"Vy över Norra Bantorget" - Bildlänk

Startat av Peter Rost, 22 december 2011, 02:46:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost


yngrot

Underbart !!! Här finns massa godis att titta på inte bara läckra bussar.. Vore kul att se en nytagen bild ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Citat från: yngrot skrivet 22 december 2011, 12:45:03 PM
Underbart !!! Här finns massa godis att titta på inte bara läckra bussar.. Vore kul att se en nytagen bild ..

Det går tyvärr inte att ta en bild i den vinkeln längre, åtminstone inte om man vill få med Norra Bantorget på bilden. Men man kan förstås gå lite längre norrut på bron och ta en bild lite mer rakt in mot torget.

Cero

Härlig bild med massor av buss- och bilgodis. Går det att datera bilden? Vinterpalatset revs 1978. På bilden syns två VW Golf som lanserades 1974 och åtminstone en Volvo 240 i den hemska gröna färgen från 1975-76 tycker jag mig se. Det skulle i så fall ge ett spann på 1975-1977. Någon som kan komma närmare?

Peter Rost

Bilden är daterad 1975. Tror att bilden togs inte långt före den blå linjens invigning (1975-08-31?).

/Peter

bilomnibussen

Fin bild! Det var tider det, några år senare hade GDG veckoslutsbussar hållplats i raden där SJ-bussarna står. Man körde ner till Stockholm från Dalarna, ställde bussen på hållplatsen, gick och fikade på Röda Rummet och snackade med någon dittills okänd kollega någonstans ifrån, och startade upp turen tillbaka efter någon timma.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Finns "Röda Rummet" kvar idag? Har ätit mitt livs bästa pyttipannor i tidiga morgontimmar där för decennier sedan! Minns speciellt de röd-vitrutiga dukarna som gav en extra kick till aptiten! Hälsn. BengaB40

Staffan Sävenfjord

Citat från: BengaB40 skrivet 23 december 2011, 19:32:34 PM
Hej! Finns "Röda Rummet" kvar idag? Har ätit mitt livs bästa pyttipannor i tidiga morgontimmar där för decennier sedan! Minns speciellt de röd-vitrutiga dukarna som gav en extra kick till aptiten! Hälsn. BengaB40

Jo, det finns kvar men har numera bara öppet måndag-fredag 8-15. Som jag minns det har man också flyttat några meter till andra lokaler men det finns fortfarande vid Norra Bantorget (Barnhusgatan).

Röda rummet hade förut 24-timmarsöppet och var ett populärt tillhåll för alla slag av nattarbetare, inte minst taxiförare. Även vi som jobbade på restaurangvagnarna brukade gå dit om vi hade jobbat över och var lite småhungriga. Vakten godkände vår legitimation som nattarbetarlegitimation.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Back

Notera Büssing H32 på 511. Hornsberg körde väl den linjen 1974-75?

Stefan B

Leif Eklund