vilka var nummerserierna till SJ och var det Kalmar och Örnsköldsvik som tillverkade dom.(eller dem).


KVAB och H&S ja, men även SKV i Katrineholm.
Enstaka andra fabrikat har också förekommit hos SJ i modern tid.

/Christian

Simon Bertilsson

Citat från: Ivo skrivet 15 oktober 2007, 16:01:08 PM
Just denna typ av släpvagn hade man på bussarna i Nacka - Värmdö trafiken framförallt på Stavsnäs körningar.

Ett sådant släp finns på en villatomt i Killebäckstorp på Bjärehalvön.

Niclas Rosenius



     Härjedalingen har haft släp efter sin S431DT några gånger jag sett den nu i vinter.

    //Niclas

HJP

Citat från: Norrortsmicke skrivet 13 oktober 2007, 19:42:00 PM


Det är inte ofta man ser släpvagn till buss. Här är en bild som Magnus Vessla tog på 1980-talet. Det är en släpvagn tillhörandes SJ-Buss. Jag kan tänka mig att det var vanligare med släp till buss förr i tiden. Jag har sett en bild på en Scania BF76 / Larvik med släp, båda tillhörandes SJ.


****


Jag bläddrade bland gamla bilder, och fann en bild på samma typ av släp, men från andra hållet. Nu kan man hyggligt, se alla sidorna av SJ-släpet.
Bilden på SJ 8667 tog jag vid dåvarande SJ-skolan i Mjölby hösten 1980.

HJP


Christian Ljunggren

Citat från: HJP skrivet 06 april 2008, 16:33:57 PM
****


Jag bläddrade bland gamla bilder, och fann en bild på samma typ av släp, men från andra hållet. Nu kan man hyggligt, se alla sidorna av SJ-släpet.
Bilden på SJ 8667 tog jag vid dåvarande SJ-skolan i Mjölby hösten 1980.

HJP




Se där ja 8667.
Det var SJ Norrköpings region sista släp och det fanns kvar för att användas vid tågersättningar Mjölby-Hallsberg för resgodset. SJ 1288 användes som dragare i det längsta, men med ålderns rätt så blev ju även den degraderad och dragkrok eftermonterades på SJ 2336 för detta ändamål. Den modernaste SJ buss som fick dragkrok, om än efter leverans.
Slopad under Swebus tid och såld 93-04-20 till en privatperson i Trönödal.

Mvh

Christian

HJP

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 06 april 2008, 17:16:55 PM

Se där ja 8667.
Det var SJ Norrköpings region sista släp och det fanns kvar för att användas vid tågersättningar Mjölby-Hallsberg för resgodset. SJ 1288 användes som dragare i det längsta, men med ålderns rätt så blev ju även den degraderad och dragkrok eftermonterades på SJ 2336 för detta ändamål. Den modernaste SJ buss som fick dragkrok, om än efter leverans.
Slopad under Swebus tid och såld 93-04-20 till en privatperson i Trönödal.

Mvh

Christian

****
Tack för den upplysningen  :)

Vad var SJ 1288, och 2336 för bussar?
Skulle vara intressant om någon lade ut en bild på dessa, eller likadana.

HJP

Christian Ljunggren

Citat från: HJP skrivet 06 april 2008, 17:21:23 PM
****
Tack för den upplysningen  :)

Vad var SJ 1288, och 2336 för bussar?
Skulle vara intressant om någon lade ut en bild på dessa, eller likadana.

HJP


Bilder kommer.
1288  Volvo B58 60T/Säffle, -71
2336  Volvo B10M 65/Säffle, -84  (omlack från SJ till Ötraf)

/Christian