Wasatrafik 019

Startat av Peter Öden, 20 februari 2012, 16:49:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden





Bilden är tagen sommaren 1977 på Rättviks gamla busstation. Bussen är en Scania-Vabis B 71 Hägglund från 1955.
Bussen existerar fortfarande dock i ett sämre skick än här ovan.

Mvh Peter Ö




Mats Karlsson

Fin bild! 22 år i trafik är inte dåligt!

1896

Vart i Rättvik låg denna busstation ? Ser ut att vara torget på andra sidan riksvägen sett från nuvarande busstation, har jag rätt ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2012, 17:23:37 PM
Vart i Rättvik låg denna busstation ? Ser ut att vara torget på andra sidan riksvägen sett från nuvarande busstation, har jag rätt ?

Det är min uppfattning också. Fortsätter man till vänster bakom bussen bör man ha kommit till det gamla Turisthotellet.

Så här såg bussen ut för fyra år sedan.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 februari 2012, 17:23:37 PM
Vart i Rättvik låg denna busstation ? Ser ut att vara torget på andra sidan riksvägen sett från nuvarande busstation, har jag rätt ?
Stämmer bra det,har för mig att det var 2 äldre damer som hade hand om godset där,minns att dom brukade bjuda på choklad när jag var med min far och åkte buss då jag var en lite knatte ;)

1896

Våran kvällstur på Spraxya kl 18.30, hade ju tidigare brevlådetömmning i Sellnäs, men en kvarleva var att vi tog tipset på Torsdagar och postade detta, som tack för hjälpen fick vi alltid en chokladkaka.  :D

Var ju Ica handlaren i Sellnäs som ombesörjde detta.

1896

Kom över en tidtabell från Wasatrafik i Rättvik, sent -40 tal, det gick ju natt trafik till Furudal på helgerna.

Trabbi Janne

 :) Bussen va Rättviks turist buss på 70-talet den hade fällbara stolar. Har kört den i Wasas veckoslutstrafik mellan Rättvik o Stockholm.
Min bästa tur med 19 var en beställningsresa med Schweizungdomar hämtade i Göteborg och körde till Bengtsfors- Malung- Oslo -Strömstad-Tjörn- Göteborg vi var ute 10 dagar de va 1974 . Bussen gick som en klocka och va underbar att köra. Schweizarna var begaistrade i denna gamla buss.