En Metropol i Brommahallen

Startat av Gunnar D, 15 maj 2012, 12:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: John skrivet 16 maj 2012, 23:03:54 PM
Kan tänka mig det att dom var ett ganska stort föremål för underhåll då jag har för mig att dom var tryckluftsdrivna. Måste vara som bäddat för problem vintertid  :( Vänta nu Metropol hadde ingen tryckluft  :-\ då måste dom varit hydrauldrivna som allt annat på dom vagnarna?

John.

Det där är en bra fråga! Ska se om jag hittar min verkstadshandbok för Metropol under dagens lopp! Någon slags fjädermekanism var det nog i alla fall. När föraren fällde ut så gungade klubborna harmoniskt i en avtagande rörelse för att slutligen fastna i helt uppfällt läge. I nästa läge tillbaka i sitt fack med ett ljudligt KLONK. Kanske en elektromagnet som styrde
med fjäderbelastad frigivning?

Jag har för mig att det fanns Metropoler som efter ombyggnaden hade de invändiga facken kvar men utvändigt igensatta förstås! Bör ha varit de sist reviderade?

Mr H

Mr H

Tyvärr så framgår det inte av Servicehandboken.

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2012, 09:19:41 AM

Jag har för mig att det fanns Metropoler som efter ombyggnaden hade de invändiga facken kvar men utvändigt igensatta förstås! Bör ha varit de sist reviderade?

Mr H

Där minns du nog rätt! På exvis 75162 (rev 26/9-63) verkar de invändiga facken finnas kvar samt att körriktningspilarnas hål i frontsargen har täckts över med små plåtar. Beslutet om högertrafik resulterade säkert i bl.a. dessa förenklingar.

/Gunnar

Mr H

Egentligen synd att ingen sådan Metropol blev utnämnd till museivagn då hade det varit enklare att återställa detta ex.vis med hjälp av delar från Jönköpingsmetropolen. Å andra sidan så var väl dessa vagnar vita invändigt så det kanske hade behövts återställas. Kanske det fanns sent reviderade Metropoler som var gröna inuti OCH hade uttag och lådor kvar (OCH bruna stolshandtag OCH runda fönster).

Hur var det egentligen med de bruna stolshandtagen och de rundade fönstren? Inte kan man väl ha bytt ut dessa delar vid revisionen? Kan det ha varit olika underleverantörer till olika delar? De sista Metropolerna hade kanske aldrig runda fönster?
SSS bytte från raka till runda fönster på 5122 efter övertagandet men är det rätt?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 17 maj 2012, 14:55:45 PM
.
Hur var det egentligen med de bruna stolshandtagen och de rundade fönstren? Inte kan man väl ha bytt ut dessa delar vid revisionen? Kan det ha varit olika underleverantörer till olika delar? De sista Metropolerna hade kanske aldrig runda fönster?
SSS bytte från raka till runda fönster på 5122 efter övertagandet men är det rätt?

Försökte analysera lite bilder och kom fram till att iaf de "tidigare" H19 hade runda fönster från början. Även bl.a. 75140 hade det men uppträdde med raka efter revision, vilket den absoluta merparten H19 väl gjorde. Den först reviderade (75023) tycks dock haft kvar runda även efter revision.
SSS och Scanias H19 hade säkert runda fönster vid leverans.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 18 maj 2012, 12:12:38 PM
Försökte analysera lite bilder och kom fram till att iaf de "tidigare" H19 hade runda fönster från början. Även bl.a. 75140 hade det men uppträdde med raka efter revision, vilket den absoluta merparten H19 väl gjorde. Den först reviderade (75023) tycks dock haft kvar runda även efter revision.
SSS och Scanias H19 hade säkert runda fönster vid leverans.

/Gunnar

Intressant! Fönstren är i och för sig väldigt lätta att byta. Man rycker bara i en stålvire per fönster men konstigt ändå att man gjort sig sådant besvär. Däremot så har jag inget minne av Metropoler som hade blandat med raka och runda fönster. Det enda på Metropolerna som kunde se lite konstigt ut var Capitoldörrarna/H21-dörrarna som väl var utbytesdörrar. De förekom enstaka eller helt på vissa Metropoler.

Mr H


Gunnar D

Citat från: Gunnar D skrivet 18 maj 2012, 12:12:38 PM
Försökte analysera lite bilder och kom fram till att iaf de "tidigare" H19 hade runda fönster från början. Även bl.a. 75140 hade det men uppträdde med raka efter revision, vilket den absoluta merparten H19 väl gjorde. Den först reviderade (75023) tycks dock haft kvar runda även efter revision.

Även 75075 hade runda fönster i aug 1963 (dvs efter revision).  Ett bidrag till Metropolforskningen.

/Gunnar

Mr H

Jag har hört att Scanias Metropol har körförbud efter den delvisa återbyggnaden av blinkerssystemet/klubborna.Signalutrustning fram saknas enligt typintyget. Hoppas att det inte är sant.

Är det så, och att det inte åtgärdas, så är det speciellt trist i och med att SSS kört livet ur motorn på 5122 och Spårvägsmuseets Metropol är den halvmesyr som den är!

Mr H


Björn Forslund

Vart tog motorn från den andra metropolen vägen, den som Spårvägsmuseet skrotade som reservdelsobjekt?

Danne

Citat från: Mr H skrivet 11 november 2012, 10:52:38 AM
Jag har hört att Scanias Metropol har körförbud efter den delvisa återbyggnaden av blinkerssystemet/klubborna.Signalutrustning fram saknas enligt typintyget. Hoppas att det inte är sant.

Är det så, och att det inte åtgärdas, så är det speciellt trist i och med att SSS kört livet ur motorn på 5122 och Spårvägsmuseets Metropol är den halvmesyr som den är!

Mr H

5122 står för lite vårservice på Keolis depå i Odensbacken och går aldeles utmärkt i motorn  :)

Mr H

Citat från: Danne skrivet 19 april 2013, 15:03:13 PM
5122 står för lite vårservice på Keolis depå i Odensbacken och går aldeles utmärkt i motorn  :)

Intressant. För två dagar sedan så svartrykte den svårt, men det kanske är det som servicen har botat då
får vi hoppas, så att det inte skall betraktas som en likare för hur andra motorer i SSS bussar mår!

Mr H

Danne

Citat från: Mr H skrivet 19 april 2013, 15:31:39 PM
Intressant. För två dagar sedan så svartrykte den svårt, men det kanske är det som servicen har botat då
får vi hoppas, så att det inte skall betraktas som en likare för hur andra motorer i SSS bussar mår!

Mr H

Åldern hade tagit ut sin rätt på ett membran i insprutningspumpen, så den inte kunde reglera mängden insprutad diesel ordentligt.
Så med ett helt membran monterat så går den jämnt och fint.

Björn Forslund

Citat från: Danne skrivet 19 april 2013, 15:39:14 PM
Åldern hade tagit ut sin rätt på ett membran i insprutningspumpen, så den inte kunde reglera mängden insprutad diesel ordentligt.
Så med ett helt membran monterat så går den jämnt och fint.

Är det detta membran som går att motorn går upp och ner i varv på tomgång hela tiden?
Nu är det inte Metropolen jag tänker på utan en D11-maskin.

Mr H

Citat från: Danne skrivet 19 april 2013, 15:39:14 PM
Åldern hade tagit ut sin rätt på ett membran i insprutningspumpen, så den inte kunde reglera mängden insprutad diesel ordentligt.
Så med ett helt membran monterat så går den jämnt och fint.

Lysande kul att höra!

Jag gissade på pumpen men tänkte inte på membranet direkt!

Mr H

Danne

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 april 2013, 15:47:28 PM
Är det detta membran som går att motorn går upp och ner i varv på tomgång hela tiden?
Nu är det inte Metropolen jag tänker på utan en D11-maskin.

På just den här modellen av insprutningspump så är det ett membran som reglerar gaspådraget, då det är luft/vackum styrt.
En D11 borde väl ha nån form av nyare Bosch pump med antingen wire eller el-gas, men det är svårt att säga utan att veta mer detaljer som årsmodell och vad den sitter i för fordon?