Äldre SKV i Liljeholmen

Startat av Gunnar D, 20 februari 2012, 18:18:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Denna röda SKV sågs vid Liljeholmen i okt 1976. Jag gissar att det är en Volvo men vet inget om dess historik. I bakgrunden ses f.d. GS B39 180 inför sitt uppdrag på linje 147 som nyss visats här. Bak är den prydligt skyltat 47 som väl hade varit ganska OK att skylta fram också.

Mvh Gunnar

Mr G

Citat från: Gunnar D skrivet 20 februari 2012, 18:18:53 PM
I bakgrunden ses f.d. GS B39 180 inför sitt uppdrag på linje 147 som nyss visats här. Bak är den prydligt skyltat 47 som väl hade varit ganska OK att skylta fram också.
Mvh Gunnar

67 hade väl passat att skylta också! Fast kanske någon trafikant hade krävt att få åka till Kronobergsgatan då ... ;D
吉先生

NHK

Jag fann den som fd Statens Järnvägars Biltrafik 2197.
Volvo B638 med chassinummer 635-97, årsmodell 1953.
Tidigare reg.nr. E627

/NHK

Tommy H

En östgötabuss alltså... Finns det några uppgifter om eventuella ägare efter SJ?
Kan den gått i Mjölbytrakten så det Rustorp som är framvevat är samma ställe som ligger ute i skogen mellan Mjölby och Boxholm?
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

BengaB40

Hej! Tänk att man kunde åka i en av SJ:s allra första Volvo B638:or så sent som 1976! Själv upplevde jag en syster, SJ-2160, som passagerare på 50-talet i Örebro med omnejd, en äkta SKV-gammelboxer! Tack för bilden! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: NHK skrivet 20 februari 2012, 18:59:15 PM
Jag fann den som fd Statens Järnvägars Biltrafik 2197.
Volvo B638 med chassinummer 635-97, årsmodell 1953.
Tidigare reg.nr. E627

/NHK

Tack för info! Visste väl att här får man svar på det man inte vet!

/Gunnar

Mats Karlsson

Citat från: Tommy P skrivet 20 februari 2012, 19:04:49 PM
En östgötabuss alltså... Finns det några uppgifter om eventuella ägare efter SJ?
Kan den gått i Mjölbytrakten så det Rustorp som är framvevat är samma ställe som ligger ute i skogen mellan Mjölby och Boxholm?
Karossnr är 3358.
Jag har antecknat att den såldes till en privatperson i Stockholm som campingbuss med reg.nr A707.

Sven W

Hej

Den var stationerad i Mjölby så det är säkert Rustorp en bit därifrån som avses. Rustorp var ändhållplats för SJ linje 51 från Mjölby på den tiden.

Reg-numret tyder på att den var A-registrerad vid övergången till det nya reg-nummersystemet 1972/73.

Hälsningar Sven

Sven W

Hej igen

Jag tar tillbaka uppgiften om f d A-nummer. Jag hittar inte något som styrker det just nu.

Ha en god natt önskar Sven

Cero

Inte mycket som är sig likt där jämfört med idag. Bussen står ganska precis där nedfarten till den nuvarande underjordiska bussterminalen "bottnar" i hållplatstorget. Intressant bild.

Mats Karlsson

Citat från: Sven W skrivet 20 februari 2012, 21:32:49 PM
Hej igen

Jag tar tillbaka uppgiften om f d A-nummer. Jag hittar inte något som styrker det just nu.

Ha en god natt önskar Sven
Reg.nr A707

Sven W

Hej

Jag såg också det här numret A707 men vi har ju ingen uppgift om när bussen hade detta nummer.  Den kunde ju ha haft något annat nummer också någon gång. Det jag ville göra var att ange vad som gällde just vid omregistrerings- tillfället men eftersom jag hade lite för bråttom där vill jag inte ha min uppgift kvar.

Hälsningar Sven

Mats Karlsson

Jag skall förtydliga mig: bussen hade reg.nr A707 när den fick nytt nr CEW657. Om den eventuellt kan ha haft något annat nr mellan E627 och A707 känner jag inte till.