Alpus i Kungälv 1982

Startat av Mats Karlsson, 23 februari 2012, 16:43:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

Vid SvOf:s resa till GDG i Kungälv 1982 bjöd GDG oss på provtur i denna nya Alpus nr 1271. Till vänster utanför bilden ligger en restaurang där vi bjöds på middag av GDG. Flott och generöst värre!


1896

Härligt Mats, så ny buss och nån har redan hunnit pilla på Volvo emblemet.  ;D

Mats Karlsson

Jo tyvärr, men jag minns inte varför O:et hade försvunnit. Dålig limning kanske?

1896

Var väl två problem, när karossen kom, dels gick det inte att öppna skylt luckan inne i bussen om framdörren var öppen, detta löstes med en avkortad lucka på senare modeller. + att det var trångt mellan växelspaken och myntväxlaren, förare blev blodiga om händerna, konkret åtgärd vet jag inte, men man lär väl ha ökat utrymmet på något vis, för det blev ju bättre på senare modeller.  :)

j-a

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2012, 17:01:15 PM
Jo tyvärr, men jag minns inte varför O:et hade försvunnit. Dålig limning kanske?
Vanligt på dessa volvo märken att clipsen på baksidan trillade bort :'(

Ulf Fernestad

Volvo-texten försvann med 1399, fanns på några fåtal 14-vagnar (alpus) texten ersattes med snedstrecket, däremot fanns texten plus snedstrecket på vanhoolerna vad jag kan minnas

j-a

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 23 februari 2012, 22:51:18 PM
Volvo-texten försvann med 1399, fanns på några fåtal 14-vagnar (alpus) texten ersattes med snedstrecket, däremot fanns texten plus snedstrecket på vanhoolerna vad jag kan minnas
Ja från 17xx,18xx serien(vanhool) och 26xx-29xx serien fanns både streck och volvo märke

Jonas Gustafsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2012, 16:43:42 PM
Till vänster utanför bilden ligger en restaurang

=restaurang Fars Hatt!

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

bilomnibussen

Trevlig bild och trevlig busstyp som jag fick köra en hel dag, precis innan jag slutade vid GDG. I Ludvika hade vi vagn 1267, den tredje tillverkade. Vi fick den eftersom kollegan Gunnar Berglund var med i vagnkommittén för det nya karossbygget. Han var också fackklubbordförande.
Mvh Jan G

lycbr

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 februari 2012, 16:43:42 PM
Vid SvOf:s resa till GDG i Kungälv 1982 bjöd GDG oss på provtur i denna nya Alpus nr 1271. Till vänster utanför bilden ligger en restaurang där vi bjöds på middag av GDG. Flott och generöst värre!



Alpusen står fint parkerad på ett i dag lugnt torg med namn Gamla Torget. Tidigare gick Rikstvåan genom detta torg som var pulsådern genom Bohuslän. Kortet nedan är en bild som var med i Kungälvs-Posten den 21 feb 2012. Enligt insändaren är kortet taget år 1954, huset till höger vittnar om samma plats.

Mats Karlsson

#10
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 februari 2012, 14:37:42 PM
=restaurang Fars Hatt!

//Jonas G
Citat från: lycbr skrivet 25 februari 2012, 19:26:42 PM
Alpusen står fint parkerad på ett i dag lugnt torg med namn Gamla Torget. Tidigare gick Rikstvåan genom detta torg som var pulsådern genom Bohuslän. Kortet nedan är en bild som var med i Kungälvs-Posten den 21 feb 2012. Enligt insändaren är kortet taget år 1954, huset till höger vittnar om samma plats.

Tack för dessa inlägg! Jag funderade faktiskt lite över var i Kungälv bussen står och nu har jag hittat gamla anteckningar från SvOf-resan som säger just restaurang Fars hatt samt att GDG bjöd på fika där. Platsen stämmer alltså med vad ni säger, men jag kommer inte ihåg att det var framför kyrkan vi parkerade, men så bör det alltstå ha varit. Jag mindes dock fel, när jag skrev att vi bjöds på mat. Det var tydligen fika vi fick, lika gentilt det! Den person från GDG som gav oss en provtur i 1271 och bjöd oss på fikat var Åke Edmundsson. Han ordnade också studiebesök på Alpus bussfabrik.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 februari 2012, 20:51:59 PMHan ordnade också studiebesök på Alpus bussfabrik.

Nu blir jag avundsjuk, där har jag aldrig varit.  :'(

Mats Karlsson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 26 februari 2012, 17:02:43 PM
Nu blir jag avundsjuk, där har jag aldrig varit.  :'(
Alpus karosserifabrik 1982:


1896

Jag har ju varit vid anläggningen i Kungälv, men jag har aldrig varit inne i själva fabriken, det hade ju varit en otroligt intressant upplevelse.  :)