Upphandling Sandviken

Startat av 1896, 15 februari 2012, 16:23:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Nån som vet när resultatet presenteras ? Och när är trafikstart ?  ???

AO

Någon upphandling har inte gått ut ännu vad jag vet. Man håller fortfarande att arbeta på politisk nivå med vilka krav man ska ställa senast jag hörde något om det. Men tror det pratades om trafikstart någon gång 2013.

CR

Sista dag att lämna anbud var i fredags. Det handlar om i stort hela Gästrikland med linjerna 25, 26, 41, 42, 43, 44, 45, 47, 48, 49, 95 och 195 samt stadstrafiken i Sandviken. Tilldelningsbeslut beräknas under mars månad.

CR

Trafikstarten för det nya avtalet är december 2012.

Peter Öden

Hej !

En fråga bara, vad skulle linje 195 vara för något ??
Vad beträffar tilldelningsbeslutet så skulle detta tillkännagivas i april, ??

Mvh Peter Ö

Stefan P

Hej

Jag tittade på Xtrafikshemsida och hittade linje 195 en ren skollinje med följande linje sträckning Gävle entrum Läkerol Arena Lerskär Bönan Harkskär. Tre turer om dan.

mvh Stefan P

Der_löwe

Man kan ju fråga sig om detta innebär döden för "doldisen" linje 97.

CR

Citat från: Peter Öden skrivet 15 februari 2012, 17:35:56 PM
Hej !

En fråga bara, vad skulle linje 195 vara för något ??
Vad beträffar tilldelningsbeslutet så skulle detta tillkännagivas i april, ??

Mvh Peter Ö
Tilldelningsbeslutet väntas i mars, det är tämligen brottom om ny entreprenör ska hinna få igång trafiken till december 2012....

Trafikavtalet samt upphandlingen är ovanligt ren med dagens mått mätt, inte massa dravvel med mer eller mindre uppfinningsrika kvalitetsutvärderingar och annat som krånglar till det hela. Utan ett rakt pris av fordon, vagntimmar och kilometer på given produktion. Ett smärre resandeincitament per viserad biljett ingår också för att göra entreprenören sugen på resandeökning.

CR

Citat från: Der_löwe skrivet 15 februari 2012, 22:29:12 PM
Man kan ju fråga sig om detta innebär döden för "doldisen" linje 97.
De fyra torsdagsturerna på linje 97 ingår också i anbudet, så tillsvidare blir "doldisen" kvar.

CR

Citat från: Stefan P skrivet 15 februari 2012, 18:11:29 PM
Hej

Jag tittade på Xtrafikshemsida och hittade linje 195 en ren skollinje med följande linje sträckning Gävle entrum Läkerol Arena Lerskär Bönan Harkskär. Tre turer om dan.

mvh Stefan P
X-trafik har inte beskrivit linjen särskilt väl på hemsidan, men 195:an är skolturer på 95 som från Vasaskolan fortsätter mot Engelska skolan samt John Bauergymnasiet.

1896

Tack, hur lång är avtalsperioden ?  ???

Anders Noren

Någon som vet om kommunen tänker sig utökning av trafiken på 95:an? Permanentboendet ökar kraftigt på Norrlandet och i trafikutredningen förespråkas mer kollektivtrafik i stället för ny väg.

Hade kommunen låtit 95:an ingå i stadstrafikpaketet så hade kommunen avsagt sig alla möjligheter att utöka trafiken...

CR

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 februari 2012, 07:50:56 AM
Tack, hur lång är avtalsperioden ?  ???
10 år, ingen option. Dock finns möjlighet att säga upp avtalet efter 4 år.

CR

Citat från: Anders Noren skrivet 16 februari 2012, 10:01:15 AM
Någon som vet om kommunen tänker sig utökning av trafiken på 95:an? Permanentboendet ökar kraftigt på Norrlandet och i trafikutredningen förespråkas mer kollektivtrafik i stället för ny väg.

Hade kommunen låtit 95:an ingå i stadstrafikpaketet så hade kommunen avsagt sig alla möjligheter att utöka trafiken...
95:an fick väl rätt mycket mer trafik från den 11 december, med 45 minuters under lågtrafik.

Varför menar du att kommunen hade avsagt sig alla möjligheter att utöka trafiken om den ingått i stadstrafikpaketet?

Anders Noren

Citat från: CR skrivet 16 februari 2012, 10:58:10 AM
95:an fick väl rätt mycket mer trafik från den 11 december, med 45 minuters under lågtrafik.

Varför menar du att kommunen hade avsagt sig alla möjligheter att utöka trafiken om den ingått i stadstrafikpaketet?

Det är entreprenören Stadsbussarna som planerar trafiken helt efter eget gottfinnande. Hade 95:an ingått i stadstrafiken hade kommunen förvisso kunnat föreslå en utökning, men Stadsbussarna hade kunnat neka den med motiveringen att de inte tror att den är tillräckligt lönsam. I extremfallet skulle det ha kunnat leda till att kommunen blivit tvungna att bygga en ny väg till Norrlandet eftersom entreprenören vägrat gå med på den utökning av kollektivtrafiken som trafikutredningen föreslagit.