En Metropol i Brommahallen

Startat av Gunnar D, 15 maj 2012, 12:53:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En Metropol ska visst köra ut i trafik men en del konstigt verkar det vara med den...  :)

Mvh Gunnar

Max W

Får man gissa att bilden är tagen i samband med att Brommahallen fyllde 50 år? Då stod en Metropol ensam uppställd på detta sätt skyltad 113 och givetvis flaggprydd. Den som så önskade kunde gå in i bussen, ta på sig en skärmmössa med SS-emblem, sätta sig vid ratten och bli fotograferad.
/Max

Fredrik Klint

Det konstiga(?) är att den har varken originalblinkers fram i listen eller fixlights som de erhöll efter revision. Men det finns kanske mer saker?

Svempa

Det är en veteranare Ny volvo i bakgrunden och ny regskylt avslöjar . Bra bild

K R

Citat från: Fredrik Klint skrivet 15 maj 2012, 14:49:22 PM
Det konstiga(?) är att den har varken originalblinkers fram i listen eller fixlights som de erhöll efter revision. Men det finns kanske mer saker?

Hej!

Däremot har den de sidomonterade körriktningsklubborna, högersidans klubba är synlig bakom förarens sidofönster.
Denna Metropol, som tillhör Scanias fordonshistoriska samlingar, har däremot de bakre blinkpilarna kvar på bakpartiet.
För övrigt har denna Metropol nummerrullar med annat tunnare typsnitt än det som var original på vagntypen.

mvh K R

Mr G

Man fastnar väl för olika grejer när man jämför med originalet. Jag stör mig t ex på regskylten, alldeles för stor, och fel modell, men det kanske jag får acceptera. Däremot att man valt det typsnittet för linjenummerrullarna är helt oförlåtligt. Inte bara att siffrorna är smalare, trean är helt enkelt tokfel. Metropoler ska ha treor med rak överkant, allt annat är oacceptabelt. Det är ju ändå en Metropol!!!
吉先生

Cero

Vilket nr hade denna i SS-tjänst?

K R


Mr H

Citat från: Mr G skrivet 15 maj 2012, 18:55:03 PM
Man fastnar väl för olika grejer när man jämför med originalet. Jag stör mig t ex på regskylten, alldeles för stor, och fel modell, men det kanske jag får acceptera. Däremot att man valt det typsnittet för linjenummerrullarna är helt oförlåtligt. Inte bara att siffrorna är smalare, trean är helt enkelt tokfel. Metropoler ska ha treor med rak överkant, allt annat är oacceptabelt. Det är ju ändå en Metropol!!!

Ja fast Scaniamuseet kunde i alla fall måla en riktig snibb! Bussen reviderades i samband med att Scania skulle lämna anbud på en större bussorder till USA och Metropolen skulle visa på ett tidigt samarbete Sverige-USA. Metropolen var t.o.m över till USA! Varför man rev ut de ursprungliga linjenummerrullarna och ersatte med dessa trista siffror är obegripligt. Siffrornas typsnitt på Metropolerna var också en del i USA-konceptet! Sedan så kunde man väl gärna ha hängt upp ett extraljus i fronten också!

Jag har hört att Scaniametropolen inte är godkänd för trafik därför att den har en udda uppsättning körriktningsvisare som inte stämmer med någon registreringsbesiktning för Metropolerna. I visat skick skall den ju ha körriktningspilar även i fronten för att vara komplett. Kanske tyckte Scania att det var en överloppsgärning att ta sig igenom frontens kraftiga kollisionslist för att montera dessa fast å andra sidan borde ett företag av Scanias kaliber lätt fixa det, Den andra godkända reg.besiktningen är ju då förstås Fixlights.
Trevlig bild hur som helst!

Mr H

John

Hadde dom även slickepottpilarna i kombination med pilarna i listen? Har alldrig tänkt på det förut. Sen försvann allt detta till förmån för fixlights?

John.

Gunnar D

#10
Citat från: Max W skrivet 15 maj 2012, 13:36:23 PM
Får man gissa att bilden är tagen i samband med att Brommahallen fyllde 50 år?
Bilden togs i samband med Nockebybanans 60 årsjubileum i okt 1989.

Citat från: Mr H skrivet 15 maj 2012, 22:16:58 PM
Sedan så kunde man väl gärna ha hängt upp ett extraljus i fronten också!
Ja, "hjälpstrålkastaren" som man var så impad av som barn när Metropolen kom i mörkret! Den är ju ett måste!

/Gunnar

Max W

Citat från: Gunnar D skrivet 16 maj 2012, 08:53:39 AM
Bilden togs i samband med Nockebybanans 60 årsjubileum i aug 1989.
/Gunnar
Ja, så var det ju! Det var väl samma dag "12:an" fick tillbaka sitt nummer. Den hade ju nr 120 ett tag. Frugan plåtade både sista 120:an och första 12:an därefter vill jag minnas.
Klickar man på http://www.trafikminnen.se/julia_caesars_julaftnar.html kan man läsa om en av spårvagnens beskyddare.
/Max

Mr H

Citat från: John skrivet 15 maj 2012, 22:54:23 PM
Hadde dom även slickepottpilarna i kombination med pilarna i listen? Har alldrig tänkt på det förut. Sen försvann allt detta till förmån för fixlights?

John.

Ja och klubborna försvann vid revisionen och byttes mot Fixlight.klubbornas ersättande var verkstädernas önskemål. De var förmodligen jobbiga att arbeta med men jag tror också att facken för klubborna var ganska så rostbenägna.

Mr H

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 16 maj 2012, 13:19:17 PM
jag tror också att facken för klubborna var ganska så rostbenägna.
Mr H

Jaså, vilket fack kan klubborna ha varit med i ??? Saco- förbundet trafik och järnväg kanske då. Är inte de rätt rostbenägna...?  ;D
吉先生

John

Kan tänka mig det att dom var ett ganska stort föremål för underhåll då jag har för mig att dom var tryckluftsdrivna. Måste vara som bäddat för problem vintertid  :( Vänta nu Metropol hadde ingen tryckluft  :-\ då måste dom varit hydrauldrivna som allt annat på dom vagnarna?

John.