Allez Vendelsö

Startat av Mr G, 27 januari 2012, 09:04:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Ja rubriken talar för sig själv. Vi är i en allé någonstans. Linjenumret ser ut att vara 1.
吉先生

Matte

Ja det är ju alldeles riktigt som rubriken säger. En Alle i Vendelsö och det ligger i Syd västra Haninge kommun. Där går det fortfarande buss i linjetrafik.
Idag heter linjen 824.
Ser ut att vara mellan Vendelsö gård och Västra Strandvägen. Med Vendelsö gård bakom bussen och påväg upp för backen mot Västra Strandvägen.

Har hört att där fanns det ett gamalt buss garage i Vendelsö gård. Vissa äldre förare i Handen började i Vendelsö buss garage som förare. Men dom är inte alls många kvar nu då dom flesta gått i pension.

Mycket fin bild. Och jag gissar att det mesta ser likadant ut där ännu.

Björn Forslund

Snyggt! BSS kulörer var verkligen samstämda med naturens färger vid aktuell årstid!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Matte skrivet 27 januari 2012, 13:28:04 PM
Har hört att där fanns det ett gamalt buss garage i Vendelsö gård. Vissa äldre förare i Handen började i Vendelsö buss garage som förare. Men dom är inte alls många kvar nu då dom flesta gått i pension.


Stämmer bra det. Om jag inte tolkar bilden helt fel så är bussen snart där och svänger där kraftigt åt vänster. Garaget användes först av SSB och sedan av Stockholms Turistbussar innan de flyttade till Västberga och Svenska Neoplan i mitten av 1980-talet.

SvOf hade också minst en av sina bussar garagerad där fram till det STAB flyttade ut.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Roland Hn

Även kondisarna har gått i pension. De nådde pension innan de sista förarna i Vendelsö.

Roland?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 januari 2012, 14:17:38 PM
Stämmer bra det. Om jag inte tolkar bilden helt fel så är bussen snart där och svänger där kraftigt åt vänster. Garaget användes först av SSB och sedan av Stockholms Turistbussar innan de flyttade till Västberga och Svenska Neoplan i mitten av 1980-talet.

SvOf hade också minst en av sina bussar garagerad där fram till det STAB flyttade ut.

Njae, bussen svänger nog åt höger (90˚) annars kommer den in på infarten till det gamla bussgaraget, där jag började min karriär som busskonduktör sommaren 1959.

Bilden väcker många gamla minnen till liv. Linje 1 var den linje jag jobbade mest på innan jag flyttade till Hadengaraget. Nedan en prislista för linje 1 från 1960.




M v h
Ingwar