Capitol i Hägersten

Startat av Gunnar D, 04 januari 2012, 18:32:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



En H21 på den nyinrättade linje 139 till Bredäng inväntar vid ändhållplats Mälarhöjden i Hägersten 7 sep 1963.

Mvh Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 04 januari 2012, 18:32:36 PM

En H21 på den nyinrättade linje 139 till Bredäng inväntar vid ändhållplats Mälarhöjden i Hägersten 7 sep 1963.

Mvh Gunnar
****
Snygg bild som vanligt!
Noterar den väl angivna fotoplatsen  ;)
Undrar varför jag själv inte var flitigare med kameran, men vet svaret. Det var annat som drog....
Undrar försynt, om inte årtalet ska vara 1964? Eller hade inflyttningen till Bredäng börjat, redan vid denna tidpunkt?

HJP

Gunnar D


Citat från: HJP skrivet 05 januari 2012, 12:23:50 PM
Undrar varför jag själv inte var flitigare med kameran, men vet svaret. Det var annat som drog....
Undrar försynt, om inte årtalet ska vara 1964? Eller hade inflyttningen till Bredäng börjat, redan vid denna tidpunkt?

HJP

Det undrar jag också även om jag anar....
Tur att jag tillvaratog hplinfo ovan! Jag misstänkte nog att den skulle vara bra att ha runt 50 år senare....

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2012, 13:45:07 PM
Det undrar jag också även om jag anar....
Tur att jag tillvaratog hplinfo ovan! Jag misstänkte nog att den skulle vara bra att ha runt 50 år senare....

/Gunnar
****
Hmm. Inför ett sådant bevismaterial, är det bara att vika ner sig.
Mitt lilla tvivel förde iallafall med sig det goda, att jag fick se denna intressanta bild.
Tur att du plåtade OCH sparade  :)

HJP

Mr G

Fin bild och bra information. Jag har ett tag funderat just på hur 139:an vände i Mälarhöjden, och här fick jag svaren. Tack Gunnar!

Jag kan inte låta bli att tycka att det verkar rätt opraktiskt att ta sig runt via Hökarvägen - Slättgårdsvägen och sen 2 minuter senare vara framme vid utgångspunkten igen (om man nu hade påstigning och avstigning vid samma hållplats). Eller kan det ha funnits en till hållplats i närheten, t ex utanför nuvarande t-banestationen eller i början på backen på Mälarhöjdsvägen? För nog borde det hänt både en och annan gång att spårvagnarna 13 och 16 kunde komma i klump, eller ska man säga halvklump, dvs någon minut efter varandra, så att snopna nybyggare på väg till Nybygget som just klivit ur sin B29:a i så fall skulle se 139:an blåsa förbi på andra sidan gatan. Så hög turtäthet kan man väl inte ha haft på 139:an heller så där i första början.

Fast kanske tänker jag fel, och detta var endast en avstigningshållplats, och påstigningen skedde i det läge jag beskriver ovan?

Funderade först om man kanske vänt ända bort runt Storsvängen. Lite lång slinga kanske, men det hade gett två bekväma omstigningshållplatser, som hämtade ur kollektivtrafikens skolbok.
吉先生

Bussföraren

Fanns det inte en hållplats på Slättgårdsvägen (i 135:ans läge?), nästa kom väl i höjd med Ugglemossvägen

Mr H

#6
Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2012, 21:01:51 PM
Fin bild och bra information. Jag har ett tag funderat just på hur 139:an vände i Mälarhöjden, och här fick jag svaren. Tack Gunnar!

Jag kan inte låta bli att tycka att det verkar rätt opraktiskt att ta sig runt via Hökarvägen - Slättgårdsvägen och sen 2 minuter senare vara framme vid utgångspunkten igen (om man nu hade påstigning och avstigning vid samma hållplats). Eller kan det ha funnits en till hållplats i närheten, t ex utanför nuvarande t-banestationen eller i början på backen på Mälarhöjdsvägen? För nog borde det hänt både en och annan gång att spårvagnarna 13 och 16 kunde komma i klump, eller ska man säga halvklump, dvs någon minut efter varandra, så att snopna nybyggare på väg till Nybygget som just klivit ur sin B29:a i så fall skulle se 139:an blåsa förbi på andra sidan gatan. Så hög turtäthet kan man väl inte ha haft på 139:an heller så där i första början.

Fast kanske tänker jag fel, och detta var endast en avstigningshållplats, och påstigningen skedde i det läge jag beskriver ovan?

Funderade först om man kanske vänt ända bort runt Storsvängen. Lite lång slinga kanske, men det hade gett två bekväma omstigningshållplatser, som hämtade ur kollektivtrafikens skolbok.

Påstigningshpl för 139:an låg på Hägerstensvägen precis utanför det som sedan blev t-banenedgången och precis framför hpl för linje 161 mot Klubbacken. Faktiskt också precis utanför en liten fotoaffär som låg där (där jag blev fotograferad vid unga år!). Jag kommer väl ihåg det när man väntade i 161:an så undrade man dels vad linje 139 var för något, som då alltså stog framför 161:an, och dels undrade man vad Bredäng var för något.

En dag åkte jag och pappa en nyfikenhetssväng med 139:an till Bredäng. Helt plötsligt så vände Capitolen i ett ingemansland av lyftkranar och man undrade fortfarande när man kom tillbaka vad Bredäng var för något (och skulle bli!)!  

Förmodligen så tänkte SS planerare som du vad det gällde slingans längd så jag kan tänka mig att bussen på fotot står på avstigningshpl också på Hägerstensvägen. "Tratten" man ser till höger i bild är plf-belysningen för spårvägen (kanske det t.o.m är ett vagnstak på en spårvagn som skymtar under "tratten". Vänthallen borde ligga längre till höger och plf-belysningen tror jag var vid bänken med hållplatsangivelsen längre fram). Jag antar att 139:an vände via Hökarvägen allt annat verkar ännu omständigare!

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 05 januari 2012, 22:23:54 PM
Påstigningshpl för 139:an låg på Hägerstensvägen precis utanför det som sedan blev t-banenedgången och precis framför hpl för linje 161 mot Klubbacken. Faktiskt också precis utanför en liten fotoaffär som låg där (där jag blev fotograferad vid unga år!). Jag kommer väl ihåg det när man väntade i 161:an så undrade man dels vad linje 139 var för något, som då alltså stog framför 161:an, och dels undrade man vad Bredäng var för något.

Förmodligen så tänkte SS planerare som du vad det gällde slingans längd så jag kan tänka mig att bussen på fotot står på avstigningshpl också på Hägerstensvägen. "Tratten" man ser till höger i bild är plf-belysningen för spårvägen (kanske det t.o.m är ett vagnstak på en spårvagn som skymtar under "tratten". Vänthallen borde ligga längre till höger och plf-belysningen tror jag var vid bänken med hållplatsangivelsen längre fram). Jag antar att 139:an vände via Hökarvägen allt annat verkar ännu omständigare!

Mr H

Min minnesbild av linje 139:s (Mäh-Brä) ändhpl Mäh är att påhpl låg som bilden visar (eller några meter längre fram) vilket jag menar också styrkes av turlistan ovan. Detta iaf under 1963. Sent ankommande resenärer kunde kanske tas på vid hpl för linje 161 mot Klubbacken om föraren var snäll. Capitolen på denna första linje 139 gick som mest i 20 min trafik.
Sannolikt är det taket på en B29 som skymtar på bilden.

/Gunnar

Mr H

#8
Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2012, 10:18:23 AM


Min minnesbild av linje 139:s (Mäh-Brä) ändhpl Mäh är att påhpl låg som bilden visar (eller några meter längre fram) vilket jag menar också styrkes av turlistan ovan. Detta iaf under 1963. Sent ankommande resenärer kunde kanske tas på vid hpl för linje 161 mot Klubbacken om föraren var snäll. Capitolen på denna första linje 139 gick som mest i 20 min trafik.
Sannolikt är det taket på en B29 som skymtar på bilden.

/Gunnar

Jag tycker att turlistan styrker att det fanns en avstigningshpl och en påstigningshållplats i Mälarhöjden men hur kan du dra slutsatsen av turlistan var de exakt låg efter körvägen? Min minnesbild är i alla fall att 139:an lastade framför 161:an utanför den blivande t-baneentrén och lämnade av där du tog din bild. Jag tycker som mr G att det skulle vara väldigt ologiskt om SS tvingade trafikanterna att åka runt med 139:an i hela vändsträckningen via Hökarvägen för att förmodligen sedan i alla fall få stanna för eftersläntare från spårvagnarna utanför t-baneentren. Så brukade inte SS tänka!

Naturligtvis så kan det ha varit på det sättet att 139:an kördes av en stadig förare som var förnuftig nog att köra fram och ställa sig från början där han i alla fall förmodligen fick stanna i ett senare läge! Kruxet är ju då att han formellt skulle ha avgått för tidigt från ändstationsläget och sådana individuella utsvävningar gillades nog inte på SS tid! Han kan ju i och för sig avgått i tid från ändhpl och i alla fall ställt sig vid den mest logiska påstigningen en stund ändå (även på linje 161 förekom det "oannonserade" hpl i det tidevarv när man satte service främst framförallt vid regnväder!) Men jag säger bara då att ve den vikarie som hamnar att köra 139:an och inte kände till detta.

Turlistan anger en körtid på 6 minuter för hela sträckan. Det känns i sig ganska så tufft men helt omöjligt tycker jag om man samtidigt ska räkna in i denna tid att ta en utflykt via Hökarvägen och tillbaka. Visserligen så finns det god vändtidsmarginal men SS brukade vara noggranna med den tider man angav.

Om jag anlände en lördag med 13/16 till Mälarhöjden och 139:an i sin 30-minuterstrafik var på väg genom sin vändslinga och passerade mitt framför nosen på mig utan att stanna och jag skulle tvingas vänta i 30 min innan samma buss kom tillbaka så skulle jag lätt bli sk-tförb-nnad!
Men på den här tiden inväntades anslutningarna så jag kan i och för sig tänka mig att en vagn som väntar på en försenad anslutning fördriver tiden med att köra runt och ställa upp utanför den blivande t-baneentren.

En lustighet turlistan visar är behandlingen av blockbiljetterna! På 139:an skulle tydligen markeringen ske i biljettnummerrutan!Det upphör aldrig att förvåna mig hur många varianter man kom på med tiden på SS för att markera dessa biljetter! Man skulle klippa här och där och riva in på olika sätt i kvittona tills den yttersta domen, makulering medelst spräckning! Hur många blockbiljetter skulle inte medföras vid körning på linje 64! (Var det inte så på just 64:an att klämmorna inte räckte till för alla block och att föraren fick förvara den/de minst använda blocken i väskan)?

Denna vetenskap på SS allt medan dåtidens ungdom lätt ändrade biljetternas giltighet oftast på ett retfullt enkelt sätt med ett pennstift! Detta blev dock lite svårare när månadsmarkeringarna tillkom och man fick avvakta ett år istället för en månad på nästa giltighetstillfälle (biljetterna kunde ju bara ändras tidsmässigt framåt i tid!).

Det skulle vara jättekul att ha tillgång till de sista SS Biljettbestämmelser för blockbiljetterna och studera denna vetenskap. Ingen som har tillgång till en sådan och har möjlighet att lägga ut den på nätet? Vilken var den sista utgåvan av SS Biljettbestämmelser med blockbiljetter?

Mr H

Mr G

Min tolkning av turlstan avviker från Gunnars (tror jag). Som jag läser det är hållplatsen i Hägerstensvägen inte ändhållplatsen, utan istället den hållplats som anges på rad nr 2 i hållplatsförteckningen, dvs "Mälarhöjden 1)" efterföljt av en pil som anger att den endast trafikeras i riktning mot Mälarhöjden.

I så fall bör hållpatsen på rad 1, dvs "Mälarhöjden; ändstn"  ligga i ett annat läge och sannolikt överensstämma med gossen H:s minnesbild.

吉先生

Gunnar D


Citat från: Mr G skrivet 06 januari 2012, 11:38:43 AM
Min tolkning av turlstan avviker från Gunnars (tror jag). Som jag läser det är hållplatsen i Hägerstensvägen inte ändhållplatsen, utan istället den hållplats som anges på rad nr 2 i hållplatsförteckningen, dvs "Mälarhöjden 1)" efterföljt av en pil som anger att den endast trafikeras i riktning mot Mälarhöjden.

I så fall bör hållpatsen på rad 1, dvs "Mälarhöjden; ändstn"  ligga i ett annat läge och sannolikt överensstämma med gossen H:s minnesbild.

Det är detta som är så bra med Forumet: Här ges inga lättköpta segrar utan här får man vässa argumenten! Take it to the limit!

För mig är hållplatsförteckningen och linjebeskrivningen i turlista och hplinfo logisk och styrker min uppfattning menar jag. Därtill kastar jag in ett bildbevis ovan som jag menar visar det skyltade (efter varandra) avstigningsläget och påstigningsläget. Detta vid platsen utmed Hägerstensvägen ovanför spvhpl som den allra första bilden i detta ämne visar.

/Gunnar

Mr H

#11
Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2012, 14:43:16 PM

Det är detta som är så bra med Forumet: Här ges inga lättköpta segrar utan här får man vässa argumenten! Take it to the limit!

För mig är hållplatsförteckningen och linjebeskrivningen i turlista och hplinfo logisk och styrker min uppfattning menar jag. Därtill kastar jag in ett bildbevis ovan som jag menar visar det skyltade (efter varandra) avstigningsläget och påstigningsläget. Detta vid platsen utmed Hägerstensvägen ovanför spvhpl som den allra första bilden i detta ämne visar.

/Gunnar

Lugn och fin nu! Visst är hållplatsförteckning och linjebeskrivning logiska men de styrker inte din uppfattning! Den otydliga bilden styrker i alla fall mitt minne av att det var två hållplatser på platsen (kanske t.o.m tre?) men det var efter det att spårvägen lagts ner och bussarna förlängts till Örnsberg. Åtminstone linjerna 136 och 139 hade separata hållplatslägen beroende av lågtrafikeringen med 136:an Örnsberg - Mälarhöjden vilka f.ö vände via Hökarvägen och sedan tidsreglerade här.

Tja om en så otydlig bild kan ha något bevisvärde kan väl få vara i betraktarens ögon men för mig bevisar den inte speciellt mycket! Bussen verkar ju stå still då de gula bromsljusen ser ut att vara tända men det verkar den för mig göra långt framför de synliga hållplatstavlorna! Ett tredje hpl-läge kanske med anledning av förlängningen av bussarna till Örnsberg och spårvägens nedläggning?

För mig skulle det även alternativt kunna te sig som att hpl-tavlorna på bilden skulle kunna vara hpl-tavlan för 161:an mot Gillegatan vid Mälarhöjden, och den andra tavlan kanske är 139:ans avstigningstavla på samma plats som 161:ans, och att fickan då på den första bilden enbart skulle ha använts för uppställning. Att man arrangerade avstigningen för att trafikanterna bekvämt skulle kunna nå spårvagnarna på samma sätt som med 161:an låter ju inte orimligt.  

Det är en stor tall en bit bakom bussen på bild ett. Betrakta den! Jag tycker definitivt inte att hpl-tavlorna befinner sig ett långt stycke bakom tallen på bild två om det är som du säger att de skulle vara där bussen befinner sig enligt bild ett. Detta perspektivfel sänker din s.k bevisföring om inte förr!

F.ö så ser jag medverkan på detta forum som en kompisgrej inom ett gemensamt intresseområde och därför så blir uttryck som "lättköpta segrar", "bevisföring" och "styrkta uppfattningar" lite egendomliga i mina ögon!

Mr H


Hasse L

Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.
En tanke: Denna turlista är från trafikstarten i sept. -63, kan möjligen påstigningshållplatsen efter en tid ha flyttats till framför 161:ans, dvs. efter vändning?

Mvh /H.

Mr H

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2012, 16:33:27 PM
Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.
En tanke: Denna turlista är från trafikstarten i sept. -63, kan möjligen påstigningshållplatsen efter en tid ha flyttats till framför 161:ans, dvs. efter vändning?

Mvh /H.

Ja det är ju fullt möjligt om man hade gjort en sådan dumhet från början fast det känns ju faktiskt lite väl korkat!

Mr H

Mr G

Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2012, 16:33:27 PM
Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.

Nej, solklart är det definitivt inte. Hållplatsförteckningen i turlistan anger att det förutom ändhållplatsen finns en hållplats för avstigande med namnet Mälarhöjden. Alltså endast en hållplats för påstigande mot Bredäng.

Jag tycker att det verkar konstigt om en avstigningshållplats strax intill påstigningshållplatsen vid ändstationen skulle markeras som en egen hållplats i turlistan. Det vore också konstigt om all påstigning skedde i Hägerstensvägen och att alla passagerare tvingades åka svängen runt Hökarvägen på vägen till Nybygget. Det är väl tveksamt om det ens fanns någon affär i Bredäng vid den här tiden, så många Bredängsbor uträttade säkert sina ärenden i affärerna intill spårvagnshållplatsen innan de embarkerade 139:an västerut.

Så utifrån uppgifterna i turlistan tycker jag att gossen H:s minnesbild är den mest logiska.

Blir tvungen att gräva fram SS-koranen och se om svaret på gåtan finns där...
吉先生